وقتی خرداد سال 86 نمایندگان مجلس هفتم کنکور را حذف کردند،بسیاری که خاطره تلخی کنکور داشتند خوشحال شدند چون به نظر می رسید که شاخ غول کنکور شکسته شده اما گویا این اتفاق به واقعیت تبدیل نشد.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:طبق این قانون قرار بود از سال گذشته حذف کنکوراجرا شود که با تعویق اجرای قانون برنامه پنجم توسعه به امسال افتاد اما باز هم اجرا نشد و دانش آموزان مطابق سالهای قبل در کنکور سراسری ثبت نام کردند.
با اینحال زمزمه هایی برای تغییر قانون کنکور شنیده می شود و طرحهایی هم داده شده است.در این باره رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در کافه خبر می گوید که در طرح جدید تلاش شده است که واقعیت‌های آموزش عالی و آموزش و پرورش لحاظ شود. پذیرش عده ای از دانشجویان بدون برگزاری کنکور و با تکیه بر سوابق تحصیلی، برگزاری یک آزمون عمومی ساده به علاوه سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور سخت تنها برای 5 درصد از داوطلبان شیوه جدید برگزاری کنکور است.


با وجود تصویب قانون حذف کنکور در سال 86 این قانون هنوزاجرانمی شود و کنکور امسال و حتی سال 92 مانند گذشته برگزار می شود.از سوی دیگر زمزمه های تغییر کنکور برای سالهای بعد شنیده می شود. برای همین مهمترین سوالی که هم اکنون ذهن بالغ بر یک میلیون داوطلب ورود به دانشگاه و خانواده هایشان را به خود مشغول کرده بلاتکلیفی برای پذیرش در دانشگاه است؟
در شرایط فعلی و با توجه به روندی که پیش بینی می شود کنکور قابل حذف شدن نیست، از این رو ما ماموریت داریم تا طرحهای مراجع برگزارکننده کنکور از جمله وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد را دریافت کنیم و طرح جدیدی برای برگزاری کنکور ارائه دهیم.به نظر ما در کمیسیون آموزش مجلس،تنها برای درصدی از دانشجویان، الزام کنکور تخصصی وجود دارد و بخش عمده‌ای از پذیرش دانشجو نیازی به شرکت در کنکورتخصصی ندارند و به‌دنبال عملی کردن کنکور آسان هستیم.


همانطور که اطلاع دارید مجلس هفتم قانونی تصویب کرد که مطابق آن کنکور از سال گذشته باید متناسب با سابقه تحصیلی بود اما چنین نشد و همچنان کنکور برگزار می شود. آیا این به معنای حذف قانون مصوب سال 1386 در مورد حذف کنکور است ؟
پیش از قانون مصوب سال 86، قانون کنکور سراسری در کشور وجود داشت، اما مجلس در سال 86 قانونی را برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی تصویب کرد که بر اساس آن، از سال اول برنامه پنجم پذیرش دانشجو در دانشگاه براساس سابقه تحصیلی انجام شود و کنکور حذف شود و این در قانون به صراحت بیان شده است؛ در حالی که ما سال اول برنامه را پشت سر گذاشته‌ایم و متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. چون نحوه استفاده از سابقه تحصیلی روشن نشده است.
به هرحال یکی از آرزوهای خوب ما این است که برای ورود به دانشگاه چیزی به نام کنکور نباشد .برای همین ما به دنبال این هستیم که روش عادلانه برای ورود به دانشگاه داشته باشیم.عادلانه ترین روش این است که متقاضیان در هر دانشگاه و هر رشته ای که خواستند امکان تحصیل داشته باشند.
اما به هرحال ظرفیت دانشگاه ها محدود است و متقاضی برای آن زیاد.بنابراین یک عدم تعادلی بین وضع پذیرش و تقاضا وجود دارد.به همین خاطر ما به دنبال این هستیم که چگونه به متقاضیانی که یک سابقه تحصیلی دارند پاسخ دهیم جایی برای شما در این دانشگاه نداریم.در دورهای گذشته کنکور برگزار شد و معیار سنجش بود.کنکور دومرحله ای،تشریحی و انواع مختلفی برگزارشد،تا اینکه در مجلس هفتم نمایندگان به این نتیجه رسیدند که جامعه ظرفیت حذف کنکور را دارد.بنابراین در سال 86 قانون حذف کنکور تصویب شد.در این قانون ملاک سنجش برای ورود به دانشگاه سابقه تحصیلی است و شاخص را عوض کردند.
شاخص تحصیلی هم مجموع نمرات دانش آموز در دوره متوسطه است که در قالب امتحان نهایی دانش آموزان به دست می آورند.بنابراین کنکور دیگری داریم و به جای اینکه یکبار آزمون بگیریم در هر مقطع تحصیلی 10 درس را امتحان نهایی می گیریم که در 4 سال دوره متوسطه می شود 40 درس ومجموع نمرا ت ورودی دانشگاه می شود.اما دانش آموزان به جای اینکه یک بار استرس کنکور را داشته باشند چهار سال این ترس را دارند..وقتی ملاک ورود به دانشگاه سابقه تحصیلی باشد خانواده ها توقع نمره بالا دارند نه 12 و 14.نمره ها صدمی حساب می شود، چون همانطور که می دانید در کنکور با یک تست کلی دانشگاه و رتبه فرد جا به جا می شود.ما باید پاسخ قانع کننده بدهیم که با یک نمره تعدادی در یک دانشگاه باشند و تعدادی دیگر دانشگاه دیگر مانند دنیا.مثلا در کشور فرانسه اگر بخواهید وارد دانشگاه سوربون شوید بسیار سخت تر از دانشگاه دیگر است .بنابراین بستگی به رشته محل باید فیلترها مشخص شود.


پس به دلیل عدم وجودسابقه تحصیلی عنوان می شود که آموزش و پرورش آمادگی این کار را ندارد و برای همین این قانون اجرایی نمی شود؟
برخی معتقدند که عزم جدی در کارگروه مسئول اجرای قانون سال 86 برای اجرایی کردن قانون وجود نداشته است. از دیدگاه دیگر برخی معتقد بودند که قانون سال 86 مبتنی بر واقعیت های کشور نبوده است. البته در قانون حذف کنکور اشاره شده که از ابتدای برنامه پنجم توسعه، کنکور باید در کشور حذف شود و وزارت آموزش و پرورش باید با ایجاد سامانه ای سابقه تحصیلی دانش آموزان را برای پذیرش در اختیار دانشگاهها قرار دهد، متاسفانه با وجود اعتباراتی که برای این امر اختصاص یافت، اجرای این قانون 2 سال به تاخیر افتاد چون آموزش و پرورش در این زمینه هیچ کمکی نکرد.جلسات 50 ساعته با آموزش و پرورش گذاشتیم اما آموزش و پرورش این سابقه تحصیلی را آماده کند.هم اکنون حدود 900 هزار نفر می خواهند کنکور دهند اما برای چند نفر از این افراد سابقه تحصیلی وجود دارد؟50 درصد و برای تمام دورهای تحصیلی هم نیست.معاون آموزشی آموزش و پرورش اعلام کرده که طبق قانون، یک سال هم سابقه تحصیلی کافیست اما اینطور نیست و امتحان سال سوم تنها ملاک نیست.از طرفی 50 درصد دیگر چطور وارد دانشگاه شوند که پشت کنکوری هستند وسابقه تحصیلی ندارند؟آموزش و پرورش می گوید من سابقه تحصیلی درست می کنم.چطور می شود آیا آنها دوباره باید امتحان بدهند؟
آیا سابقه تحصبلی برای دانشجوی هنر وجود دارد؟البته آموزش و پرورش هم حق دارد و مشکل اعتبار دارد.بنابراین از نظر سازمان سنجش قانون سال 86 مجلس در زمینه حذف کنکور قابلیت اجرایی شدن ندارد و سازمان سنجش در این طرح 3 راه پذیرش داوطلب ورود به دانشگاه را ارائه کرد.

 

بنابراین قانون سال 86 حذف نشده است و شما به دنبال روش جایگزین هستید؟
بله. حذف قانون قبلی منوط بر این است که قانون جدیدی به تصویب برسد و تا زمانی که قانون جدیدی را مجلس تصویب نکند عملا قانون قبلی قابل حذف نخواهد بود. راهکار این موضوع این است که مجلس طرح جدیدی را ارائه کند تا در طرح جدید نکات دیگری لحاظ شود که قانون را لغو کند. برای روشن شدن تکلیف حذف کنکور، مجلس نهم به دنبال این است که بتواند طرحی را به تصویب برساند که هم سوابق تحصیلی در سنجش دانش‌آموزان و هم اهمیت کنکور برای برخی رشته‌های دانشگاهی در نظر گرفته شود.تنها برای 10درصد پذیرش‌ها رقابت از طریق برگزاری کنکور تخصصی خواهد بود و برای آن هم چارچوبی تعیین می‌شود که به سختی کنکور به روش کنونی نباشد و تغییرات در این کنکور بسیار جدی است.


شما بارها به برگزاری کنکور به سه شیوه در سالهای آینده اشاره کردید.ممکن است در مورد این سه طرح بیشتر توضیح می دهید؟
در طرح جدید تلاش شده است که واقعیت‌های آموزش عالی و آموزش و پرورش لحاظ شود. پذیرش عده ای از دانشجویان بدون برگزاری کنکور و با تکیه بر سوابق تحصیلی، برگزاری یک آزمون عمومی ساده به علاوه سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور سخت تنها برای 5 درصد از داوطلبان شیوه جدید برگزاری کنکور است. در برخی از رشته محل‌ها نیازی به برگزاری آزمون وجود ندارد و فقط سوابق تحصیلی مدنظر است. اما برای رشته محل‌های پرطرفدار همچنان آزمون از میان دروس عمومی و اختصاصی برگزار خواهد شد.
در برخی از رشته محل‌ها نیازی به برگزاری آزمون وجود ندارد و فقط سوابق تحصیلی مدنظر است. رشته محل‌هایی هم هستند که برای ورود به آنها آزمونی سهل و آسان از میان دروس عمومی برگزار می‌شود. اما برای رشته محل‌های پرطرفدار همچنان آزمون از میان دروس عمومی و اختصاصی برگزار خواهد شد.اگر به فرض 5 هزار داوطلب با معدل 20 خواستار تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف باشند، چه باید کرد؟ بنابراین برگزاری کنکور ناگزیر است. این در حالی است که قانون قبلی مصوب شده بود تا همه توانمندی‌های داوطلبان در یک آزمون تستی که قابلیت ارزیابی بالایی ندارد، بررسی نشود. پس از تصویب قانون سال 88، به وزارت آموزش و پرورش فرصت داده شد تا زمینه‌های اجرا کردن این قانون، از جمله یکسان‌سازی امتحانات، کیفی‌سازی و بالا بردن ضریب امنیت برگزاری امتحانات را فراهم آورد. اما نشد.


بنابراین تنها سوابق تحصیلی ملاک ورود به دانشگاه نیست؟
اگر بخواهیم که سنجش را صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در نظر بگیریم اختلاف شدیدی در سطح آموزش وجود دارد که گاه از روستایی به روستای دیگر تفاوت می کند و استاندارد سازی آموزش ها بسیار کار دشواری است. اگر این استاندارد سازی بتواند صورت گیرد می توان از آن به طور کامل برای پذیرش استفاده کرد.
بررسی های سازمان سنجش آموزش کشور نشان می‌دهد که 30 درصد پذیرش های دانشگاه ها نیازی به برگزاری کنکور ندارند و پذیرش دانشجو می تواند بدون نیاز به آزمون صورت گیرد برای همین قرار است که برای این داوطلبان، ملاک سنجش و پذیرش نمراتی باشد که در دوران دبیرستان کسب می کنند؛ برای 50 درصد رشته هم شاید احتیاج به کنکور خیلی آسان (عمومی) به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان باشد.این بررسی نشان می دهد که رقابت شدید داوطلبان تنها برای 20 درصد رشته ها است به همین دلیل پذیرش دانشجو در سال 93 متفاوت خواهد بود.


این طرح ها چه زمانی اجرایی می شوند؟
تا پایان سال جاری این طرح با جمع بندی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد رفت، طرح ارائه شده با نام طرح " سنجش و پذیرش دانشجو" شرایط دانشگاهها را در نظر گرفته است. این طرح فعلاً برای داوطلبان کنکور در مقطع کارشناسی است و در مراحل بالاتر برای مقاطع بعدی دانشگاهها هم تصمیم گیری خواهد شد.


بنابراین اینکه عنوان می شود کنکور حدف می شود چنین چیزی وجود ندارد؟
زمانی که حذف کنکور از 10 هزار رشته محل اعلام شد نظر فرزند من این بود که پس از حذف کنکور چرا باید در دبیرستان درس بخواند؟ در صورتیکه اگر هدایت تحصیلی در مدارس ما به درستی صورت بگیرد دانش‌آموزان می‌دانند که هدف از تحصیل دبیرستانی فقط ورود به کنکور نیست.آنچه ما از کنکور می‌دانیم این است که رقابت بر سر 10 درصد صندلی‌‌هاست در حالیکه جمعیت پشت کنکور ما جمعیت بالایی است و اگر اعلام کنیم 50 درصد صندلی‌ها هم نیاز به کنکور ندارد باز هم چند درصد در کنکور شرکت می‌کنند.


در طرح جدید شما تکلیف سهمیه ها چه می شود؟
بومی گزینی و سهمیه ها سرجای خودشان باقی می ماند.


شما به رشته محلها اشاره کردید.اما همانطور که خود سازمان سنجش هم آمار داد از این رشته های بدون کنکور استقبال نشد؟
چون ما پیش دانشگاهی برای کنکور می خواهیم عده زیادی برای کنکور نتوانستند ثبت نام کنند و از طرفی آنها در کنکور سراسری ثبت نام کردند و شانس خود را آنجا گذاشتند .اما ما سامانه را در مراد ماه هم باز می گذاریم وقطعا استقبال بیشتر می شود.


این طرح جدید کنکور در قالب یک فوریت به مجلس ارائه می شود؟
بله و به کنکور سال 93 می رسد .هیچ عجله نداریم چون می خواهیم یک قانون جامع داشته باشیم .


شما تجمیع کنکور دانشگاه آزاد و سراسری را چگونه ارزیابی می کنید؟
من موافق نبودم. پس از تجمیع کنکور دانشگاه دولتی و آزاد بخشی از نگرانی‌ها این بود که مردم حس کردند فرزندانشان دیگر دو بار شانس قبولی در کنکور را ندارد در صورتی‌که این شانس محدود نشده و این آزمون نیز یک بار در سال برگزار نمی‌شود.
از طرفی برای دانشگاه آزاد برگزاری کنکور در مقطع کارشناسی خیلی مقرون به صرفه نبود دانشگاه آزاد کلا 5700 رشته داشت که 5000 هزار تای آن رشته محل بود و بدون آزمون.چون هزینه برگزاری آزمون هم بالاست برگزاری کنکور برای700 رشته محل به صرفه نبود .


اما چون آزمون دانشگاه آزاد در برخی رشته ها آسانتر بود برخی نگران هستند؟
بله علوم پزشکیها ناراحت هستند و نگران اما شرایط یکسان برای همه ایجاد می شود وهمه در کنار هم سنجش می شود وعادلانه است.


موضوعی که ماسال بعد از اعلام نتایج دیده شد حذف برخی رشته ها برای دختران بود.شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
آنطور که وزارت علوم اعلام کرده هیات امنای دانشگاهها برای رشته ها و جنسیتها تصمیم گیری می کنند.پس رشته ها جنسیتی نشده بلکه متناسب با نیاز دانشجو گرفتند.


اما مشکلی که وجود دارد این است که وزارت علوم بعد از اعلام نتایج این کار را اعلام کر د و همه را در برابر کار انجام شده قرار داد؟
قبول دارم.به دلیل تمرکز زدایی تصمیمات است و خوب است که دانشگاهها تصمیم بگیرند اما خوب نباید اینطور تصمیم گیری کنند.باید عادلانه تصمیم گیری کرد.الان مشخص است که دختران به چه رشته ای علاقه دارند اما هنوز جامعه پذیرش این موضوع را ندارد و بعید می دانم امسال چنین اتفاقی بیفتد.
45232
 

 



 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    27 4
    با سلام عاجزانه تقاضا میکنم از حذف کنکور صرف نظر کنید شما از رانت خواری در کشور بهتر از ما با خبر هستید چه ضمانتی وجود دارد که رانتخواران با انواع تطمیعات وارد این فرایند نشوند ؟ایا از تصحیح کنندگان ورقه های امتحانی اطمینان کامل دارید؟ایا از خبر دار نشدن افراد خاص از سوال های ازمون اطمینان دارید ؟اگر خدای نکرده در جریان کنکور تعداد کمی از افراد به سوال ها دسترسی داشته باشند با حذف کنکور این تعداد به سراسر کشور تسری پیدا میکند و در ان زمان فقط بچه های درس خوان از قافله عقب میمانند که معمولا پولهای کلان و یا پارتی ندارند به نظر من عادلانه ترین راه برای ورود افراد درسخوان و سخت کوش کشور کنکور است و فقط کنکور چون ما ان طور که میبینیم از قانون پیروی نمیشود حتی در مراتب بالا!!!!!!!!!!!
    • بدون نام EU ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      20 1
      کاملا موافقم کنکور فعلی علیرغم همه مشکلانی که دارد بهترین شیوه گزینش تحت شرایط فعلی است .
  • شهاب US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    22 2
    اینقدر این کنکورو دست کاری نکنید. همین شیوه ای که هست با توجه به همه مسائل بهترین هست. کنکور چیز بدی نیست. یک آزمون هست که باید باشه. الان همه سردرگم هستند. نمیدونن چی کار میخوان بکنن مسئولین. سوابق تحصیلی اصلا عادلانه نیست. امکانات آموزشی منطقا نمیتواند یکسان باشد. درسته که کتاب درسی یکی هست اما n تا دبیر با قابلیت های متفاوت اونو تدریس میکنن. پس هر شاگردی دبیر بهتر داشته نمره بهتری گرفته و سوابقش بهتر میشه. بگذارید اون بچه پایین شهر که در طول 12 سال محرومیت رو با تمام وجودش حس کرده یک شانس داشته باشه و در کنکور موفق بشه و زندگیشو عوض کنه.
    • باران IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      4 1
      دمت گرم حرف دل منو زدی
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    9 5
    بهترین روش آزمون تستی و کنکوری است. این در همه جای دنیا اثبات شده است. ضمن اینکه با توجه به نیاز کشور باید دانشگاه ها پذیرش کنند. چاره ای بهتر از این نیست. البته در رشته های مهندسی باید بیشترین پذیرش را داشته باشیم . چون بسیاری از این مهندسان به خارج مهاجرت می کنند. الان هم روند صعودی پیدا کرده است
    • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      3 10
      منظورت از همه جای دنیا کجاست ! چرا اطلاعات غلط میدی !!! کی تو انگلیس و فرانسه و المان و هلند کنکور بود که ما خبر نداشتیم !! اکنون فقط چند کشور محدود که به انگشتان دست هم نمی رسنداین شیوه زجر اور و بدرد نخور را برگذار می کنند مثل ژاپن که مصیبت قبول شدن در ان امتحانات اصلا با این جا قابل مقایسه نیست حتی امتحان رانندگی و قبولی ان هم حسابی دانش و فن می خواهد و البته هیچ کجا هم مثل اینجا یک مشت سازمان و ....از قبال کلاس ها و ازمون های ان به درامد های فوق میلیاردی نرسیده اند و این کابوس معلوم نیست تا کی ادامه دارد در زمانی کار پیدا کردن هم خودش یک خان بزرگ و سختی است و بیکار بودن با مدرک های دانشگاهی که نگو !!!
    • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
      12 2
      ذوست عزیز چرا همین جوری میگی تو فلان کشور ها نیست خبر نداری که میگی دیگه ××× تو خود انگلیس تو امریکا که مثال بهشت برای بعضی از دوستان رو دارند کنکور برگزار میشه شما اگه بخوای تو دانشگاه های خوب انها درس بخونی باید کنکور بدی !!! خوب اینجا هم همینه باید برای رفتن به دانشگاه خوب کنکور داد والا بقیه دانشگاه ها که همین الانم بدون کنکور دانشجو میگیرن !!! در ضمن در صورت حذف کنکور تحصیل کرده بیکار بیشتر داریم در جریان باشد!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    4 2
    کاملا موافقم کنکور فعلی علیرغم همه مشکلانی که دارد بهترین شیوه گزینش تحت شرایط فعلی است
  • سردرگم A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    7 2
    تو رو خدا بزارين كنكور همونجوري كه هس باشه. يكيش خوده من نياز دارم واسه زير و رو شدن زندگيم اين امتحان رو بدم.شايد يه نور توي زندگيم بشه. ازتون خواهش ميكنم
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 1
    لطفا کنکور را حذف نکنید زیرا در مدارس پارتی بازی میشه معلم ها هم به بعضی دانش اموزان نمره کشکی میدن
  • لیدا A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2 1
    اگه کنکور 93 حذف بشه تکلیف ما که پشت کنکوریم چی میشه؟
  • بی نام RO ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    سلام خواهش میکنم برای سال 94 هم کنکور برگزار کنید من از کسانی هم که تا ترم1 الان که سوم دبیرستانم معدلم 20 بود اما امتحان نهایی امسال واقعا باهرسال متفاوت و بسیار سخت است و در حدی نیست که من که در مدرسه ی عادی درس میخونم بتونم به راحتی جواب بدم دبیرای ما در این سطح با ما کارنمیکنن و مسلما تا کسی درسو درست یاد نده مانمیتونیم به سوالات سخت امتحانامون جواب بدیم و تنها راه حل برای اینکه جواب تلاشمونو بگیریم شرکت در کلاسهای کنکور و دادن کنور 94 است ما اصلا برای این امتحانات نهایی آمادگی نداشتیم لطفا کنکور را حذف نکنید:
  • باران US ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    2 0
    عاجزانه ازشما خواهش میکنم که کنکورراحذف نکنید اگه کنکورحذف بشه هیچ کس به اون چیزی که لیاقتش داره نمیرسه