مهر نوشت:

عضو هیات رییسه فدراسیون کوهنوردی و رییس سابق کمیته کوهنوردی در تشریح علت جان باختن یک کوهنورد در حادثه قله دماوند تاکید کرد نبود تجهیزات در پناهگاه مرگ این فرد را به دنبال داشت. رضا زارعی در تشریح این حادثه گفت: روز شنبه 21 بهمن یک گروه کوهنوردی از اسلامشهر به قله دماوند صعود کرده بودند که در مسیر بازگشت یکی از نفرات این گروه سر خورد و بر اثر خونریزی بیهوش شد. این حادثه حدود ساعت 4 عصر رخ داد و کوهنوردان وی را ساعت یک ربع به 10 شب به پناهگاه رساندند.

وی افزود: همراهان این کوهنورد، وی را در کیسه خواب قرار داده بودند و یک پزشک خارجی که در مسیر صعود قرار داشت به وضعیت او رسیدگی کرد. زمانی که این کوهنورد را به پناهگاه رساندند صدای ناله اش شنیده می شد ولی به خاطر خونریزی در حال بیهوش شدن بود. متاسفانه هیچگونه تجهیزات امدادی در پناهگاه وجود نداشت و نتوانستند جان او را نجات دهند.

عضو هیات رییسه فدارسیون کوهنوردی در خصوص عملیات نجات این کوهنورد توضیح داد: بعد از هماهنگی هایی که با هلال احمر کرج و تهران صورت گرفت صبح روز 22 بهمن پرواز هوایی صورت گرفت که متاسفانه کوهنورد مصدوم تا صبح دوام نیاورد و هلی کوپتر جسد وی را به تهران منتقل کرد.

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان انتقال شبانه این کوهنورد وجود نداشت، گفت: دکتری که در پناهگاه حضور داشت به خاطر شرایط جوی و سرمای شدید اجازه این کار را نداد. از طرفی همه اعضای تیم خسته بودند و امکان این که وی را ساعت ها حمل کنند در آن شرایط جوی وجود نداشت.

وی با بیان این که در فصل زمستان دست کم 10 نفر در نقاط مختلف جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: نبود تجهیزات در پناهگاه‌های قله‌های مختلف به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. ما اصلا چیزی به نام امداد کوهستان نداریم و همه امدادگری ها با رایزنی های خود کوهنوردان و لطف هلال احمر صورت می گیرد. متاسفانه کسی هم به فکر این موضوع نیست.
45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    20 1
    خیلی جالبه! بجای اینکه هلی کوپتر برای انتقال مصدوم بیاد، برای انتقال جسدش اومده! جالبه! گفته تا صبح دوام نیاورد!! یعنی هلی کوپتر از شب تا صبح تو راه بوده ؟!!!
  • ورزشکار IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    19 0
    مصدوم ساعت 4 بعد از ظهر دچار سانحه شده اونوقت هلی کوپتر فردا صبحش رسیده. یعنی 14-15 ساعت تاخییر. خوب شد فهمیدیم. زمان طلایی برای نجات مصدوم حدود بیست ساعت است
  • مسعود حنفیان US ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    2 0
    در بارگاه سوم حتی یک سرم و کپسول اکسیژن هم وجود نداشت . درخواست هلی کوپتر هم همون روز سانحه ساعت 16 تا 17 داده شده بود اما هلی کوپتر فردای حادثه ساعت 11 تا 12 رسید و جسدش رو منتقل کرد !! حتی پناهگاه باند فرود هم نداره و خود کوهنوردا باند رو درست و آماده کردند.