رییس مجلس در حاشیه نشست مجالس کشورهای عضو اکو با همتایان ترک و تاجیک خود دیدار و گفت​وگو کرد.

علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس مجالس اکو به اسلام آباد سفر کرده است در دیدار با جمال چیچک رئیس مجلس ترکیه در حاشیه این اجلاس، روابط دو کشور را خوب توصیف کرد و گفت: در ابعاد اقتصادی روابط دو کشور رشد زیادی داشته است و ما به دنبال تقویت آن هستیم.
اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از مهر بخوانید:
• ایران و ترکیه می توانند نقش آرامش بخش در سوریه داشته باشند، بخصوص در این فضایی که وجود دارد رژیم صهیونیستی از تحولات سوریه سوء استفاده می کند و در وقایع اخیر از فرصت استفاده کرد تا به سوریه حمله کند.
• در قضیه سوریه نباید کاری کرد که مسلمانان کشته شوند. ما اصلاحات سیاسی در سوریه را قبول داریم اما دموکراسی با سرنیزه و سلاح ایجاد نمی شود.
• در رابطه با موشک های پاتریوت، تجربه ای که ما داریم غربی ها به سادگی این موضوع را رها نمی کنند. مشکلات منطقه مربوط به کشورهای منطقه است و قدرت های بزرگ می آیند مشکل ایجاد می کنند و می روند و دیگران را به جان هم می اندازند و اختلافات را بین کشورها و مردم مسلمان تعمیق می کنند.
در ادامه این دیدار چیچک رییس مجلس ترکیه نیز با اشاره به تحولات کشورهای اسلامی یادآور شد: بیگانگان از این تحولات سوء استفاده می‌کنند و ثبات منطقه را به هم می زنند، از طرفی نیز منابع منطقه را نابود می کنند و باعث می شوند ثروت های منطقه از بین برود و مردم در سختی باشند.
وی در خصوص سوریه اظهار داشت: ترکیه از بدو بحران اقدامات متعددی برای درگیری انجام داد و فعالیت های سیاسی زیادی داشت تا کار به اینجا نرسد اما موثر واقع نشد.
اهم اظهارات رییس مجلس ترکیه را بخوانید؛
• ترکیه از تمامیت ارضی سوریه دفاع می کند و راضی نیست این تمامیت ارضی خدشه دار شود. ما درگیری های قومی و مذهبی را محکوم می کنیم و طرفدار آن نیستیم. اگر درگیری ها در سوریه متوقف نشود گروه‌های جدایی طلب از آن سوء استفاده می کنند و مشکلات زیای برای سایر کشورها ایجاد می کنند. از این جهت اصرار داریم که این مسائل زودتر حل و فصل شود.
• ما نگران آن هستیم که نیروهای بین المللی وارد منطقه شوند و عناصر نامطلوب از تحولات سوء استفاده کنند.
• درخصوص موشک های پاتریوت نیز این موشکها در جهت رفع احتیاجات ترکیه مستقر شده اند و هدف آن دفاعی است. ترکیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد و تاکید می کند ایران نگران آن نباشد. موشک های پاتریوت در نقاطی مستقر شده که درگیری های سوریه در اوج قرار دارد، اگر با تلاش ما و شما قضیه سوریه حل شود مطمئنا این موشکها جمع آوری خواهد شد.

گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان در دیدار روسای مجالس دو کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با همتای تاجیک خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی بین ایران و تاجیکستان، از آمادگی کشورمان برای اجرای پروژه‌‌های مختلف در تاجیکستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دو کشور در حوزه‌های آب، گاز و برق همکاری‌های خوبی داشته باشند.

شکور جان ظهور اف، رئیس مجلس تاجیکستان نیز در این دیدار آمادگی کشورش برای همکاری با ایران را اعلام و تأکید کرد: همکاری‌های اقتصادی دوشنبه با تهران در چند سال گذشته پیشرفت کرده است، اما باید عمیق‌ و گسترده‌تر شود.

وی ایران را شریکی مهم برای تاجیکستان دانست و خاطرنشان کرد: سهم ایران و روسیه در صلح منطقه و به ویژه تاجیکستان بسیار مهم است.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =