جشنواره موسیقی فجر امسال به دلیل کمبود بودجه، نسبت به دوره‌های گذشته با برنامه‌های کم و در سالن‌های محدودی برگزار می‌شود.

مهدی یاورمنش: اگر به جدول برنامه‌های بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر که امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود، نگاهی بیندازید، نخستین چیزی که جلب نظر خواهد کرد، لاغر‌تر شدن آن به نسبت سال‌های گذشته خواهد بود.


در دو سال گذشته، بودجه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی این رویداد هنری در حالی ثابت مانده که هزینه‌های مختلف و متنوع آن تحت تاثیر تورم به شدت افزایش یافته است. با این وضعیت، جشنواره موسیقی فجر امسال چاره کار را در آن دیده که رژیم لاغری بگیرد و با برنامه‌های کمتر و در سالن‌های اندکتر برگزار شود.


جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر با دبیری حسن ریاحی و مدیریت اجرایی علی ترابی، به مدت 6 روز در 5 سالن میزبان 68 اجرا خواهد بود که در آن بیشتر به گروه‌ها و هنرمندان جوان میدان داده شده است.


جشنواره امسال از 25 بهمن تا اول اسفند در پنج بخش اصلی رقابتی، بین الملل، نسل دیگر، استعدادهای درخشان و جنبی برگزار می‌شود که تعدادی از آن‌ها به شاخه‌های دیگر نیز تقسیم شده‌اند.

 

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید.

بخش رقابتی اجراهای صحنه‌ای دارای سه شاخه‌ موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی و آواز جمعی است که در سالن‌های رودکی، فرهنگسرای ارسباران و پژوهشکده هنر برگزار می‌شود. هنرمندان جوان، دانشجویان و گروه‌های نوپای موسیقی، شرکت کنندگان این بخش از جشنواره هستند.


دو بخش نسل دیگر و استعدادهای درخشان جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر را نیز باید در راستای رویکرد جوان گرایانه چند سال گذشته این رویداد هنری به دبیری حسن ریاحی ارزیابی کرد. این آهنگساز و مدرس دانشگاه همواره تاکید کرده موسیقی ایران در تمام شاخه‌هایش نیازمند خون تازه و رویکردهای متفاوت و نو است که ثمره برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های چند سال گذشته او را می‌توان در این دو بخش مشاهده کرد.


در میان تمام بخش‌های جشنواره موسیقی فجر، گرانی و تورم بیش از همه گریبان بخش بین الملل را فشرده است. به دلیل افزایش نرخ ارز، دعوت از مهمانان خارجی و میزبانی آن‌ها، بسیار گران‌تر از دوره‌های گذشته تمام می‌شود که به همین دلیل جشنواره امسال تنها پذیرای 4 گروه از کشورهای هلند، فرانسه، آلمان و هند شده است.


در مقابل بخش بین الملل که هزینه بر است، بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر پولساز است و قسمت عمده‌ای از بودجه این رویداد هنری را تامین می‌کند.


بخش جنبی جشنواره امسال به شاخه‌های پاپ، ارکسترال، نواحی و موسیقی ایرانی تقسیم می‌شود.


احسان خواجه امیری، رضا یزدانی، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، بهنام صفوی، محمد علیزاده، سیروان خسروی، مازیار فلاحی و محسن یگانه با به صحنه رفتن در برج میلاد، بخش پر سرو صدای پاپ جشنواره بیست و هشتم فجر را شکل می‌دهند.


در دیگر شاخه‌های بخش جنبی نیز می‌توان به اجرای گروه‌هایی چون لیان، ادیب، حاوا و رستاک و هنرمندانی چون علیرضا مشایخی، سامان احتشامی، محمد معتمدی و رشید وطن دوست اشاره کرد.


با فترتی که در چند سال گذشته بر فضای کار ارکسترهای بزرگ ایرانی حاکم شده است، کم رنگ بودن حضور آن‌ها در این دوره از جشنواره موسیقی فجر، امری طبیعی و عادی جلوه می‌کند. ارکستر ملی که زمانی گل سرسبد این رویداد هنری بود، مدت هاست که به طور غیر رسمی تعطیل شده و ارکستر سمفونیک نیز تنها به یک اجرا بسنده کرده است. ارکستر سمفونیک صدا و سیما نیز به دلیل مرگ محمد بیگلری‌پور که رهبری‌اش را برعهده داشت، از غایبان جشنواره امسال به شمار می‌آید.


برای ارزیابی جشنواره‌ای که فشرده‌تر و مختصر‌تر از سال‌های گدشته برگزار می‌شود و در آن از حضور پیشکسوت‌ها و چهره‌های نامی هم خبری نیست، باید تا روز آخر منتظر ماند و دید آیا کیفیت کار جوانان می‌تواند دیگر کمبود‌ها و کاستی‌هایش را جبران کند.
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • v IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    7 0
    بااین راه و روشی که دوستان پیش گرفتن احتمالا آرام آرام طی سال های آینده کلا حذفش کنند ... !