محمد هیراد حاتمی:
مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو که اعلام شد، به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای داخلی به طور رسمی آغاز شد. همین موضوع سبب شده تا خودروسازان بزرگ اجرای طرحهای جدید پیش فروش محصولات خود را آغاز کنند. نکته قابل توجه در پیش فروش خودرو ها هم اینکه موعد تحویل تمامی خودروهای پیش فروش شده در بازههای زمانی چند ماه به بالا بوده است و نشانی از فروش خودرو به صورت نقدی یا تحویل فوری به چشم نمی آید.
« پیش فروش محصولات ایران خودرو؛ با قیمت قطعی » این خبر در حالی در روز بیست و یکم بهمن منتشر شد که قیمت خودرو با سرعت چشم گیری در روزهای ما قبل خود افزایش پیدا کرده بود. بر این اساس گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش با قیمت قطعی برخی محصولات خود را آغاز کرد تا بتواند مقداری ثبات در بازار ایجاد کند.
از سوی دیگر در هفته ای که گذشت خبر مرتبط با پیش فروش خودروهای ایران خودرو در ساعت های پایانی روز از سوی این کارخانه بزرگ خودرو سازی در رسانه های خبری منتشر شد و بر اساس آن خبر آمد که رانا و 206 پیش فروش خواهند شد. موضوعی که مدیرعامل ایران خودرو چند ساعت بعد و در اخبار 20:30 جزییات آن را کامل کرد و گفت: « خودروی رانا به قیمت 32 میلیون تومان و خودروی پژو 206 مدل V8 به قیمت 36 میلیون تومان از فردا شروع میشود. »
پس از انتشار جزییات خبر پیش فروش محصولات ایران خودرو در روز میانی هفته خبری دیگر با عنوان « آغاز دور جدید پیش فروش عادی و قطعی خودرو » منتشر شد. ( اینجا )
خبر پیش فروش خودرو در حالی بازار خودرو را تحت شعاع قرار داده بود که به ناگهان گفت و گویی با سید عباس موسویان، عضو کمیته بانکداری بدون ربا در رابطه با حکم شرع در پیش فروش خودرو منتشر شد. بر این اساس موسویان عنوان کرد که پیش فروش خودرو مشکل شرعی ندارد. ( اینجا ) او در توضیح خود گفته است که با مطالعاتی که بر روی نحوه پیش فروش خودرو توسط خودروسازان انجام دادم، مشخص شد که شیوه مورد استفاده خودروسازان اشکالی ندارد و آنها پس از جذب سرمایه گذاری در تولید و در نظر گرفتن سود دوره مشارکت در مرحله سوم به مشتری اعلام می کنند که میزان سرمایه گذاری وی چه میزان شده ، چقدر سود دارد و سپس مبلغ خودرو مشخص و مابه التفاوت از مشتری درخواست می شود.
خبر پیش فروش خودرو و حواشی آن در حالی طی هفته گذشته منتشر شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز سه شنبه 24 بهمن با مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا اتمام حجت کرد و گفت: « خودروسازان برای فروش خودرو بالاتر از قیمت محاسباتی انگیزهای ندارند چرا که باید مابه التفاوت قیمت محاسباتی و قیمت بازار آزاد خودرو را به خزانه دولت واریز کنند. » ( اینجا ) گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی است که با وجود افزایش قیمت خودرو همچنان کشش برای خرید خودرو با قیمت های نجومی وجود دارد. ( اینجا )
با این وجود اجرای طرحی مانند پیش فروش خودرو در کنار اتمام حجت وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند امیدواری هایی برای کاهش قیمت خودرو طی روز های آینده به وجود آید. امیدواری هایی که تا زمان تهیه این نوشتار آنچنان نمی توان به آن دل بست چرا که بر اساس آخرین اخبار اگرچه قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی کاهش ناچیزی را در روز جاری تجربه کرده است با این حال هنوز وعدههای داده شده برای کاهش قیمتها محقق نشده است. (اینجا و اینجا )
در آخرین خبر هم می توان به موضوع مطرح شده در خبرگزاری رسمی دولت اشاره کرد که بر اساس آن ادعا شده پیش فروش خودرو به عنوان درمان موقت بازار نیز گویا دردی از گرانی ها درمان نکرده و عرضه محدود نیز نتوانست باعث فروکش عطش مشتریان خرید خودرو شود. ( اینجا )
موضوعی که برخی کارشناسان نیز بر آن تاکید کرده اند و اعتقاد دارند که با توجه به عدم عرضه روزانه خودرو از سوی خودروسازان، عطش تقاضا در بازار همچنان بالا بوده و پیش فروش خودروها تاثیری در کاهش قیمتهای بازار نخواهد داشت.
3939
نظر شما