۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۷

در حالی خودروسازان بزرگ کشور فروش ویژه محصولات خود را آغاز کرده‌اند که هنوز خبری از عرضه خودرو با شرایط تحویل فوری نیست.

محمد هیراد حاتمی:

 مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو که اعلام شد، به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای داخلی به طور رسمی آغاز شد. همین موضوع سبب شده تا خودروسازان بزرگ اجرای طرح‌های جدید پیش فروش محصولات خود را‌ آغاز کنند. نکته قابل توجه در پیش فروش خودرو ها هم اینکه موعد تحویل تمامی خودروهای پیش فروش شده در بازه‌های زمانی چند ماه به بالا بوده است و نشانی از فروش خودرو به صورت نقدی یا تحویل فوری به چشم نمی آید.

« پیش فروش محصولات ایران خودرو؛ با قیمت قطعی » این خبر در حالی در روز بیست و یکم بهمن منتشر شد که قیمت خودرو با سرعت چشم گیری در روزهای ما قبل خود افزایش پیدا کرده بود. بر این اساس گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش با قیمت قطعی برخی محصولات خود را آغاز کرد تا بتواند مقداری ثبات در بازار ایجاد کند.  

از سوی دیگر در هفته ای که گذشت خبر مرتبط با پیش فروش خودروهای ایران خودرو در ساعت های پایانی روز از سوی این کارخانه بزرگ خودرو سازی در رسانه های خبری منتشر شد و بر اساس آن خبر آمد که  رانا و 206 پیش فروش خواهند شد. موضوعی که مدیرعامل ایران خودرو  چند ساعت بعد و در اخبار 20:30 جزییات آن را کامل کرد و گفت: « خودروی رانا به قیمت 32 میلیون تومان و خودروی پژو 206 مدل V8 به قیمت 36 میلیون تومان از فردا شروع می‌شود. »

پس از انتشار جزییات خبر پیش فروش محصولات ایران خودرو  در روز میانی هفته خبری دیگر با عنوان « آغاز دور جدید پیش فروش عادی و قطعی خودرو  » منتشر شد. ( اینجا )  

خبر پیش فروش خودرو در حالی بازار خودرو را تحت شعاع قرار داده بود که به ناگهان گفت و گویی با سید عباس موسویان، عضو کمیته بانکداری بدون ربا در رابطه با حکم شرع در پیش  فروش خودرو منتشر شد. بر این اساس موسویان عنوان کرد که پیش فروش خودرو مشکل شرعی ندارد. ( اینجا )   او در توضیح خود گفته است که با مطالعاتی که بر روی نحوه پیش فروش خودرو توسط خودروسازان انجام دادم، مشخص شد که شیوه مورد استفاده خودروسازان اشکالی ندارد و آنها پس از جذب سرمایه گذاری در تولید و در نظر گرفتن سود دوره مشارکت در مرحله سوم به مشتری اعلام می کنند که میزان سرمایه گذاری وی چه میزان شده ، چقدر سود دارد و سپس مبلغ خودرو مشخص و مابه التفاوت از مشتری درخواست می شود.

خبر پیش فروش خودرو و حواشی آن در حالی طی هفته گذشته منتشر شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز سه شنبه 24 بهمن با مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا اتمام حجت کرد و گفت: « خودروسازان برای فروش خودرو بالاتر از قیمت محاسباتی انگیزه‌ای ندارند چرا که باید مابه التفاوت قیمت محاسباتی و قیمت بازار آزاد خودرو را به خزانه دولت واریز کنند. » ( اینجا )  گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی است که با وجود افزایش قیمت خودرو همچنان کشش برای خرید خودرو با قیمت های نجومی وجود دارد. ( اینجا )

با این وجود اجرای طرحی مانند پیش فروش خودرو در کنار اتمام حجت وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند امیدواری هایی برای کاهش قیمت خودرو طی روز های آینده به وجود آید. امیدواری هایی که تا زمان تهیه این نوشتار آنچنان نمی توان به آن دل بست چرا که بر اساس آخرین اخبار اگرچه قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی کاهش ناچیزی را در روز جاری تجربه کرده است با این حال هنوز وعده‌های داده شده برای کاهش قیمت‌ها محقق نشده است. (اینجا و اینجا )  

در آخرین خبر هم می توان به موضوع مطرح شده در خبرگزاری رسمی دولت اشاره کرد که بر اساس آن ادعا شده پیش فروش خودرو به عنوان درمان موقت بازار نیز گویا دردی از گرانی ها درمان نکرده و عرضه محدود نیز نتوانست باعث فروکش عطش مشتریان خرید خودرو شود. ( اینجا )

موضوعی که برخی کارشناسان نیز بر آن تاکید کرده اند و اعتقاد دارند که با توجه به عدم عرضه روزانه خودرو از سوی خودروسازان، عطش تقاضا در بازار همچنان بالا بوده و پیش فروش خودروها تاثیری در کاهش قیمت‌های بازار نخواهد داشت.

3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    108 1
    مگرکارنجات خودروسازی بوسیله دولت تاسیس ومدیریت نمیشود اگرجواب مثبت است پس ماکلاسرخودمان میگذاریم ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    97 1
    مگرکارخانههای تولید خودرودولتی ومدیریت ان دولتی نمیباشد ایا این همه جنجال توسط مدیران بامجوزدولت نمیباشد؟
  • اميد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    155 2
    جالب اينجاست تا 1ماه پيش كه قيمت هاي جديد نبود 30روزه تحويل ميدادند حالا كه حداقل 8 تا 15 ميليون قيمت ها رو بالا بردند عوض تحويل 30 روزه به نمايندگي مراجعه ميكني ميگه 90 روزه تحويل ميديم بيشتر پول خودرو رو هم از پيش ميگيرند دو سه ميليون مي مونه اونم موقع تحويل بعد از 90 روز واقعا مسخرست حال ادم بهم ميخوره از اين زور گفتنا. بابا نميتوني توليد كني نميتوني بازار رو تنظيم كني با اين همه حمايت از شما پس به دردي ميخوريد؟ بلدين زور بگين به مشتري بيچاره كه مجبوره از ماشين توليد داخل بخره و گرنه با اين پولا بهترين ماشيناي روز دنيا رو ميشه سوار شد.
  • نیما IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    106 4
    تا تعرفه وارداتی خودرو به صفر نرسد این خودروسازان همینطور قیمت خودروها را بالا خواهند برد .در طول یکسال 100% قیمت خودرو افزایش یافته است در کجای دنیا چنین چیزی ممکن شده؟ آیا سازمان بازرسی وجود دارد به این خلاف آشکار خودروسازان برخورد قانونی نماید؟ دولت و ملت 30 سال از این خودروسازان حمایت کردند تا خط تولید فلج نشود و کارگران بیکار نشوند آخر تا کی این حمایتها بایستی ادامه داشته باشد؟ این خودروسازان همیشه از پشت به مردم خنجر زده اند . در این بحران اقتصادی و تورم ، که کشور در تحریم اقتصادی دشمن واقع شده و ما مردم با تحریمهای اقتصادی دشمن مقابله میکنیم ، آیا این خودروسازان که در حمایت 30 ساله مردم و دولت بوده اند این چنین خطای بزرگی مرتکب میشدند؟
  • سید محمد FR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    66 1
    من فرهنگی بازنشسته 15ملیون پاداش خدمتم را دادم یک ال90 طرح غدیر ایرانخودرو ثبت نام کردم. زمانیکه این خودرو 17ملیون بود. یک قسط ده ملیونی در ابتدا و 5ملیون یکماه دیگه.قرار بود آخر بهمن تحویلم دهند.قسط اخر هم 6ملیون بدهم.اما با وضعیت جدید من باید 21 ملیون بدهم که از توان من خارج و کاری نشدنیست.ولی 4 ماه پیش میتوانستم با همین پول یک خورو مناسب برای اولین بار بخرم.راستی این انصافه که ایرانخورو با افرادی مثل من که تمام دارای اشان در این شرکت خواباندند اینجوری رفتار کنه؟؟ این عدالته ؟؟ آیا کسی در این مملکت به فریاد ما میرسه؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    36 1
    ** نماینده های مجلس رسیدگی کنند؛ قیمت محاسباتی خودرو پراید چقدر است؟ ** ارزبری خودرو پراید چقدر است؟ ** شعارهای خودرو سازها برای مردم طی چند سال مبنی براینکه تولید ملی و 100 درصد شدن تولید پراید و سمند(خودرو ملی کجا رفته است). ** قیمت تجاری یک خودرو چگونه تعیین می باشد؟ ** قیمت تجاری با قیمت بازار سیاه و قیمت دلالی و انحصاری چه فرقی می کند؟ و چگونه محاسبه می شود؟ ** چرا مابه تفاوت تجاری(اگر درست باشد) و محاسباتی چرا باید از جیب مردم پرداخت شود؟ و برای چه بحساب دولت واریز شود؟ ** سهم خودروسازها در افزایش قیمت ها چقدر بود؟ از طریق محدود کردن فروش و روی آوردن به روند پیش فروش و تشنه نگه داشتن بازار و شکلگیری بازار سیاه فعلی؟ ** چرا دستورالعمل خود دولت در خصوص نحوه پیش فروش خودرو رعایت نشد؟ *
  • كارمند پيش فروش شده IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    13 0
    پيش فروشهاي غير قطعي با اين وضع وآزاد شدن قيمت مشكل شرعي دارد شك نكنيد چون درصد مشاركت آن 40% كمتر از بازار در زمان پيش فروش ميباشد وتعين قيمت دست خودروساز افتاده پس پيشفروش با شرايط قبل از آزادسازي كلاه برداري بوده است ولا غير.