دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی از مذاکرات ایران و 5+1 انتقاد کرد و از مسئولانی که امکانات ملی در دست آنهاست خواست برای انتخاب شدن فردی خاص تلاش نکنند.

محمود عزیزی: به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفت وگویی تلویزیونی درباره ارزیابی اش از مذاکرات ایران و 1+5، با بیان اینکه «مذاکرات ایران و 1+5 تاکنون خاصیتی به حال ما و آنها نداشته» و فقط فضای سیاسی را تلطیف کرده است اظهار داشت: مذاکره ایران با 1+5 تاکنون خاصیت نداشته است چون مذاکرات باید یک ثمره عملی داشته باشد.

پایان تخاصم بین ایران و آمریکا جنگ نخواهد بود
حسن روحانی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: «من جنگ را قبول ندارم؛ جنگ ما و آمریکا نه به نفع ماست و نه به نفع آمریکا. فکر نمی کنم در این مقطع آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران باشد. شاید بوش در مقطعی به دنبال جنگ با ایران بوده باشد، اما امروز این شرایط وجود ندارد چون آمریکا می داند که آثار این جنگ چقدر برای منطقه و منافع آمریکا مخرب خواهد شد. پایان تخاصم بین ایران و آمریکا جنگ نخواهد بود، البته شاید اسرائیل به دنبال این باشد اما قطعاً آمریکایی ها به فکر جنگ با ایران نیستند.
وی ادامه داد: «اگر آمریکایی ها صداقت نشان دهند و آماده حل معضلات بین دو کشور باشند بازی برد برد امکان پذیر است.»

اساس انتخابات اعتماد و امانتداری است
روحانی همچنین در مورد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم گفت: «فکر می کنم انتخابات پیش رو اهمیت زیادی دارد. به دلیل همین جوی که دشمن برای کشور ما به وجود آورده است حضور ما در انتخابات بسیار مهم است. باید این انتخابات نقص بعد از انتخابات [دوره] گذشته را بپوشاند و انتخاباتی برگزار شود که دنیا جلوی عظمت ملت ایران سر خم کند. همه ما باید از امروز مراقب رفتارمان باشیم. خواهش من این است کسانی که از امکانات ملی استفاده می کنند و در این امکانات در اختیارشان است، به گونه ای عمل کنند که مردم حس کنند هیچ کس به دنبال یک کاندید خاص نیست و این مردم هستند که انتخاب می کنند. اگر نوع رفتار و بیان ما به گونه ای باشد که شائبه ای ایجاد کند که شاید فلان کاندیدا مد نظر هست، فضا از فضای قانونی و نشاط آور خارج می‌شود. اگر همه به قانون مقید باشند هیچ مشکلی به وجود نمی آید. قانون گرایی باید پررنگ باشد و همه آن را حس کنند. اساس انتخابات اعتماد و امانتداری است. در انتخابات ریاست جمهوری قوه مجریه کشور به دست مردم ساخته می شود. »
وی ادامه داد: «انقلاب به دلیل امید و اعتماد ملی و همینطور وحدت مردم پیروز شد. اگر وحدت و امید و اعتماد نبود مگر پیروزی ما میسر بود؟ انتخابات مقطعی است که باید با امید و اعتماد و وحدت سراسری برگزار شود. نباید بگذاریم انتخابات خوب ریاست جمهوری یازدهم به مسائلی آلوده شود که شکوه و عظمت حضور مردم کمرنگ شود.»

مردم به دنبال دولتی کار آمد هستند
روحانی در بخش پایانی گفت و گوی تلوزیونی اش که به صورت ضبط شده از شبکه سوم سیما پخش شد در مورد نقش خواص در فرایند انتخابات گفت: «خواص در توضیح دادن ابعاد مساله، در تشویق مردم به قاون گرایی، ایجاد اعتماد بین مسولین و مردم و همچنین ایجاد آرامش نقش به سزایی دارند. حضور مردم وظیفه مهمی است. مردم می خواهند بخشی از حق مسلم خودشان را به فرد یا افرادی واگذار کنند. حکومت برای مردم است و این مردم هستند که در چهارچوب قانون اساسی بخشی از حق خود را به عنوان امانت به یک نفر به مدت چهار سال واگذار می کنند. همه ما باید تلاش کنیم که مردم حس کنند یک کار بزرگی را برای آینده کشورشان انجام می دهند. مردم به دنبال دولتی کار آمد هستند و وظیفه همه مسولین و خبرگان جامعه است که خودشان را برای یک انتخابات پر شور و پرنشاط آماده کنند. نظم و انظباط و سلامت انتخابات مردم ایران چشم همه دنیا را انشالله خیره خواهد کرد. »

امیدواریم در ادامه مذاکرات دست از لجبازی بردارند
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت سازندگی و اصلاحات با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 با بیان اینکه درست است که تا کنون مواضع خود را تبین کردیم ولی مذاکره برای بیان نظرات نیست، تصریح کرد: مذاکره برای رسیدن به توافق و امیدواریم آنها در ادامه مذاکرات دست از لجبازی بردارند.
روحانی با اشاره به اظهارات مقامات غربی درباره اینکه اطمینان نداریم در آینده برنامه هسته ای ایران منحرف نشود، اظهار داشت: این حرف غیر قانونی است، وقتی آژانس و دوربین هایش در مراکز هسته ای ما نصب شده است و میلی گرم را حسابرسی می کنند چه چیز پنهانی وجود دارد؟

با ژاک شیراک به توافق رسیدیم ولی در نهایت آمریکایی ها و انگلیسها با این امر مخالف کردند
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما برای اعتماد سازی آماده ایم، خاطر نشان کرد: در دوران مسئولیت بنده ما یک بار به این توافق رسیدیم که اگر مذاکرات با 1+5 به نتیجه نرسید این امر را را به آژانس واگذار کنیم و در این زمینه من با ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه به توافق رسیدیم ولی در نهایت آمریکایی ها و انگلیسها با این امر مخالف کردند.
وی در پاسخ به این پرسش که تا کجا باید روی مساله هسته ای بایستیم، گفت: فعالیت ما قانونی، صلح آمیزاست و زیر نظر آژانس و است و حتی جمهوری اسلامی فرای پادمان با آژانس همکاری کرده است و اجازه بازرسیهای سرزده را داده است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری اعلام کردند استفاده از بمب اتم را از جنبه شرعی حرام می دانند؛ بنابراین این حق طبیعی و قانونی مسلم ما است ما باید از حق خود دفاع کنیم و در عین حال نقشه آمریکایی ها را خنثی کنیم.
روحانی در عین حال، اظهار داشت: ما باید قدم به قدم نقشه های آنها را خنثی کنیم و حقوق ملت ایران در فعالیت اقتصادی آژاد با دنیا را درست کنیم.

راه حلی بهتر از تحریم وجود دارد و آن مذاکره است

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین در خصوص تحریم ها و تاریخ مصرف آنها، اظهارداشت: آنها این فشار را ادامه می دهند مگر اینکه ببیند تحریم ها در مقام عمل شکسته شده است. ما باید به نقطه ای برسیم که غرب احساس کند ادامه این تحریم به نفع آنها نیست و راه حلی بهتر از تحریم وجود دارد و آن مذاکره است.

برنامه هسته ای، ابتدا به شورای عالی امنیت ملی مرتبط نبود
روحانی که 16 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکرات سعدآباد در دولت اصلاحات و اینکه آیا هدف گذاری ما از ابتدا ثابت بود یا اینکه منتظر شرایط بودیم، اظهار داشت: برنامه هسته ای در ابتدا به شورای عالی امنیت ملی مرتبط نبود اما بعد از اینکه سر و صدای غربی ها از سال 81 شروع شد و در ادامه منجر به سفر البرادعی به تهران شد. آخرین اسفند 81 امریکا به عراق حمله کرد و بعد خیلی سریع صدام را سرنگون کند آنها دچار غرور شدند و فکر کردند پیروزی بزرگ به دست آوردند و در ادامه و فشار به آژانس را بیشتر کردند و اولین گزارش آژانس خرداد 82 منتشر شد. در خرداد شورای حکام بیانیه ای صادر کرد و پرونده هسته ای در اختیار سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بودتا شهریور 82 قطعنامه شدید الحن منتشر شد و مقدمه رفتن به شورای امنیت و براساس ماده 18 اساسنامه بود و بعد ماده 19 است که ارجاع پرونده است.این برای مسئولین نگران کننده شد و تصمیم به واگذاری امور به دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی شد.
وی ادامه داد: بعد در جلسه سران این موضوع مطرح شد و وزیر وقت خارجه پیشنهاد کرد بنده مسئول پرونده هسته ای باشم که من نپذیرفتم ولی رئیس جمهور وقت هم اصرار کرد با این حال بنده به دلایلی نپذیرفتم ولی بعد با نظر رهبری پذیرفتم و دبیر شورا مسئول پرونده شد.
روحانی گفت: از آن پس چند هدف داشتیم که نخستین آن این بود که نگذاریم پرونده ایران به شورای امنیت برود. دوم اینکه آنها در قطعنامه شهریور خواستار تعلیق کامل فناوری هسته ای شده بودند اما ما به دنبال این بودیم که فناوری ما ادامه پیدا کند چرا که ما هنوز در بخش هایی کارهایی را در حال تکمیل بودیم.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، افزود: سومین هدف ما این بود که حق فعالیت هسته ای زیر سوال نرود چون غرب ما را متهم به نقش معاهده ان. پی .تی کرده بودند و ما در مذاکرات تهران این سه هدف را دنبال می کردیم حتی یکی دو بار مذاکرات تا مرز منتفی شدن پیش رفت و وزرای خارجه سه کشور اعلام کردند که به کشورهایشان باز می گردند.
روحانی با بیان اینکه هدف ما محدود کردن تعلیق بود، گفت: ما در آن در آن بحث تعلیق داوطلبانه را مطرح کردیم و البته این امر کار سختی بود چون آنها می گفتند داوطلبانه یعنی چی؟
به قول وزیر خارجه آلمان او می گفت شما می توانید بگویید ما امروز تعلیفق می کنیم و و فردا دوباره شروع به فعالیت کنید. اما در نهایت تعلیق منحصر به نطنز شد و از طرفی توانستیم طرفی پرونده را از شورای امنیت دور کنیم.

روحانی با اشاره به برخی جزئیات توافقات مذاکرات سعدآباد، ادامه داد: در آن مذاکرات ما به سه وزیر اروپایی گفتیم که اگر بر خلاف توافق پرونده به شورای امنیت رفت شما چه می کنید، که فرانسه و بعد انگلیس گفتند از حق وتو استفاده می کنند و خود اعلام این امر در مذاکرات رسمی امری مهم بود. ما توانستیم اصفهان [مرکز غنی سازی] را در سال 83 و آب سنگین اراک و کیک زرد را در بندرعباس ادامه دهیم و در گزارش آژانس در آذر 83 البرادعی اعلام کرد فعالیت های ایران تاکنون از مسیر صلح آمیز منحرف نشده که این امر ثثبیت حق ایران بود.
توافق‌نامه سعدآباد در 29 مهر 1382 (2003) به امضا رسید و به موجب آن فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران تعلیق شد.
در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی را حسن روحانی بر عهده داشت. ریاست هیئت اروپایی را هم دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزیران خارجه سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان بر عهده داشتند. 

 /27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277258

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    58 2
    می بینم که صدا و سیما هم از الان شروع به تبلیغات برای نامزدهای ریاست جمهوری کرده
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    16 72
    آقای روحانی شما درآن مقطع کشور رافروخته بودید .حالا دنبال چه چیزی هستید؟ ضمنآ این مصاحبه رنگ وبوی انتخاباتی داشت . بنده به آقای روحانی توصیه می کنم نیاید .او به درد ریاست جمهوری نمی خورد چونکه استقلال ندارد ودرمقابل یک تشر دشمن تسلیم می شود واین راقبلا ثابت کرده است. حرف ها دیگری هست که نمی شود گفت .
  • سرخه ای اصیل مقیم تهران IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    22 6
    بوی انتخابات میاد !! یکی از شانسهای ریاست جمهوری !...و روشنفکر وباتجربه