حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، در سفری به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در دیدار با آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی،‌ جعفر سبحانی، سیدعبدالکریم موسوی اردیبلی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و سیدموسی شبیری زنجانی. از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.  در این دیدارها نماینده ولی فقیه به تشریح فعالیتهاو تلاش های گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حج، عمره و عتبات پرداخت و مراجع عظام و تقلید نیز رهنمودهایی ارزشمند و سازنده ارائه کردند.

فعالیت‌های فرهنگی بعثه گسترش پیدا کند

آیت‌الله مکارم شیرازی بر ضرورت وحدت امت اسلامی تاکید کرده و اظهار داشت: در عصر امروز که همه دشمنان علیه اسلام و مسلمانان متحد شده‌اند، راهی جزء اتحاد میان مسلمانان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مسلمانان مشترکات فراوان دارند که می‌توان از آن گسترش وحدت اسلامی در جهان بهره گرفت ایشان فرمودند: حج و عمره یکی از این نمادها است که می تواند امت اسلامی را با هر مذهب و فرهنگ و ملیت کنار هم جمع کند.

این مرجع تقلید همچنین برضرورت آشنا کردن زائران و بویژه جوانان با معارف مرتبط با حج و زیارت، خواستار گسترش برنامه‌های فرهنگی در ایام حج و عمره شد و از تلاش‌های بعثه مقام معظم رهبری در این باره تقدیر کرد.

تشکیل اتحادیه علمای مسلمان برای هدایت بیداری اسلامی

 آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر با اشاره به رونق گرفتن حج پس از انقلاب اسلامی، گفت : پیش از انقلاب مناسک حج اعمالی خشک و کم تأثیر بود، اما امروزه به برکت انقلاب رونق خاصی گرفته و هر ساله اتحاد میان کشورهای اسلامی در این مراسم بیش از پیش تقویت می شود؛ و ما نباید به این حد اکتفا کنیم و باید همه تلاش خود را در جهت هر چه بیشتر شدن وحدت و همدلی بسیج کنیم.

این مرجع تقلید برائت از مشرکین در حج را کم اهمیت تر از دوستی و محبت میان مسمانان ندانست و تصریح کرد: نباید از این خشم مقدس غافل شویم؛ قرآن ابتدا می فرماید«أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» و سپس «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» را می آورد؛ حب و بغض هر دو به جای خود مقدس و تأثیر گذار است و نباید هیچ کدام به حاشیه رود.

آیت الله نوری همدانی افزود: مقابله با هجمه تکفیری ها نیاز به اتحاد و قدرت بیشتری میان مسلمانان دارد؛ در عصر رسانه باید تبلیغات خود را گسترده تر کنیم و شبهات مطرح شده از سوی دشمنان را پاسخ دهیم، آنها با استناد به روایاتی ضعیف که مورد پذیرش ما هم نیست سعی دارند چهره اسلام واقعی را به شکل دیگری جلوه دهند و در این راه از اهانت به پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و تشیع ابایی ندارند.

وی به کشتار و آواره شدن مسلمانان در اقصی نقاط جهان اشاره کرد و گفت: در بحرین و مالی و میانمار و برخی از کشور های دیگر دشمنان، مسلمانان را تحت فشار شدید قرار داده اند و متاسفانه هیچ نهادی موضع گیری نمی کند؛ این سکوت متأثر از تبلیغات شدید دشمنان در وارونه جلوه دادن حقایق است.

این مرجع تقلید یکی از راه های مؤثر در مبارزه با مخالفان بیداری اسلامی و گسترش این موج عظیم را تشکیل اتحادیه علمای متنفذ جهان اسلام دانست و ابراز داشت: علمای اسلام از کشورهای مختلف جهان تا پای جان به میدان بیایند و ملت ها را در این مسیر هدایت کنند؛ اگر در چندین کشور اسلامی افرادی مثل آقای سیدحسن نصرالله بودند این بیداری بیش از این و با سرعت بیشتری گسترش پیدا می کرد.

جوانان را با معارف اسلامی بیشتر آشنا کنید

 آیت الله سبحانی نیز در این دیدار از حضورافراد تحصیل کرده بویژه جوانان و دانشجویان در عمره تجلیل کرد و خواستار بهره گیری هر چه بیشتر از این فرصت شد و آشنایی بیشتر این قشر به مکتب اهل بیت علیهم السلام را بسیار ضروری خواند.

وی همچنین بر افزایش آشنایی هر چه بیشتر زائران با آموزه‌ها و معارف حج تاکید داشت و برخی پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: آشنایی زائران با مفاهیم وحدت ضروری است تا آن‌ها بتوانند مفاهیم اصلی وحدت را به جهانیان انتقال و موجب تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم اسلام شوند.

وحدت اسلامی سرلوحه باشد

آیت الله موسوی اردبیلی نیز در این دیدار بر ضرورت وحدت اسلامی و پرهیز از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی تاکید داشت.

وی افزود: در سایه وحدت اسلامی است که می توان معارف حقه تشیع را به جهانیان شناساند.

حفظ و صیانت از اماکن تاریخی و مذهبی ضروری است

آیت‌الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حفظ و صیانت از اماکن تاریخی و مذهبی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره را ضروری خواند و از تخریب برخی اماکن مذهبی انتقاد کرد.

وی ضمن تاکید فراوان بر وحدت اسلامی میان مسلمانان جهان گفت: مسلمان‌ها همه بر این نکته اتحاد دارند که حفظ خون همه مسلمان‌ها واجب است؛ بنابراین باید از هر عملی که موجب خونریزی میان مسلمانان می‌شود، جلوگیری کرد.

این مرجع تقلید از دخالت دادن مسائل مورد اختلاف بین مذاهب اسلامی در روابط میان ملت های مسلمان و کشورهای اسلامی انتقاد کرد و افزود: همگان لازم است در جهت اتحاد وحدت گام بردارند و از اعمالی که موجب شکستن حرمت مسلمانان و ریختن مظلومان می گردد به شدت اجتناب کنند.

تاکید بر حفظ آثار و میراث علمای گذشته

 آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ضمن تشکر از خدمات فرهنگی صورتگرفته توسط بعثه مقام معظم رهبری ، به زائران و حجاج ایرانی توصیه کرد که در ایام حضورشان در اماکن مقدس شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره از این فرصت عظیم معنوی بیشتر بهره برداری کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که حضور در حج و عمره برای هر کسی به راحتی فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: زائران و حجاج ایرانی باید این فرصت استثنایی را هرگز از دست ندهند و از آن به خوبی بهره بگیرند.
 آیت‌الله شبیری همچنین بر حفظ آثار و میراث علمای گذشته تاکید فراوان داشت.
62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =