چنانچه دولت فردا لایحه بودجه 92 را به مجلس ارائه نکند، رکورد تاخیر در ارائه بودجه به مجلس شکسته خواهد شد.

رضا الیاسی: در شرایطی که 30 روز از بهمن سال 91 می گذرد، همچنان خبری درباره زمان ارائه آخرین لایحه بودجه دولت دهم منتشر نشده است. با توجه به آخرین اظهار نظر مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس منتظر هستند تا رئیس جمهور لایحه بودجه سال 92 کل کشور را هفته اول اسفند ماه به مجلس ارائه کند.
بر اساس ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند. بررسی این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق، می‌تواند تا یک ماه به طول بیانجامد.
هم اکنون در شرایطی که 75 روز از پایان زمان قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه به مچلس می گذرد؛ عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید اگر تاخیر در ارائه این لایحه ایجاد شود، دولت باید لایحه چند دوازدهم را به همراه لایحه بودجه به مجلس تقدیم کند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین اعلام کرد که از زمان دقیق ارائه لایحه بودجه به مجلس اطلاعی ندارد.
دولت برای ارائه لایحه بودجه سال 92 کل کشور تا کنون 75 روز تاخیر داشته و با در نظر گرفتن تاخیر 352 روز طی هفت سال گذشته، مجموع تاخیرهای دولت های نهم و دهم در ارائه لایحه بودجه تا کنون به 427 روز رسیده است.
در دولت های نهم و دهم بیشترین تاخیر در ارائه لایحه بودجه مربوط به لایحه بودجه سال 90 می شود که دولت با 75 روز تاخیر، اول اسفند آن را به مجلس ارائه کرد و زودترین لایحه بودجه ای که از سوی این دولت به مجلس ارائه شده است، لایحه بودجه سال 87 بود که با 32 روز تاخیر به مجلس ارائه شد.
بر همین اساس در شرایطی که دولت در جلسه علنی فردا لایحه بودجه سال آینده کل کشور را به مجلس ارائه نکند، رکورد تاخیر در ارائه لایحه بودجه شکسته خواهد شد.
جدول زیر گویای جزئیات تاخیر دولت های احمدی نژاد در ارائه لوایح بودجه سنواتی است:
سال
زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس
میزان تاخیر
1385
15 دی 84
40 روز
1386
اول بهمن 85
46 روز
1387
17 دی 86
32 روز
1388
8 بهمن 87
53 روز
1389
4 بهمن 88
49 روز
1390
اول اسفند 89
75 روز
1391
12 بهمن 90
57 روز
1392
---
تا کنون 75 روز
 
امروز محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اطلاع دقیقی از زمان ارائه لایحه بودجه 92 پیدا نکردیم، بر لزوم ارائه لایحه بودجه چنددوازدهم همراه با لایحه اصلی تاکید کرد و افزود: اما اگر دولت، لایحه بودجه چنددوازدهم ندهد، از راه‌های دیگری در این زمینه استفاده می‌کنیم.
نماینده تهران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر دولت فردا و چهارشنبه بودجه 92 را ندهد، هفته آینده هم، نمایندگان مجلس برای سرکشی، به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و جلسه علنی ندارند، بنابراین آیا تقدیم بودجه 92 به هفته سوم اسفند موکول می‌شود؟، توضیح داد: هفته آینده احتمالاً مجلس تشکیل جلسه علنی دهد، البته هیات رئیسه در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. اگر دولت نتواند فردا یا پس فردا بودجه 92 را به مجلس برساند، احتمالاً هفته آینده پارلمان تشکیل جلسه علنی می‌دهد تا بهانه‌ای برای دولت وجود نداشته باشد که چون مجلس جلسه نداشت، لایحه بودجه 92 را ندادیم.
همچنین بر اساس گزارشی که فارس منتشر کرده است جلسه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی بودجه سال92  دولت، امروز برگزار خواهد شد. قرار است در این جلسه علاوه بر مباحث مربوط به اداره مجلس، نحوه بررسی بودجه نیز که به گفته سخنگوی دولت قرار است تا پایان هفته جاری به مجلس ارائه شود، مورد بررسی قرار گیرد.
پیش‌تر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور تاکید کرده بود که دولت همراه با لایحه بودجه، لایحه بودجه چنددوازدهم را نیز به مجلس ارائه کند.
/29295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =