دهمین جشن تصویر سال از پنجم اسفند در گالری‌های خانه هنرمندان آغاز می‌شود، جشنی که با نمایش 120 فیلم همراه است.

زینب کاظم‌خواه: دهمین جشن تصویر سال قرار است علاوه بر نمایش آثار مستر کلاس‌هایی در هنرهای تصویری در چهار شاخه سینما‌، عکاسی،‌ گرافیک‌ و کاریکاتور با حضور اساتید هر رشته برگزار کند.
 
سیف‌الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال در نشست خبری که صبح روز چهارشنبه دوم اسفند برگزار شد برنامه‌های جشن امسال را تشریح کرد.
 
دهمین سالگرد «جشن تصویر سال» و «جشنواره فیلم تصویر» به عنوان یک مناسبت کلی که در دو بخش نمایشگاهی و فیلم برگزار می‌شود‌، و تمام آثار برگزیده عکاسی‌، پوستر و کاریکاتور را در بخش نمایشگاهی این دوره به نمایش در می‌آیند.
 
صمدیان در این نشست تاکید کرد که جشن تصویر سال تنها جشنواره غیر دولتی ایران است و آثاری که امکان اکران عمومی ‍پیدا نمی‌کنند در آن به نمایش در خواهد آمد.
 
جشن تصویر سال در 10 سال گذشته بیش از 1200 فیلم را نمایش داده است و امسال قرار است که سینما تک فرانسه برگزیده‌های دورهای گذشته را به عنوان سینمای نسل جوان ایران نشان دهند.
 
در این دوره همچنین قرار است تمام آثار برگزیده عکاسی کاریکاتور و گرافیک نمایش داده شود.
 
صمدیان تصریح کرد: «ما هر ساله رسمی را دنبال می‌کنیم که در بخش گرافیک؛ پوسترهای بخش گرافیک را خود داوران انجمن گرافیک اعلام می‌کنند.»
 
امسال برای اولین بار بخشی به نام «محسن رسو‌ل‌اف» راه‌اندازی شده که در این بخش به هنرمندان زیر 25 سال جایزه داده می‌شود.
 
دبیر دهمین جشن تصویر سال با اشاره به غیررقابتی بودن جشن تصویر سال که فضای دوستانه ای را فراهم کرده است متذکر شد: «این چیزی است که در جشنواره‌های دیگر دیده نمی شود.»

در جشن تصویر امسال همچنین رای مردمی نیز اضافه شده است که در این بخش با استفاده از انگشت نگاری مردم می‌توانند به آثار رای دهند.
 
صمدیان ابراز امیدواری کرد با پیدا کردن اسپانسر بتواند جایزه‌های این بخش را اهدا کند.
 
اما یکی از بخش‌های مهم جشن تصویر امسال که صمدیان آن را آس برنده جشن می‌داند برگزاری مستر کلاس‌های آموزشی با حضور هنرمندان شاخص هر حوزه است که چکیده تجارب خود را به دوستداران هر رشته ارایه می‌دهند.
 
او هدف برگزاری این کلاس‌ها را برقراری پل ارتباطی میان رشته‌های مختلف تصویری ذکر کرد و متذکر شد: «هدف و آرزوی ما این بوده که کارگردان‌های ما در سینما به هنرهای دیگری هم مجهز باشند؛ مثلا عکاسی بدانند. زیرا تبدیل کلمه به تصویر بسیار مهم است. اگر یک فیلمبردار عکاسی بداند کارهایش در سینما شاخص خواهد بود. در این مستر کلاس‌ها هم سعی کردیم افرادی را
 بگذاریم که مجموعه‌مندی‌شان آرزوی ما را در دنیای تصویر تحقق ببخشد.»
 
 شرکت علاقه‌مندان در این کلاس‌ها از طریق ثبت نام اینترنتی محقق خواهد بود تا کسانی که به قول سیف‌الله صمدیان فقط برای هوسرانی فرهنگی به این کلاس‌ها می‌آیند نتوانند به راحتی در این کلاس‌ها حضور یابند.
 
در ادامه نشست صمدیان اسامی اساتیدی که در جشن تصویر امسال مستر کلاس برگزار می‌کنند معرفی کرد.
 
یکی از افرادی که قرار است که امسال مستر کلاس برگزار کند کیانوش عیاری است که صمدیان او را از شاخص ترین کارگردانانی می‌داند که مسیر طولانی را طی کرده است تا به امروز رسیده است.
 
همچنین رضا میرکریمی نیز در این دوره میزانسن و دکوپاژ را در فیلم های خودش و دیگران را برای هنرجویان باز می‌کند.
 
محمود کلاری یکی از فیلمبرداران کشور نیز در این کلاس‌ها پروسه مسیری که از عکاسی شروع و به دوربین فیلبرداری ختم می‌شود را توضیح خواهد داد.
 
تورج اصلانی که صمدیان او را از فیلمبرداران خاصی در دنیا می‌داند که با دوربین‌های حرفه‌ای کار کرده و دو فیلمش کاندیدای جهانی بوده است یکی دیگر از کسانی است که در این دوره مستر کلاس برگزار می‌کند.
 
در این‌ بخش یکی از خبرنگاران درباره این موضوع که با توجه به این که او فیلمبرداری «فصل کرگدن» بهمن قبادی را بر عهده داشته برای جشن تصویر سال مشکل ایجاد نمی‌کند سئوال کرد که صمدیان در پاسخ گفت: «حواسم هست که نگذارم سیاست‌زدگی فرهنگی وارد شود. یک سلامت فکری و ذهنی از گروه های مختلف وجود دارد.»
 
حمید فرخ‌نژاد بازیگر یکی دیگر از کسانی است که مستر کلاس بازیگری برگزار می‌کند که طی آن سکانس‌های برگزیده خودش و ورودش به این نقش‌ها و پیدا کردن کارکترش را توضیح می‌دهد.
 
نورالدین زرین کلک کاریکاتوریست نیز در این کلاس ها قرار است که تجربه خود در انیمیشن ایران را بازگو کند.
 
سینمای مستند را ابراهیم مختاری و پیروز کلانتری از ایده و پژوهش تا پخش آثار مستند توضیح می‌دهند و تجربه‌هایشان را روی میز می‌ریزند.
 
در طراحی صدا هم قرار است یکی از صدابردارانی که سیمرغ‌های زیادی را از آن خود کرده یعنی محمدرضا دلپاک تجربیاتش را بازگو کند.
 
در این مستر کلاس‌ها خود سیف الله صمدیان درباره عکاسی و سینما دیجیتال و همچنین پیشینه عکاسی حرف می‌زند وامیرعلی قاسمی قرار است ویدئو آرتیست‌های ایران را معرفی کند.
در بخش کاریکاتور ایران هم قرار است دو نفر کلاس برگزار کنند؛ کامبیر درم بخش و هادی حیدری.
 
در گرافیگ ایران نیز قباد شیوا و ابراهیم حقیقی تجربیات خود را بازگو می‌کنند.
 
به گفته صمدیان یک هدف لازم برای گرافیست‌ها وارد شدن در کمپین تبلیغاتی است که قرار است در این بخش امرالله فرهادی و علیرضا مصطفی زاده یک کمپین تبلیغاتی از ایده تا اجرا را بازگو کنند.
 
مهدی سعیدی هم روی آهنگ حروف فارسی کار کرده است که قرار است که درباره این تجربه سخن بگوید.
 
کارگاه فخرالدین فخرالدینی و مریم زندی دو هنرمند شاخص در چاپ عکس چهره‌های هنرمندان افراد نیز در این دوره جشن تصویر سال برگزار می‌شود.
 
در این بخش صمدیان یادآور شد: «ثبت چهره‌های هنرمندان کاری است که وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مربوطه باید انجام می‌دادند که این کار را نکردند و این دو فرد در ثبت تاریخ چهره‌های هنری ایران تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.»
 
در رشته عکاسی نیز دو پروژه موفق عکاسی یکی «خانواده ایرانی» و دیگری «قربانیان جنگ» به کوشش محسن راستانی و مهدی منعم است که قرار است که این دو درباره تجربیات‌شان در این حوزه‌ها سخن بگویند.
 
مسابقه جهانی عکس یا ورد پرس فتو که به بحث بردن جایزه‌های عکاسی از سوی هنرمندان ایرانی می‌پردازد قرار است که با حضور علی‌اکبر شیرزبان برگزار شود و او  درباره کوتاهی نگاه داوران و شیوه داوری‌ها در این مسابقه‌ها سخن می‌گوید.
 
مهدی مقیم‌نژاد قرار است که عکاسی خلاقه یا دیگر گونه دیدن در عکاسی بررسی کند.
 
احمد نادعلیان هم قرار است که تجربه‌های هنر محیطی خود درجاهای مختلف را بازگو کند.
 
ناصر تقوایی یکی دیگر از کسانی است که اسم‌اش در لیست اساتید مستر کلاس به چشم می‌خورد کسی که به گفته صمدیان هنوز نتوانسته‌اند او را پیدا کنند تا درباره این موضوع با او حرف بزنند او می‌گوید:« آرزو داریم بتوانیم او را پیدا کنیم و فیلمنامه و پژوهش درعرصه سینمای مستند و داستانی را با او برگزار کنیم.»
 
به گفته صمدیان از این کلاس‌ها فیلمبرداری و لوح فشرده آن تا بهار ارایه می‌شود تا کسانی که نتوانسته‌اند در این کلاس‌ها حضور یابند بتوانند از آن استفاده کنند.
 
به گفته صمدیان، بخش نمایشگاهی تصویر سال روز شنبه پنج اسفند ماه از ساعت 17 در خانه هنرمندان آغاز می‌شود و یک سانس ویژه نیز برای نمایش عکس‌هایی که امکان چاپ آنها به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی وجود داشته اختصاص پیدا کرده است. این عکس‌ها در سایر روزهای جشن به صورت اینتراکتیو نمایش داده می‌شود و 500 تابلوی یک تا دو تصویر را در رشته‌های عکاسی- گرافیک و کاریکاتور در بر می‌گیرد.  

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    4 2
    اینکه دیگه تصویر سال نیست! صدا بردار و صدا گذار سینما چه ربطی به تصویر سال دارن . بابا تصویر سال اتفاق تجسمی خوبی بود که حالا دبیرش واسه شلوغ کردن نمایشگاهش کارگاه یه عده سینمایی گذاشته که توجه جلب کنه ! همین و نه بیشتر!