یک تحلیلگر روسی از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین حامی تروریسم بین المللی بعد از حوادث یازده سپتامبر در جهان نام می برد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبری ایران رو  سرگئی نیکیتین در این یادداشت می نویسد:  در حال حاضر جهانیان شاهد یک نوع «تولد دوم» تروریسم اسلامی هستند که بعد از جنگی که در پی حوادث 11 سپتامبر 2001 توسط تمام جهان علیه آن اعلام شده بود، ابعاد فعالیت خود را کاهش داده بود. سازمان القاعده که رنگ و رویش رفته و این سازمان اسامه بن لادن، رهبر و «ستاره درخشان» خود را از دست داده است، به احتمال قوی نیروهای خود را جدیداً صف آرایی کرده و به وسیله عملیات در لیبی، یمن، مالی و سوریه اعلام موجودیت نموده است. بعضی سازمان های نوظهور و نیز «اخوان المسلمین»‏‏ که چند سال پیش به یک وسیله عتیقه موزه ای شباهت داشت، به «جبهه» سازمانهای افراطی سلفی ملحق گردیده اند. اخوان نه تنها در جنگ خونین علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه شرکت میکنند بلکه به میدان سیاسی مشروع مصر راه یافته و نه فقط برنده انتخابات مجلس شدند بلکه محمد مرسی نامزد خود را به مقام ریاست جمهوری رساندهاند. علت «لایزال بودن» سازمان های رادیکال اسلامگرا چیست؟ چرا «امپراطوری های» جهانی نظیر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه موفق نمی شوند تروریسم بین المللی آمیخته به چاشنی از خطبه های رادیکال سلفی را به طور کامل ریشه کن نمایند؟ یکی از عوامل اساسی رستاخیز سازمان های رادیکال از خاکستر، تأمین مالی لاینقطع خارجی است. عربستان سعودی مهمترین حامی تروریسم در سراسر جهان می باشد.

آمریکایی ها، دوستان اساسی پادشاهی عربستانی، این اصل را به اثبات می رسانند. در سال 2008 «ستیوارد لوی» معاون وزیر دارایی ایالات متحده طی سخنانی دربرابر یکی از کمیته های مجلس سنا تأکید کرده بود که عربستان سعودی مهمترین منبع مالی برای القاعده و بعضی سازمانهای افراطی دیگر می باشد. جالب توجه است که عربستان سعودی بر خلاف درخواست های مکرر ایالات متحده، با لجاجت عجیبی از مسدود کردن جریان مالی از بیت المال این پادشاهی تا گروه های تروریستی خودداری مینماید. در سال 2011 هیلاری کلینتون وزیر وقت امور خارجه آمریکا و سیاستمداری مهمتر از لوی، نتیجهگیری های او را مورد تأکید قرار داد. وی اظهار داشت که منابع اساسی تأمین مالی تروریسم جهانی در عربستان سعودی واقع شده است.

عربستان سعودی به عنوان مهمترین حامی تروریسم در سوریه
پرآوازه ترین رویارویی در جهان عرب معاصر، جنگ بین سوری های وفادار به رئیس جمهور بشار اسد و مخالفان او است. این جنگ هم با حمایت قابل توجه عربستان سعودی صورت می گیرد. مقامات این پادشاهی در راستای همکاری با سازمان های تروریستی، شبه نظامیان و اسلحه را به سوریه منتقل می کنند. به عنوان مثال، در ماه اکتبر سال گذشته خبرنگاران شبکه بی-بی-سی در اردوگاه مخالفان سوری چند کانتینر حاوی اسلحه ساخت اوکراین را کشف کردند که قرار بود به عربستان سعودی ارسال گردد. بعداً سربازان وفادار به اسد یک افسر سعودی به نام محمد سالم الحربی را به ضرب گلوله از پای در آوردند و این بدان معناست که کمک عربستان سعودی به مخالفان سوری به تزریقات مالی ختم نمی شود.
علاوه بر این شواهد آشکار حضور سعودی ها در سوریه، شاهدان عینی و حتی شرکت کنندگان در مداخله ریاض در امور سوریه پیدا شدهاند. در ماه سپتامبر سال 2011 سربازان ارتش سوریه تنی چند از شبه نظامیان نیروهای مخالف را بازداشت کردند که اطلاع دادند که از نمایندگان عربستان سعودی پول دریافت می نمودند. سمیر عبدالجواد نشیواتی یکی از مجرمین بازداشت شده اطلاع داد که شبه نظامیان دسته او از طریق بلال آلکان فرمانده خود پول سعودی را دریافت می نمودند. این اسیر گفت که شبه نظامیان هر روز 25 دلار دریافت می کردند در حالی که بابت شرکت در عملیات جنگی 400 دلار اضافه پرداخت می شد. گزارش ها درباره تأمین مالی ارتش آزاد سوریه توسط ریاض در نشریات معتبری چون «دیلی تلگراف» نیز درج می شد. این روزنامه خبر داد که پول عربستان سعودی به آموزش افراد ارتش آزاد سوریه اختصاص می یابد و اینکه «میلیون ها دلار» در کار است.
عربستان سعودی مهمترین عامل بی ثباتی اوضاع افغانستان و پاکستان است
این توجه دقیق عربستان سعودی به حوادث در خارج از مرز های آن و تمایل به مداخله در امور کشورهای دیگر به دست تروریست بین المللی پدیده جدیدی نیست. مکانیزم این مداخله با موفقیت در سالهای 1980 در افغانستان مورد آزمایش قرار گرفته بود. سرویس های ویژه، بنیادها و بعضی تجار به صورت خصوصی در تأمین مالی مجاهدینی شرکت می کردند که با نیروهای شوروی و رزمندگان ارتش جمهوری دمکراتیک افغانستان می جنگیدند. داوطلبان سعودی هم به این کشور اعزام می شدند که اسامه بن لادن یکی از آنها بود. در حال حاضر جریان های مالی از عربستان سعودی مانند سابق به افغانستان سرازیر می شود که این دفعه جنبش طالبان و شبه نظامیان افغانی القاعده گیرندگان اساسی این پول هستند. به گفته هیلاری کلینتون، آنها هر سال میلیونها دلار به دست می آورند.
پاکستان، کشور همسایه افغانستان نیز مورد توجه بسیار دقیق پرداخت کنندگان سعودی «اعانات» مالی قرار گرفته است. بر طبق گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا که در ماه می سال 2011 در سایت «ویکی لیکس» منتشر شد، هر سال از عربستان سعودی به ایالت پنجاب، پر جمعیت ترین ایالت پاکستان، 100 میلیون دلار ارسال می گردد. این پول قاعدتاً از طریق بنیادهای دعوت اسلامی و سازمانهای خیریه ارسال می شود که از پشتیبانی دولت عربستان سعودی برخوردارند. اسامه نعالی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عربستان سعودی بعد از انتشار آن مواد افشاگرانه طی بیان جالبی اظهار داشت که نامه های وزارت امور خارجه آمریکا «منابع مشکوکی» هستند.
و این در حالی است که به گفته خانم کلینتون، توجه حامیان مالی سعودی به پاکستان و افغانستان نیروهای ائتلاف ضد طالبان و ثبات این دو کشور را تهدید می کند. ولی ایالات متحده و همپیمانانش به هیچ اقدام جدی برای ترساندن و متوقف کردن این فعالیت اتباع «خادم حرمین» اتخاذ نکرده اند.
«خادم های حرمین» جنگ داخلی عراق را تغذیه می کردند
دعوت ها به جلوگیری از کار سعودی ها سال هاست که از طرف های مختلف شنیده می شود. به نوشته ویکی لیکس، در سال 2008 نوری المالکی نخست وزیر عراقی در جریان ملاقات با دوید پتریوس فرمانده وقت نیروهای امریکایی در عراق و رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق اظهار داشت که عربستان سعودی با تأمین مالی گروهک های تروریستی اوضاع کشور متبوع وی را بی ثبات می کند. به گفته مالکی، ریاض عراق را به گرداب جنگ داخلی کشانده و ضمن پشتیبانی از فعالیت های زورگویانه دسته های مسلح سلفی، در این منطقه «فرهنگ تروریسم» را ترویج کرده است. کسی از واکنش ایالات متحده که به صورت اعمال مشخص در آمده باشد، اطلاعی ندارد.
و این در حالی است که نگرانی های مالکی بی اساس نبود. جدیداً شبکه تلویزیونی NBC گزارشهای اطلاعاتی را فاش ساخت که بر حضور سعودی در عراق نور افکند. مطابق با اطلاعات منتشر شده، اتباع عربستان سعودی 55% خارجیانی را تشکیل می دهند که در خاک این کشور می جنگند. «رهبران روحانی» سعودی فتوایی صادر کردند که به موجب آن نابودی مقدسات شیعیان در کربلا و نجف، کار نیکی اعلام شد. انفجارهای موفق و ناموفق مساجد شیعی در سراسر عراق چیزی جز پی آمد آشکار این رهنمود های دینی نیست. نوری المالکی در حین سفر زنجیرهای به کشورهای منطقه، با امتناع رهبران عربستان سعودی از پذیرش وی روبرو شد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این امر دلایل نه فنی بلکه مذهبی داشت زیرا المالکی اهل تشیع است که سلفیون سعودی از این جریان اسلامی تنفر دارند.

«خیرخواهان» سعودی تروریست های سراسر جهان را تغذیه میکنند
فعالیت مالی و سازمانی عربستان سعودی تنها شامل حال کشورهای مظلوم سوریه، عراق و افغانستان نمی شود. تعدادی از سازمان های سعودی در سراسر جهان فعالیت میکنند. به عنوان مثال، وزارت دارایی آمریکا موفق شد مچ «سازمان خیریه اسلامی بین المللی» را در زمینه تأمین مالی القاعده در سراسر جهان بگیرد. این سازمان یکی از زیرمجموعه های «اتحادیه جهانی اسلامی» وابسته به دولت عربستان سعودی است.
در سال 2002 بازجویان ناتو در فعالیت «کمیسیون عالی سعودی کمک به بوسنی» که توسط امیر سلیمان بن عبدالعزیز تشکیل شده و از حمایت ملک فهد پادشاه وقت عربستان سعودی برخوردار بود، نکات جالبی کشف کردند. در جریان آن تحقیقات مکالمات تلفنی کارکنان این سازمان با اسامه بن لادن و ابو زبیده، رهبران «القاعده» کشف شد. هدف این تماس ها، تدارک حملات به سفارت آمریکا در سرایوو پایتخت بوسنی بود. اعضای کمیسیون قبل از آنکه نمایندگان ناتو حساب های بانکی آنها را توقیف کرده باشند، موفق شده بودن از آنها 41 میلیون دلار بر دارند. اطلاعات درباره حمایت عربستان سعودی از تروریست های سلفی در یمن و دست داشتن سرویس های ویژه سعودی در اعمال تروریستی و نظامی سلفیون در خاک این کشور دریافت شده است. به گفته کارشناسان، همانا عربستان سعودی از تثبیت صلحآمیز اوضاع یمن ممانعت می کند.

تجاوز نظامی مستقیم سعودی ها در بحرین
عربستان سعودی گاهی به حمایت مالی و سازمانی بسنده نمی کند. وقتی ریاض به برتری کامل نیروهای خود و به پیروزی حتمی اطمینان دارد، بی میل نیست به تجاوز آشکار هم دست بزند. تجاوز بیش از یک هزار سرباز عربستان سعودی به بحرین، نمونه بارز برخورد این کشور با همسایگانش شده است. با وجود اینکه حمد الخلیفه حاکم بحرین خودش «مهمانان سعودی» را به کشور خود «دعوت» کرد، مردم بحرین گول این حرف ها را نخوردند. نیروهای سعودی برای مبارزه با همین مردم وارد کشور شدند که این اتفاق بعد از حوادث در میدان لؤلؤ و درگیری های تظاهر کنندگان با افراد پلیس محلی افتاد. همسایگان بحرین هم گمراه نشده بودند. حشمت الله فلاحتپیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس ایران در پی تجاوز نیروهای عربستان سعودی این حرکت را اشغال خواند. ولی ایالات متحده که مهمترین متحد، حامی و سپر عربستان سعودی است، یک بار دیگر از شناسایی تجاوز نظامی به بحرین خودداری کرد. سیاستمداران امریکایی معتقدند که اشغال دولت مستقل چیزی جز پاسخ به درخواست کمک نیست.

واعظین وهابی به عنوان سلاح عربستان سعودی علیه آمریکا
البته ایالات متحده هم در حوزه منافع مسئولین سعودی و نیکوکاران این کشور قرار دارد. عربستان سعودی مشغول تأمین مالی گسترده تبلیغ اسلام سلفی در مساجد آمریکاست. چند سال پیش شیخ هشام قبانی عالم صوفی در جلسه علنی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که وهابیون در 80% مساجد کشور مستقر شدهاند. در آن زمان مقامات آمریکایی به اظهارات این دانشمند توجه نکرده بودند ولی مدتی بعد سازمان حقوق بشری «فریدوم هاوس» حرف های قبانی را تأیید نمود. این سازمان درباره اوضاع مساجد آمریکا گزارش 95 صفحهای منتشر کرد. افراد سازمان حدود 20 مسجد در 6 ایالت و ناحیه کلمبیا را بررسی کرده و در هر یک از آنها جزوه های افراطی را کشف کردند که جهاد مسلحانه را تبلیغ کرده و به قتل یهودیان و مسیحیان دعوت می نمودند. مدافعان حقوق بشر کشف نمودند که پول برای تبلیغات و انتشار این جزوه ها غالباً از عربستان سعودی به ایالات متحده ارسال می گردد.

عربستان سعودی به عنوان حامی افراطیون اسلامی در روسیه
متأسفانه، روسیه هم از فعالیت «خیرین»، سازمان ها و سرویس های ویژه سعودی آسیب دیده و می بیند. ساختارهای قبلی یا فعلی عربستان سعودی مانند بنیاد «الحرمین»، بانک تجاری ملی، «رابطه العالم الاسلامی»، FalsalIslamicBankLtd ، «المؤسسه الراجحه» و غیره در جریان دو جنگ چچن از جدایی طلبان پشتیبانی کرده و در سازماندهی اعمال تروریستی در خاک فدراسیون روسیه دست داشتند. به عنوان مثال، بنیاد «الحرمین» بارها از طریق شعبه خود در باکو برای مرکز اسلامی وهابی «قفقاز» واقع در ماخاچقلعه مبالغ قابل توجهی ارسال کرده است. در سال 1997 این بنیاد به سلفیون داغستان کمک زیادی کرد که هدف آنها سرنگونی نظام قانونی در خاک این جمهوری خودمختار و ایجاد دولت اسلامی داغستان و چچن و خروج از ترکیب فدراسیون روسیه بود. در سال 1999 «الحرمین» بنیاد ویژه حمایت از مقاومت چچن Foundation Regarding Chechnya را تشکیل داد. شعبه این سازمان در خاک آذربایجان فعالیت می‌کرد و فعالان بنیاد سرپرست تأمین اسلحه و مهمات برای شبه نظامیان چچن بودند.
عربستان سعودی در «آموزش» مسلمانان روسیه پول فراوانی سرمایه گذاری می کند. این آموزش باعث می شود که جوانان مسلمان فدراسیون روسیه به افراطیون سلفی تبدیل گردند. جدیداً طلعت تاجالدین رئیس اداره مرکزی روحانیت مسلمانان روسیه بی پرده راویل عین الدین رئیس شورای مفتیات را به دریافت میلیون ها دلار از عربستان سعودی برای اعزام نوجوانان 14-12 ساله به خارج برای تحصیل متهم کرد. عین الدین اعزام نوجوانان را تکذیب نکرده ولی گفت که زیردستانش همیشه به والدین طلاب جدید توصیه می کردند که به فرزندان خود اجازه دهند در روسیه تحصیلات عمومی کسب کنند و فقط بعد از اتمام دبیرستان راه خود را انتخاب نمایند.
البته واعظین و علمای سعودی خودشان نیز وارد سرزمین فدراسیون روسیه می شوند. نوجوانان در مدارس، مراکز فرهنگی و آموزشی و اردوهای تابستانی که با پول بنیادها و سازمان های مذکور دایر شدند، نه تنها تلاوت قرآن و زبان عربی بلکه ارزش هایی را یاد می گیرند که جلب آنها به دسته های شبه نظامیان سلفی را تسهیل می کند. به عنوان نمونه، فارغ التحصیلان مدرسه «یولدیز» در شهر «نابرژنی چلنی» عضو گروه های مسلح اسلام گرا در افغانستان، چچن و تاجیکستان بودند. بعد از آنکه این اطلاعات به آگاهی مراجع قضایی رسید، مدرسه مذکور تعطیل شده و اکنون فقط به صورت مدرسه دینی برای دختران فعالیت میکند.

عربستان سعودی فقط خارج از مرزهای خود از تروریسم پشتیبانی میکند
گفتنی است که با وجود مراتب فوق، رهبران عربستان سعودی در بیانات رسمی خود نه تنها هر گونه دخالت در تروریسم را نفی میکنند بلکه بر ناروا بودن این شیوه عمل تأکید می نمایند. در ماه آوریل سال 2008 ملک عبدالله عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی اظهار داشت: «ما یک بار دیگر بر عزم راسخ خود برای نابود کردن گروه های جنایی تروریست های قاتل و مبارزه با رفتار جنایی تأکید می کنیم. در کشور حرمین جایی برای افراط نیست». شیخ عبدالعزیز الشیخ مفتی عالی عربستان سعودی با او همآوا شد و گفت که «تعصب نمی تواند بخشی از دین محسوب شود، حتی اگر آنها (افراطیون) اشتباهاً مدعی این امر باشند»...
چه چیزی باعث این شکاف آشکار بین حرف و عمل رهبران مذهبی و سیاسی عربستان سعودی می شود؟ پاسخ این سئوال ساده است. افراط دینی و تروریسم در خاک عربستان سعودی واقعاً تحت پیگرد است. بر اساس آمار سال 2004، این پادشاهی به سرویس های ویژه ای که در داخل کشور فعالیت می کنند، بودجه 8.5 میلیارد دلاری داده بود. نیروهای وزارت کشور، گارد ملی 100 هزار نفری و واحدهای ویژه ارتشی در مبارزه با تروریسم شرکت میکنند. در مورد واحدهای ویژه پلیس باید گفت که مهمترین آنها سرویس امنیت عمومی GSS است که بودجه آن از بودجه همه سرویس های داخلی دیگر بیشتر است. این سازمان با اف-بی-آی آمریکا تماس نزدیک و مداوم دارد که کارآیی آن از این طریق افزایش می یابد.
ولی عربستان سعودی هم اکنون چوب سیاست دوپهلوی دروغین خود را می خورد. تروریست هایی که از این کشور کمک های مالی سرشاری دریافت می کنند، سر هر فرصت مناسبی از مرز رد شده و وارد خاک این کشور می شوند. 12 ماه می سال 2003 چهار تروریست انتحارطلب خود را در ریاض منفجر کردند که بر اثر این حادثه 34 نفر از جمله 7 شهروند ایالات متحده و 7 شهروند عربستان سعودی کشته شدند و 200 نفر دیگر مجروح گردیدند. نیروی انتظامی پادشاهی در واکنش به این عمل تروریستی تا آغاز سال 2004 موفق به سرکوب 7 از 9 شبکه تروریستی فعالی در خاک کشور شده و 24 تن مواد منفجره، 300 کمربند شهید، 300 نارنجک انداز و 1020 قبضه سلاح گرم ضبط کردند. ولی این اقدام باعث انتقام جویی اشرار از افراد پلیس و سرویس های ویژه شد به گونهای که روز 21 آوریل سال 2004 اتومبیل تروریست انتحاری در نزدیکی سوری امنیت دولتی عربستان سعودی منفجر شد. بر اثر آن عمل تروریستی 10 نفر کشته و 125 نفر زخمی شدند. سرهنگ دو ابراهیم الصاله و سرتیپ عبدالعزیز الهویرینی، رؤسای سرویس های ویژه سعودی نیز هدف سوء قصد قرار گرفتند.
عربستان سعودی که به هر وسیله ممکن از تروریسم بین المللی پشتیبانی فعالی می کند، امیدوار بود که به یک نوع «قلعه امنیتی» در منطقه سوزان خاور میانه تبدیل شود. ولی این محاسبات درست از آب در نیامد. افراطیون اسلامی که از عربستان پول می گیرند، در اولین فرصت به اربابان و استادان خود حمله کرده و نشان می دهند چه درس هایی یاد گرفتهاند. سیاست ناجوانمردانه عربستان سعودی به یکی از عوامل بی ثباتی آن تبدیل شده است. این درس خوبی برای دولت هایی است که امیدوارند با حمایت از تروریست ها در سوریه، لیبی و کشورها و مناطق دیگر جهان، از انفجار ها، سو ء قصد ها و قتل ها کنار بمانند. تروریسم بین المللی، بومرنگی است که حتماً به اربابانش باز خواهد گشت. در عین حال، متحدان این پادشاهی انتحارطلب بهتر است که فعالیت اتباع این کشور در خاک خود را کنترل کنند زیرا عربستان سعودی حتی در حق دوستان خود به روش های پلید متوسل می گردد. واعظین، افراد سرویس های ویژه و تجار سعودی فقط کار تروریستی در خاک کشور خود را حرام می دانند ولی اعمال تروریستی اوایل سال های 2000 به وضوح نشان دادند که طرح آن ها شکست خورده است. به ظاهر کشته شدن شهروندان عربستان بایستی جلوی حمایت «خادمان حرمین» از «رزمندگان اسلام» را بگیرد... ولی حوادث در سوریه به بهترین وجه نشان داده است که آنها حاضر نیستند جلوی خود را بگیرند. این وقایع ماهیت فاسد واقعی رژیم سعودی را به نمایش می گذارد که به عقربی شباهت دارد که خود را گاز می گیرد ولی از تلاش ها برای نابود کردن دیگران خودداری نمی کند.
26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    7 0
    بااین تفسیری که شما کردین نتیجه میگیریم سلفی ها شکست ناپزیراندوتمام حاکمان دنیاباید یه فکری به حال خودشون بکنندکه زمام امور را از دستشون در نیارند
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    8 2
    هم زاد و ولد زیاد دارند و هم انسان در انجا ارزش ندارد. و بیشتر دهان باز میکنند از دول شرق و غرب نان بخورند.به برکت نفت و گاز مدتی خوب میفروشند ولی بعد از چند سال زوال گردن جهان مانند سومالی و افریقای جنوبی خواهند شد.
  • بدون نام IN ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    10 7
    وهابی های عوضی...