به گزارش خبرآنلاین، او در وبلاگ خود در بخش وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نوشته: «خوشبختانه هیأت نظارت بر مطبوعات بویژه در ماههای اخیر و در یک تدبیر قابل تقدیر در مقابل سیل تقاضاها و جوّ موجود، مقاومت کرده است زیرا ما ایرانیها زود جوگیر میشویم. حالا تب خبرگزاری رواج گرفته و باید با این تب، حکیمانه رفتار کرد.»
انتظامی در این یادداشت فهرست خبرگزاریها (اینجا) و سایتهای دارای مجوز(اینجا) ایران را نیز منتشر کرده است.
او نوشته: «یک عیب بزرگ ما ایرانیها این است که به ظواهر، بسیار اهمیت میدهیم حتی اگر باطن نداشته باشد. لذا واژگان و شاخصها را خیلی زود، دستمالی میکنیم بدون آن که متوجه قداست آن باشیم. عبارات فیلسوف، نظریهپرداز، اندیشمند، استاد دانشگاه و حتی کارشناس را مثل نقل و نبات مصرف میکنیم در حالی که در سایر کشورها، هر یک از این عبارات، تعریف و تراز دارد.»
مولف کتاب «مدیریت مطبوعاتی» با اشاره به این که ما ایرانیها، کمّیگرا هستیم زیرا متأسفانه ارائه آمار برای ما هدف است نه انجام بهینه کار، نوشته: «کشور آمریکا با آن جمعیت، گستردگی جغرافیایی، سابقه مدرن و سابقه فعالیت رسانهای تنها دو خبرگزاری (UP و AP) دارد، ولی ما بالغ بر 30 خبرگزاری دارای مجوز، چندین خبرگزاری غیرقانونی و دهها تقاضای در صف داریم. وقتی در آمریکای پیش گفته، حدود 20 روزنامه سراسری وجود دارد (البته با انبوهی روزنامههای محلی) در ایران ما حدود یکصد روزنامه سراسری منتشر میشوند که معالاسف مجموع تیراژ همه آنها کمتر از یک روزنامه استاندارد است. تازه این در حالی است که دهها روزنامه دارای مجوز به دلایل عمدتاً اقتصادی انتشار نمییابند.»
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نوشته: «اگر هیأت نظارت بر مطبوعات در این 27 سال و در زمانی که باید، جلوی تقاضاهای نامربوط انتشار روزنامه را نگرفته و به تعادل و تناسب عرضه و تقاضا بیتوجهی کرده اما الان مصمم است تا نگذارد کشور از همان سوراخ، دوباره گزیده شود و لذا بدون رودربایستی به سفارشها و پیگیریهای این و آن پاسخ میدهد که کارتان را با پایگاه خبری شروع کنید زیرا از نظر ماهیت عملکرد، فرقی بین این دو نیست.»
انتظامی با اعلام این خبر که هیأت نظارت درصدد استانداردسازی فعالیت خبرگزاری است، تاکید کرده: «قریب به اتفاق خبرگزاریهای موجود از استانداردها فاصله دارند. تعداد تولید در روز، حضور مؤثر در حوزههای خبری، 24 ساعته بودن، چند زبانه بودن، تعداد خبرنگار، دفاتر فعال منطقهای و بینالمللی، میزان کد شدن در سایر رسانهها، قراردادهای معتبر دوجانبه، تأثیرگذاری در اتحادیههای منطقهای یا بینالمللی و شاخصهایی از این دست لازم است تا یک رسانه، مدعی خبرگزاری باشد.»
متن کامل این یادداشت را میتوانید اینجا مطالعه فرمائید.
5757
نظر شما