۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۲

گفت و گو با سیدرضا اکرمی، داوود سلیمانی، مریم بهروزی و هدایت‌الله آقایی

گروه سیاسی: آیت‌ الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در همایش دفاتر استانی شورای نگهبان از رعایت قانون به منظور افزایش اعتماد مردم به شورای نگهبان سخن گفت. این تأکید به دنبال آن روی  داد که اخیراً رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز سیدمحمد خاتمی بر صیانت از آرای مردم در انتخابات و ایجاد فضای سالم تأکید کرده بودند.

در آستانه برگزاری انتخابات بسیاری از فعالان سیاسی بیان چنین سخنانی را از سوی احمد جنتی نشانی از نگرانی شورای نگهبان از فضای موجود می‌دانند .فعالان سیاسی معتقدند که دبیر شورای نگهبان درصدد است که با چنین موضع‌گیری‌های نگرانی مردم را کاهش دهد و زمینه مشارکت گسترده‌تر مردم را فراهم کند که البته به نظر می‌رسد تلاش برای اعتمادسازی در میان فعالان سیاسی که اعتماد خود را به شورای نگهبان به عنوان یک نهاد بی‌طرف از دست داده‌اند کار چندان آسانی نباشد. 

سیاسی رفتار نمی‌کند
سیدرضا اکرمی سیاسی رفتار کردن شورای نگهبان را رد کرده و به خبرآنلاین گفت: شورای نگهبان هیچگاه در تعیین صلاحیت‌ها سیاسی عمل نمی‌کند چرا که از شش فقیه و حقوقدان تشکیل شد و برای انتخابات آنها به جناح بندی سیاسی توجهی نشده است.

وی در ادامه افزود: انتقاد برخی از فعالان سیاسی به عملکرد شورای نگهبان امری طبیعی است به‌هرحال شورای نگهبان به هر صورتی که رفتار کند عده‌ای با آن مخالف هستند البته این مسأله ناشی از این می‌شود که عده‌ای به طور ضمنی قانون را قبول ندارند و نمی‌خواهند که شورای نگهبان طبق قانون عمل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها  سیاسی عمل نمی‌کند و تلاش می‌نماید که معیارهای قانونی را تعیین صلاحیت لحاظ نماید اما اینکه عده‌ای همیشه مخالف رفتار قانونی شورای نگهبان هستند امری طبیعی است. 

رفتاری خلاف ادعا
داوود سلیمانی نماینده مجلس ششم سخنان احمد جنتی را امری ظاهری عنوان کرد و به خبرآنلاین گفت: آقای جنتی مرد بزرگی در جمهوری اسلامی هستند و اقتدار ایشان به خاطر حضور در شورای نگهبان است که هم وظیفه نظارت بر قانون و قوه‌مقننه را دارد و هم بر انتخابات نظارت می‌کند. وی در ادامه افزود: متأسفانه شورای نگهبان از این فرصت استفاده مناسب را نکرد و برخلاف ادعاهای خود به قانون پای بند نبود و بسیاری را بدون مستند قانونی رد صلاحیت کرد. عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اظهار داشت: آقای جنتی به جای دعوت مردم به کار خیر باید این دعوت را با عمل خود انجام دهند هرچند در عمل خلاف این سخنان از سوی آقای جنتی مشاهد شده است. استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: ما سخنان آقای جنتی را به فال نیک می‌‌گیریم و امیدواریم دیگر برخوردهای حذفی تکرار نشود و انتخابات آینده آزمونی برای این ادعا می‌باشد. 

افرادی با سابقه
مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب این شائبه را که شورای نگهبان در جهت اعتماد‌سازی مردم حرکت نکرده است را نادرست خواند و به خبرآنلاین گفت: من چنین اعتقادی ندارم که شورای نگهبان گامی در جهت اعتماد سازی برنداشته است چون این شورا از افراد باسابقه انقلابی هستند که وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند و هرگز سیاسی عمل نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: تهمت سیاسی عمل کردن تهمت بزرگی به شورای نگهبان است چون همه افراد شورای نگهبان  افراد متقی هستند و نگرش سیاسی عمل کردن در شورای نگهبان وجود ندارد. دبیرکل جامعه زینب تصریح کرد: سخنان آقای جنتی را می‌توان نشانه‌ای از امید دانست چرا که فضای جدیدی در آستانه سی‌سالگی انقلاب به وجود آمده است و حال باید گذشته را به فراموشی سپرد و نسبت به آینده خوشبین بود. 

تأییدی بر نگرانی فعالان سیاسی
هدایت‌الله آقایی عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی سخنان دبیر شورای نگهبان را نشانه‌ای از وجود نگرانی در میان مردم دانست و به خبرآنلاین گفت: اگر نگرانی بین مردم در مورد اقدامات شورای نگهبان وجود نداشت آقای جنتی دلیلی برای یادآوری آن نمی‌دیدند اما این نشان می‌دهد که در انتخابات گذشته چقدر سلیقه‌ای رفتار شده است که حالا ایشان می‌خواهند قانونی عمل کنند.

وی در ادامه افزود: هیچ آدم منصفی پیدا نمی‌شود که عملکرد شورای نگهبان را بی‌طرفانه بداند. چرا که شورای نگهبان به عنوان یک نهاد بی‌‌طرف همواره تحت تأیید جریان‌های سیاسی قرار گرفته است. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: متأسفانه تعیین مصادیق برای صلاحیت نمایندگان یک مسأله کیفی می‌باشد و هرگز مصادیق آن تعیین نشده است به گونه‌ای که نمی‌توان مصادیق عینی التزام به اسلام را مشخص کرد و چون چنین چیزی غیرمشخص است به راحتی تحت تأثیر سلیقه افراد قرار می‌گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =