وی گفت: « بنای مدرسه در دوره اسلامی، آموزش مواد درسی، اصول اخلاقی و تربیتی حاکم بر آن، بحث وقف و منابع مالی آن، نظام اداری مربوط به آموزش، و نیز مراتب روحانیت و همچنین جایگاه هر رشته تحصیلی مانند حدیث، فقه، تفسیر و فلسفه، و همین طور متون رایج در تدریس و جز اینها مسائلی است که در قالبی نظاموار، سنت تعلیم و تربیت را در دنیای اسلام شکل داده است. به طور کلی، دو رکن اصلی این نظام تحصیلی، یکی علم و دیگر اخلاق بوده و هست؛ دو امری که دغدغه تمامی کسانی است که روی نظام تعلیم و تربیت تمرکز دارند.»
این استاد دانشگاه درباره اصلاحات ساختاری در حوزه علمیه قم 'گفت: « بحث اصلاحات ساختاری در حوزه علمیه قم از پیش از انقلاب مطرح شد، و بعد از انقلاب ادامه یافت. ضرورت این مسأله بیش از هر چیز به خاطر نیازهایی بود که نظام جدید به حوزه علمیه و خروجیهای فکری و روحانی و معنوی آن داشت. این تغییرات که در مرحله اول از سوی برخی از مؤسسات و مدارس خاص در قم آغاز شده بود، به تدریج به بدنه اصلی حوزه رسید و سبب تغییراتی شد که به تدریج ساختار گذشته را بر هم زد و بنای نوینی را گذاشت.»
دکتر رسول جعفریان در ادامه افزود: «نتیجه این ثبات و تغییر آن شد که به رغم سالم ماندن درسهای خارج فقه و اصول با همان نظام گذشته، بخش مهمی از بدنه حوزه با پرداختن به آموزشهای دیگر و بر اساس نیازهای روز، تلاش کرد تا متدهای جدیدی را در تعلیم و تربیت بکار گرفته و سنتهای تازهای را استوار سازد. گو این که در این دو بخش همچنان نوعی تفاوت در مسیر وجود دارد، اما این تفاوت به اندازهای نیست که شکاف عمیقی را نشان دهد.»
62303/
نظر شما