رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن درباره شرکت های وارد کننده خودرویی که خودرو را با ارز آزاد وارد نکرده اند اما معادل قیمت ارز آزاد در بازار خودرو های وارداتی را به فروش می رسانند نوضیح می دهد.

محمد هیراد حاتمی:

بر اساس ادعای برخی شهروندان بعضی وارد کنندگان خودرو در حالی اقدام به واردات خودرو با ارز مرجع یا مبادله ای کردند که خودروی وارد شده در بازار معادل قیمت ارز آزاد به فروش می رسد. در همین رابطه رضا رحمانی، نماینده مردم تبریز و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: « اینکه امسال با این شرایط ارزی که وجود داشت در 4، 5 ماه ابتدایی سال جاری ارز مرجع به واردات خودرو اختصاص پیدا کرده مایه تاسف است و یک مطلب قابل توجه است. باید دقت کرد تا این نوع تصمیم ها دیگر تکرار نشود. یعنی ما در کشور با این شرایط ارز که برای واردات اقلام ضروری حتی مشکل داشتیم شاهد این بودیم که ثبت سفارش قابل توجهی برای واردات خودرو صورت گرفت. » 

او در ادامه توضیحات خود گفت: « خودرو های وارداتی مانند شرکت های تولید خودروی داخلی مشمول قیمت گذاری نبودند. به هر قیمتی که بازار کشش داشتند خودرو را فروختند. به نظر من سازمان حمایت باید به موقع ورود پیدا می کرد. هر چند اعتقاد ما بر این است که حق و حقوق مردم باید پرداخت شود. » 

رییس کمیسیون صنایع مجلس اعتقاد دارد با ساز و کار هایی که وجود دارد می توان بررسی کرد که خودرو های وارداتی چگونه وارد شده اند و با چه قیمتی در بازار فروش رفته اند: «  با ساز و کار هایی که وجود دارد می توان بررسی کرد که خودرو های وارداتی به چه قیمتی فروخته شده است. ما به التفاوت این رقم باید به خزانه برگردد. این بخش قابل پیگیری است.» 

رحمانی در بخش دیگری از توضیحات خود به در اختیار قرار نگرفتن ارز مبادلاتی به خودرو سازان اشاره کرد و گفت: «  نکته دیگر که امروز ما با آن مواجه هستیم اینکه ارز مبادلاتی به راحتی به خودرو سازان داده نمی شود. یعنی  خودروسازان عمده ارز خودشان را - و نه تنها واردکنندگان خودرو- به قیمت آزاد تامین می کنند و بخش کمی ارز مبادلاتی در اختیار خودرو سازان قرار می گیرد. »

رییس کمیسیون صنایع مجلس اعتقاد دارد که قوانین خوبی در کشور وجود دارد به طور مثال قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو  که در سال 86 تصویب شد یک قانون جامع و کامل است.
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    49 0
    سازمان حمایت کيلويي چند
  • ,hnd250 IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    15 1
    تعريف از خود نباشه سه چهار تا از فاميلهاي ما پرايد دارند
  • عباس IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    5 0
    کجای دنیا یک شرکت خودرو ساز 30 درصد افزایش قیمت رسمی در یک مرحله اعلام می کند مدیران خودرو ام وی ام 530 را از 28 به 40 میلیون افزایش داد امیدوارم نمایندگام مجلس پیگیری کنند تا شرکت ها مازاد دریافتی را به خریداران مسترد کنند
  • بدون نام US ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    این تعرفه واردات و عوارض و مالیات و هزینه اسقاط خودروی فرسوده (دیگران) را به صفر برسانید تا حداقل با این 30 میلیون تومن یک ماشین ژاپنی مدل 2013 بگیریم، نه این پژو 206 ساخت 1999 فرانسه.