دومین مناظره آنلاین کافه خبر با موضوع اشتباهات اصلاح طلبان و اصولگرایان برگزار میان عباس سلیمی نمین و عباس عبدی در کافه خبر در حال برگزاری است.

به گزارش خبرآنلاین، عباس عبدی در بخشی از این مناظره با بیان این که انتخابات 84 را مستقل از دور دوم خاتمی نمی بینم، گفت: در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی خیلی سیاست به حاشیه رفت و بیشتر بر اقتصاد تاکید شد در حالی که اگر چه اقتصاد مسئله اصلی مردم است ولی ریشه آن در سیاست است.
وی با بیان این که مهم ترین محوری که در سیاست عقب نشینی شد بحث شاخص حاکمیت قانونی بود، تصریح کرد: این شاخص جهانی برای سال 76 برای ایران 25 درصد است و برای سال 80 به 80 درصد رسید.
عبدی با یادآوری این که این شاخص از سال 80 به بعد کاهش پیدا کرد و در سال 83 به 25 درصد باز رسید، گفت: وقتی چنین چیزی به وجود می آید یعنی سیاست چند گام به عقب رفته است و قادر نیست اقتصاد را تصحیح کند با این موضوع وقتی اصلاح طلبان وارد انتخابات 84 شدند عوارض آن گریبانشان را گرفت و چندین نامزد معرفی کردند و این اشتباه تاکتیکی نیست.
وی تاکید کرد: پس از این موضوع شاهد آن بودیم که اصلاح طلبان 3 نامزد متفاوت معرفی کردند و دیدیم که شعارهای مغایر هم ارائه می کنند و من این را جز تقصیر نمی دانم و این موضوع مهم ترین تقصیر بود.
عبدی درباره اشتباه دیگر اصلاح طلبان که منتهی به انتخابات 84 شد گفت: اشتباه دیگری که تقصیر آگاهانه بود بی توجهی به قیمت نفت بود. وقتی خاتمی رئیس جمهور شد درآمدهای نفتی حدود 15 میلیارد دلار بود اما از سال 78 درآمد نفتی با شیب روشن به سمت افزایش رفت و در سال اول تا 40 میلیارد هم رسید. همان موقع نامه ای نوشتم که اگر برای این موضوع فکری نکنید این درآمدها اصلاحات را زمین گیر می کند.
وی ادامه داد: ایجاد دولت سال 84 را چیزی غیر از افزایش شدید درآمدهای نفتی نمی دانم و این دو مورد تقصیر اصلاح طلبان بوده است با علم به این که می دانستند این دو مورد مهم است اما آن را نادیده گرفتند.
عبدی با بیان این که شعارهایی که احمدی نژاد داده است را بدون توجه به درآمدهای نفتی نمی توانید حس کنید، تصریح کرد: اصلاح طلبان نباید در مورد نفت و حاکمیت قانون از مواضع اساسی خود کوتاه می آمدند.
همچنین عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که بسیاری از جریانات سیاسی عقبه ای دارد برای این که مخاطب را به جمع بندی دقیقی برسانید افزود: باید خطاها را از سال 60 به بعد مورد بررسی قرار دهید. فضای هر انقلاب شتاب زدگی دارد که این شتاب زدگی اشتباهاتی را ناگزیر می کند.
وی ادامه داد: رقیب فکری من دشمن من نیست و برعکس می تواند بسیار برای من مفید باشد و من را با هر انگیزه ای در مقام سخن و در مقام حرف از من انتقاد کند و می تواند برای من سازنده باشد و کمک کند دقیق تر عمل کنم.
سلیمی نمین با طرح این سوال که چه عاملی ایجاد شد تا دشمنی را در درون جبهه خود رشد دادیم؟، گفت: برخی جریانات سیاسی که الان هم به قانون تاکید می کنند الان هم حاضر نیستند ترور بحرینیان را محکوم کنند اما بر قانون مداری و قانون مندی تاکید می کنند.
وی افزود: اگر واقعا ما از ابتدای کشور در ارتباط با خودمان قانون مداری و پایبندی و قانون را یک اصل قرار می دادیم آیا اختلافات اینگونه می شد که منجر به اشتباهات فاحش در جریانات شود؟
سلیمی نمین با بیان این که جریانات سیاسی به هیچ عنوان در مورد خطاهای خود اعتراف نکردند، گفت: آقای عبدی به عنوان فرد مطرح می کنند اما کجا داریم که یک جریان خودش اشتباهات را بگوید؟
وی افزود: استفاده از مقدسات برای تخریب رقیب را جریان راست و چپ انجام داد. استفاده از مقدسات یعنی مقولاتی که برای مردم مقدس بوده از سوی جریانات مختلف مورد بهره برداری قرار گرفته است.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =