مشخص است که مقارنه هر دو چیزی دلالت بر علیت نمی کند. ممکن است دو پدیده به طور همزمان در یک محدوده جغرافیایی مشاهده شوند ولی آیا این به معنی آن است که اتفاق الف علت یا معلول اتفاق ب بوده است؟ واضح است که پاسخ این سوال منفی است

"هنوز هیچ کس نتوانسته است به این سؤال من پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است، آمار جنایت نیز در آن کشور بالاتر است".

این فرازی از سخنرانی اخیر حجه الاسلام قرائتی در یکی از مراسم های برگزار شده در هفته گذشته است (جهت مطالعه متن کامل سخنان ایشان اینجا را ببینید). سخنان ایشان از چند محور قابل توجه است:

الف) استدلال: سخن استاد قرائتی فاقد هرگونه استدلال منطقی است. مشخص است که مقارنه هر دو چیزی دلالت بر علیت نمی کند. ممکن است دو پدیده به طور همزمان در یک محدوده جغرافیایی مشاهده شوند ولی آیا این به معنی آن است که اتفاق الف علت یا معلول اتفاق ب بوده است؟ واضح است که پاسخ این سوال منفی است. مثلا می شود بر وزن جمله استاد این را هم گفت که هنوز هیچ کس نتوانسته است به این سوال من پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است میزان هجوم ملخها نیز به شهرها بیشتر است یا آمار روزهای بارانی در آن کشور بالاتر است یا .... بنابر این صرف اینکه حضرت استاد بین این دو پدیده مقارنه ای مشاهده نموده اند کاشف از رابطه ای بین این پدیده نیست.

ب) مقدمات استدلال: همچنین مشخص نیست که گفته حضرت استاد مستند به کدام مطالعه و پژوهشی بوده است. کدام محقق و پژوهشگر دانشگاهی (یا احیانا حوزوی) توانسته است رابطه معنی داری بین بالارفتن تعداد دانشگاهها و آمار جنایت در کشورهای مختلف عرضه نماید.

ج) وحدت حوزه و دانشگاه: استاد قرائتی تبعا یک شخصیت حوزوی هستند و بهرحال گفته های ایشان علیه دانشگاه ممکن است به عنوان نظرات حوزه علیه نهاد دانشگاه قلمداد شود. این در حالی است که سالهاست سیاست تقریب و نزدیک کردن این دو مرکز علمی مورد توجه بوده است و خدشه دار کردن این رابطه به سود هیچ کدام از این دو نهاد نیست. آیا استاد قرائتی و دیگر بزرگان حوزوی راضی می شوند به اینکه فردی با هویت صنفی دانشگاهی مثلا به قرینه این گفته استاد قرائتی مطرح کند که هنوز کسی نتوانسته است به این سوال پاسخ دهد که چرا در هر جامعه ای نهادهای علمی دینی بیشتر بوده است، نرخ پذیرش فناوری های نو  و پیشرفتهای مادی کندتر شده است. البته مشخص است که هیچ دانشگاهی منصفی اینگونه سخن نمی گوید ولو آنکه مثلا در سابقه نهاد حوزه مقابله آشکار با برخی مظاهر تمدن نظیر بلندگو  و دوش حمام نیز مشاهده شده باشد. بر همین قیاس نمی شود برخی مشاهدات معدود و محدود را نیز توسعه داد و حکم کلی داد که افزایش دانشگاه یعنی افزایش آمار جرم و جنایت.

د) اهداف جنگ نرم دشمنان: یکی از اهدافی که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی دنبال می کنند مشوه کردن تصویر دو نهاد دانشگاه و حوزه از یکدیگر است. بالاخص تلاش برای ضد علم و ضد دانشگاه جلوه دادن حوزویان به عنوان قشری که بهرحال انقلاب اسلامی مدیون راهبری وهدایت آنها بوده است از جمله اهداف محوری دشمنان در جنگ نرم است. استقبالی که رسانه های بیگانه از این سخنان آقای قرائتی نموده اند نشان می دهد که این سخنان آن هدف رسانه ای را به خوبی پوشش داده است.

مجموعه دلایل فوق ایجاب می کند که آقای قرائتی هرچه سریعتر سخنان خود را اصلاح نموده و از عمومیت یافتن و گسترش تبعات نامطلوب سخنان خود جلوگیری نمایند. مطمئنم حضرت ایشان سخنان این فرزند خود را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر تلقی نموده و ان شاء الله ما حصل این گفت و شنود ها مرضی رضای خداوند متعال و  موجب ناامیدی دشمنان بددل و بدسیرت خواهد بود.

کد خبر 280387

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    44 7
    احسنت
  • say EU ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    اخوی اون دانشگاهی که شما ازش دفاع کردی دانشگاه اسلامی هست نه دانشگاه های امروز ما که هر چیزی توش پیدا میشه بجز علم و اسلام با نما کردن خانه ی خراب خانه نو و آباد نمیشه برادر.
    • رامین A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      12 0
      اقا چقدر منطقی و محبوبی شما.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    10 56
    با نظر شما مخالفم
  • بدون نام US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    جدی نگیرید!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    19 13
    درکشورهای دیگررانمیدانم امادرشهرهای ایران متاسفانه مشکلاتی ایجاد شده است البته نسبت بین دانشگاه ودانشگاهیان مثل اسلام ومسلمانی است یعنی اسلام به ذات خودنداردعیبی هرعیب که هست ازمسلمانی ماست
    • محمد A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
      5 8
      البته شايد ربطي بين ميزان جرم و جنايت با وجود دانشگاه نباشه اما مطمئنان ربط مستقيمي با نشر فساد وبي اخلاقي با نشر شعب دانشگاه ها در شهرستان ها و پخش شدن دانشجويان در اين شهرستان ها بدون نظارت مستقيم خانواده شان را قائل شد چون 2 پديده نه تنها مقارن بلكه علت و معلول هستند ، متاسفانه دانشگاه امروز يك نهاد خلاق توليد علم و فرهنگ نيست بلكه مترجم علم و فرهنگ شده است و همين پوچي باعث الگو پذيري شديد قشر حد اكثري آن مثل توده ي مردم شده است. پس كلمات آقاي قرائتي را در اين راستا تفسير بفرماييد مضافا بر اينكه من و هر فرد منصف ديگري سخنان آقاي قرائتي را سخن نهاد روحانيت قلمداد نكرده و نميكند و آقاي قرائتي جزء علماي طراز بالاي ما نيستند بلكه ايشان از مبلغين موفق و صاحب نظر هستند.
  • بنده خدا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    32 3
    حرف شما متین و درست می باشد. مطلبی که مدتی است در ذهن بنده حقیر وجود دارد این است : وقتی در یک جامعه ای قرار داریم که از یکسو بیکاری بالاست از سوی دیگر درآمد پایین است احتمال ارتکاب اعمال خلاف قانون یا حداقل خلاف وجدان برای دست یافتن به ثروت یا حقوق انسانی ضایع شده در آن جامعه افزایش خواهد یافت و این مسئله به تمام اقشار جامعه تسری پیدا خواهد کرد حال اگر 100 درصد مردم آن کشور دارای تحصیلات دانشگاهی باشند ( یا به هر میزان دیگری ) تمام خلافکاران ( یا اغلب خلافکاران ) آن جامعه دکتر و مهندس خواهند بود.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    42 3
    خیلی سخت نیست کافیه به سطح سواد مجرمان نگاه کنی اانگاه میشه فهمید که دانشگاه باعث افزایش جرمه یا کاهش جرم جوابش هم مشخصه
  • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    63 7
    متشکرم. متاسفانه این اولین باری نیست که ایشان جملات این گونه در فرمایشاتشان ایراد میکنند.در یکی از سخنرانی های ایشان که از تلویزیون پخش می شد ایشان فرمودند من شما رو توصیه می کنم به مطالعه قران که این کتاب برای شما کافی است. ( تا این جای صحبت را می شود بر تاکید ایشان بر مطالعه قران و قران آموزی گذاشت) اما در جای دیگر سخنرانی فرمودند که بنده یک عمر فقط قران خواندم کتاب دیگری هم نخواندم. الان هم فلان قدر سال است که در تلویزیون برنامه دارم. شما هم هیچ چیز نخوانید غیر از قران. مجدد تاکید میکنم که قران آموزی صحیح است. ولی در کدام بخش از قران چنین بیانیه ای صادر شده که غیر از این کتاب نخوانید. مگر غیر از این است که بسیاری از آموزه های قران در مطالعات پزشکی، نجوم، زمین شناسی و غیره بر شما مکشوف شد
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    57 5
    عجب...
  • سهیل EU ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    16 38
    حرفاشو خوندم خیلی منطقی و خوب بود فقط با این یه جمله گند زد به صحبتاش
  • علي IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    13 55
    از كجا ميدوني منظور استاد اين بوده اول ازش ميپرسيدي بعد اينارو ميگفتي. راست ميگه ديگه بااين همه ادعاي فزهنگ و تحصيلات بالاي دانشگاهي و پيشرفت غرب جرم وجنايت كم نشده كه هيچ بيشتر هم شده استاد زحمات زيادي براي تعاليم اسلام كشيذه.خداخيرش بده
    • مرتضی US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      1 1
      زحماتِ استاد قابل تقدیره.. ام ای کاش ایشان در حوزه ی دانش و تخصصِ خودشون اظهار فضل کنن و جرم شناسی رو به اهلش بسپارن
  • جامعه شناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    10 40
    اقای قرائتی درست میگه زیرا:اینهاکه هروزتابلوشان درهرکوره دهاتی مانندالف بنام دانشگاه می روید که دانشگاه نیستند،اینها دکانهایی هستندبه نام دانش برای تجارت وسرکارنهادن مردم ومدرک فروختن وبازاروکاسبی راه انداختن.وانهم فارغ التحصیلانش که الفبای زندگی وانسانیت هم یادنگرفته اند.
    • امیر بهادر IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      34 3
      واقعا تو چرا اسم خودتو گذاشتی جامعه شناس؟ دانشگاه از هر نوعش به هر شهری رفتند کلی سرمایه مالی وارد اون شهرها کردند ضمن اینکه سطح فرهنگ و پذیرش سلایق مختلف هم تو اون شهرها بالاتر بردند در ضمن به قول یه دوستی تو نظرات سطح تحصیلات مجرمان خودش نشون دهنده تاثیر دانشگاه ها و تحصیلات هست!!!!!!!!!!!!!!
  • میم IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    10 52
    اون روز تا حالا که خیلی از حرف های ایشون درست بود یه نفر نگفت آفرین، حالا یه ایرادی هم این حرفش داشته بنده خدا. ادب بهتر از هزچیزیه. عبارت "حضرت استاد" شما یه کمی لحن خوبی نداره. اقای قرائتی اندازه سن شما و ابوی تان روی هم مطالعه داشته! حالا یه استدلال اشتباه کرده باشه، شما سعی کن اون قسمت از حرفای ایشون رو که می پسندی، گوش کنی.
  • فرانک US ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    6 4
    اگه بگم نمیدونم اشکالی داره؟؟؟؟؟(نقل قول از خود حاج آقا)
  • سجاد IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    2 4
    هر صاحب نظری دارای یک عقیده است که نتیجه مشاهدات وتحقیقاتشه.حضرت استاد هم عقیده خودشونو تحت عنوان فرضیه بیان کرده که اگر اثبات بشه میشه نظریه.این هم که هنوز کسی پیدا نشده که به سوال شما پاسخ بده سخنی بی اساس سراسر وهمه.حروف مقطعه قرآن که نیست که بشر معمولی نتونه رمز گشاییش بکنه.اصولا در دانشگاها بیشتر رو بعد آموزش تکیه دارن تا پرورش.جامعه رو ندیدین که بیشترین آمار طلاق،روسپی گری واختلالات عصبی ازبین قشر تحصیل کردست چون اگاهی توقعات رو بالا می بره و اگه نتونی ارضا بکنی توقعاتتو به سمت خلاف عرف یا قانون گرایش پیدا میکنی.در ضمن حضرت استاد که معصوم نیستن که ما ازش انتظار داریم همش حرفای درست بزنن.
  • محمدرضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    3 3
    ا قرائتی به تشريح نقص‌های علوم جديد ادامه داد و گفت: هنوز هيچ كس نتوانسته است به اين سؤال من پاسخ دهد كه چرا در هر كشوری دانشگاه بيشتر است، آمار جنايت نيز در آن كشور بالاتر است. روانشناسان ما به پسرهای افسرده به عنوان درمان می‌گويند كه با يك دختر دوست شويد و به دخترهای تجويزهای بدتری ارائه می‌كنند؛ ما چون از اسلام دور شده‌ايم سيلی می‌خوريم و نمی‌دانيم از كجا سيلی خورده‌ايم. وی تصريح كرد: مهم‌ترين سرمايه ملی خودتان هستيد، خودتان را باور كنيد. اكنون سرطان اخلاقی در دانشگاه‌های ما رواج پيدا كرده است و از نظر اخلاقی در حال سقوط هستيم. پوك شده‌ايم و پوكمان كرده‌اند و حاضر نيستيم مستقل باشيم به نحوی كه فكر می‌كنيم چون چند كتاب خوانده‌ايم بايد كفش، لباس، رفتار، گفتار و ... متفاوت از سايرين باش
  • نیسم A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    2 1
    با ادامه متن سخنرانی توسط اقای محمد رضا حق مطلب ادا شد!سخنرانیه خوبی بود
  • عيالوار A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    تو صف نون بودم مگه چه چي گفته ،سيب زميني ارزون مي شه يا نه البته شما عقلتون نمي رسه قرائتي حرفشا بد نيست ها
  • آشنا A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    الله اکبر ملت ما که این همه فیلسوف داره پس چرا به هیج جا نمیرسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما که ادعای فضل و ادب می کنید و عادت به حرف زدن و اظهار نظر دارید چرا به حرف های خودتون گوش نمی دید و درباره ی چیزی که نمیدونید اظهار فضل و ادب می کنید؟ من یکی از طرف دارای پروپا قرص ایشان هستم. اتفاقا توی خیلی از برنامه هاشون همه رو دعوت به کسب علم و تحصیل میکنن. اگه ایشون گفتن که فقط قرآن کافیه برای کسیه که بتونه بیشتر مفاهیم قرآن رو بفهمه نه ما که..... عالمان محترم هر وقت خواستید اظهار فضل کنید اول تمام جوانب بسنجید و بفهمید بعد با فکر زبان در دهن بچرخانید و حرف بزنید. این حرف خدا و قرآن نه من.