"هنوز هیچ کس نتوانسته است به این سؤال من پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است، آمار جنایت نیز در آن کشور بالاتر است".
این فرازی از سخنرانی اخیر حجه الاسلام قرائتی در یکی از مراسم های برگزار شده در هفته گذشته است (جهت مطالعه متن کامل سخنان ایشان اینجا را ببینید). سخنان ایشان از چند محور قابل توجه است:
الف) استدلال: سخن استاد قرائتی فاقد هرگونه استدلال منطقی است. مشخص است که مقارنه هر دو چیزی دلالت بر علیت نمی کند. ممکن است دو پدیده به طور همزمان در یک محدوده جغرافیایی مشاهده شوند ولی آیا این به معنی آن است که اتفاق الف علت یا معلول اتفاق ب بوده است؟ واضح است که پاسخ این سوال منفی است. مثلا می شود بر وزن جمله استاد این را هم گفت که هنوز هیچ کس نتوانسته است به این سوال من پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است میزان هجوم ملخها نیز به شهرها بیشتر است یا آمار روزهای بارانی در آن کشور بالاتر است یا .... بنابر این صرف اینکه حضرت استاد بین این دو پدیده مقارنه ای مشاهده نموده اند کاشف از رابطه ای بین این پدیده نیست.
ب) مقدمات استدلال: همچنین مشخص نیست که گفته حضرت استاد مستند به کدام مطالعه و پژوهشی بوده است. کدام محقق و پژوهشگر دانشگاهی (یا احیانا حوزوی) توانسته است رابطه معنی داری بین بالارفتن تعداد دانشگاهها و آمار جنایت در کشورهای مختلف عرضه نماید.
ج) وحدت حوزه و دانشگاه: استاد قرائتی تبعا یک شخصیت حوزوی هستند و بهرحال گفته های ایشان علیه دانشگاه ممکن است به عنوان نظرات حوزه علیه نهاد دانشگاه قلمداد شود. این در حالی است که سالهاست سیاست تقریب و نزدیک کردن این دو مرکز علمی مورد توجه بوده است و خدشه دار کردن این رابطه به سود هیچ کدام از این دو نهاد نیست. آیا استاد قرائتی و دیگر بزرگان حوزوی راضی می شوند به اینکه فردی با هویت صنفی دانشگاهی مثلا به قرینه این گفته استاد قرائتی مطرح کند که هنوز کسی نتوانسته است به این سوال پاسخ دهد که چرا در هر جامعه ای نهادهای علمی دینی بیشتر بوده است، نرخ پذیرش فناوری های نو و پیشرفتهای مادی کندتر شده است. البته مشخص است که هیچ دانشگاهی منصفی اینگونه سخن نمی گوید ولو آنکه مثلا در سابقه نهاد حوزه مقابله آشکار با برخی مظاهر تمدن نظیر بلندگو و دوش حمام نیز مشاهده شده باشد. بر همین قیاس نمی شود برخی مشاهدات معدود و محدود را نیز توسعه داد و حکم کلی داد که افزایش دانشگاه یعنی افزایش آمار جرم و جنایت.
د) اهداف جنگ نرم دشمنان: یکی از اهدافی که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی دنبال می کنند مشوه کردن تصویر دو نهاد دانشگاه و حوزه از یکدیگر است. بالاخص تلاش برای ضد علم و ضد دانشگاه جلوه دادن حوزویان به عنوان قشری که بهرحال انقلاب اسلامی مدیون راهبری وهدایت آنها بوده است از جمله اهداف محوری دشمنان در جنگ نرم است. استقبالی که رسانه های بیگانه از این سخنان آقای قرائتی نموده اند نشان می دهد که این سخنان آن هدف رسانه ای را به خوبی پوشش داده است.
مجموعه دلایل فوق ایجاب می کند که آقای قرائتی هرچه سریعتر سخنان خود را اصلاح نموده و از عمومیت یافتن و گسترش تبعات نامطلوب سخنان خود جلوگیری نمایند. مطمئنم حضرت ایشان سخنان این فرزند خود را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر تلقی نموده و ان شاء الله ما حصل این گفت و شنود ها مرضی رضای خداوند متعال و موجب ناامیدی دشمنان بددل و بدسیرت خواهد بود.







نظر شما