فارس نوشت:

وزیر جهاد کشاورزی اولویت‌‌های مهم بخش کشاورزی را در سال آینده را تشریح کرد و گفت: تولید کشاورزی از 118 میلیون تن فراتر می‌رود.

 

 

خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم افتتاح سامانه مجازی خرید و فروش محصولات و نهاده‌های کشاورزی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل افزایش تولید و صادرات محصولات باغی در سال جاری گفت: کارهای فنی و پشتیبانی که وزارت جهاد و کارشناسان از تولیدکنندگان داشتند، در افزایش تولید محصولات کشاورزی سال جاری مؤثر بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته شرایط مناسب آب و هوایی که در برخی از استان‌های کشور حاکم بود، عامل دیگری در افزایش تولید کشاورزی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: البته باید قبول کنیم که بخش کشاورزی امروزه به صورت علمی پیش می‌رود و در کنار تولید کمی به فکر محصولات سالم نیز است.

خلیلیان ادامه داد: البته آمار افزایش تولید کشاورزی مربوط به سال زراعی جاری یعنی تا شهریورماه است و سال زارعی آینده که از مهرماه شروع می‌شود، آثار تولید آن در سال زراعی آینده محسوس‌تر خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری وضعیت تولید کشاورزی 10 درصد بهتر خواهد بود و از رکورد تولید 118 میلیون تن عبور می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌ها آمار صادرات اغلب محصولات کشاورزی بیشتر شده و واردات هم کاهش یافته است.

خلیلیان در پاسخ به سؤال دیگر فارس در خصوص برنامه‌های آینده سال تولید و اینکه روی چه محصولاتی تمرکز خواهند داشت، گفت:‌ تولید دانه‌های روغنی یکی از اولویت‌های ما در سال آینده است و هدف‌گذاری شده تا پایان برنامه پنجم به 70 درصد خودکفایی برسیم.

خلیلیان ادامه داد: امسال تولید سویا افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود، با توجه به سطح سبز مزارع تولید کلزا در سال آینده 25 درصد افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اجرای طرح توسعه کشاورزی را از اولویت‌های بعدی در سال آینده عنوان کرد و گفت: تاکنون 9 هزار میلیارد تومان برای طرح توسعه کشاورزی اختصاص یافته و میزان به 15 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: تسهیلات طرح توسعه کشاورزی برای طرح‌های کوچک با نرخ سود کارمزد 7 درصد و برای طرح‌های بزرگ کشت و صنعت‌ها با نرخ کار سود 13 درصد داده می‌شود.

خلیلیان تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی از محل طرح توسعه کشاورزی و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در این واحدها را از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی خواند.

به گفته وی توسعه مکانیزاسیون از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده وزارت کشاورزی خواهد بود که به اعتقاد وزیر جهاد کشاورزی در کاهش تولید بسیار تأثیرگذار است.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص پیش‌بینی تولید گندم در سال آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده 14 میلیون تن گندم تولید شده و تمام نیاز داخل تأمین شود.

وی تأکید کرد: سیاست‌ خرید تضمینی در سال آینده اصلاح خواهد شد و در کنار بخش خصوصی برای ذخیره گندم مورد نیاز کشور بخش دولتی هم ورود پیدا می‌کند.

خلیلیان گفت: تجربه امسال نشان داد که بخش خصوصی به تنهایی برای ذخیره محصول استراتژی کشور نمی‌تواند کافی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میوه شب عید نیز عنوان کرد: امسال وضع تولید مطلوب است و حتی نسبت به سال گذشته افزایش 25 درصدی صادرات داشته‌است. میوه شب عید از طریق اتحادیه‌ها، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت هماهنگی شده تا به قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: قیمت میوه شب عید در سال جاری نسبت به سال گذشته از مزیت خوبی برخوردار خواهد بود.

خلیلیان در پاسخ به سؤالی که گفته می‌شود، دلیل افزایش قیمت موز عدم اختصاص ارز مرجع است، گفت: قرار است ارز مرجع برای واردات محصولات کشاورزی اختصاص نیابد.
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =