ولخرجی‌های امیر قطر و دیپلماسی زر و سیم دوحه به ظاهر تمامی ندارد. طی چند روز اخیر که خرید 6 جزیرۀ یونانی توسط امیرقطر به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شده، اقتصادهای بحران‌زده با چشمانی گرد شده به پول شیخ حمد می‌نگرند.

بعد از سرمایه‌گذاری در معادن طلا و معاملات هنگفت بانکی، دوحه از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط با هزینه‌ای بیش از 1 میلیارد و خرید 6 جزیره در یونان خبر داده است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، به جز بریتانیا و فرانسه، امیرنشین قطر قصد دارد با سرمایه‌گذاری در یونان به سمت قارۀ کهن توجه بیشتری نشان دهد. قطر بعد از سرمایه‌گذاری 750 میلیون دلاری در معادن طلا و 500 میلیون یوریی در بخش بانکی، قرار است در شرکت‌های کوچک و متوسط یونان سرمایه‌گذاری کند.
وزارت توسعۀ یونان اعلام کرده است که مسئولان یکی از صندوق‌های قطری روز سه‌شنبه مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری با مقامات کشور بحران‌زدۀ یونان صورت داده‌اند. مدیرعامل قطر هولدینگ، یکی از شاخه‌های صندوق دولتی سرمایه‌گذاری قطر((Qatar Investment Authority (QIA)) بدین ترتیب اولین نشست کمیتۀ همکاری میان دو کشور را برگزار کرد.
در ماه ژانویه قطر قراردادی را با یونان برای ایجاد صندوقی مشترک برای سرمایه‌گذاری تا سقف 1 میلیارد یورو در شرکت‌های کوچک و متوسط محلی پیشنهاد کرده بود. از سویی امیرنشین قطر کاندیداتوری خود را برای مزایده‌ای بین‌المللی که توسط یونان و برای ارزش‌گذاری منطقۀ فرودگاه قدیمی آتن-که در بخش جنوب دریایی یونان قرار دارد، اعلام آمادگی کرده بود. دوحه همچنین تمایل خود را برای خرید کاخ مشهور یونان که روبروی دریای آستیر قرار دارد، اعلام کرده بود.
گفتنی است نخست وزیر یونان در ماه فوریه به همراه نمایندگانی از 15 شرکت یونانی( اعم از هوایی، صنعتی و...) به دوحه رفته بود، تا دربارۀ امکان سرمایه‌گذاری قطر در یونان با دوحه گفتگو کند. در لابلای مذاکرات ظاهراً از احتمال مشارکت در شرکت‌های دولتی یونانی-که احتمال خصوصی شدن آنها وجود دارد و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیز سخن به میان آمد.
نشانه‌های مثبت برای یونان
به اعتقاد رسانه‌ها، امیرقطر این بار بر روی جزایر جدیدی در قلب یونان دست نهاده است. پس از خرید اوکسیا-جزیره‌ای به مساحت 5 کیلومتر مربع که در فاصلۀ بسیار کمی از جزیرۀ ایتاک، متعلق به یک استرالیایی-یونانی قرار دارد، قطر توانست 5 جزیرۀ دیگر یونان را خریداری کند.
شهرداری ایتاک، به رسانه‌ها گفته بود که امیرقطر برای اوکسیا 4.9 میلیون یورو و برای 5 جزیرۀ دیگر 3.5 میلیون یورو دیگر پرداخت کرده است.
گفته می‌شود مالک فرانسوی 5 جزیرۀ مذکور، دنیس گریواس، از این معامله سود برده است چرا که وی از 40 سال پیش تاکنون قصد داشته این دارایی بزرگ را به فروش گذاشته بود. از این رو معامله صورت گرفته در بخش خصوصی بوده است. امیر قطر امیدوار است که با خرید این جزایر سه همسر و 24 فرزندش را برای تفریح به این جزایر بیاورد. تلویزیون یونانی مگا در این باره می‌گوید: قطری‌ها می‌خواهند در این جزیره یک کاخ بسازند.
در هر حال این معاملۀ قطر می‌تواند برای یونانی‌ها نشانۀ مثبتی باشد. نبیل النصری، کارشناس قطر و نویسندۀ کتاب"معمای قطر" در این باره می‌گوید: قطر با این تحرکات خود می‌خواهد منافعش را همانند یک بازیگر اقتصادی به حداکثر برساند. قطر در آینده سرمایه‌گذاری‌های مهمی در یونان صورت خواهد داد که در میان مدت و بلندمدت سود آن را بدست خواهد آورد.
این کارشناس قطر می‌گوید: هدف قطر به عنوان یک کشور گازی اینست که درآمدهای بالای انرژی که این کشور از هم اکنون تا سال 2030 بدست می‌آورد با جایگاه بین‌المللی آن برابری کند. از همین روست که امیرنشین کوچک قطر از همۀ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای باثبات و مجهز به بازی اقتصادی استفاده می‌کند. از این رو پیش‌بینی می‌شود زین پس قطر حضور بیشتری در اروپا و سرمایه‌گذاری داشته باشد. 
لازم به یادآوری است که قطر چندی پیش 1 میلیارد دلار در گروه معدنی گلدفیلد سرمایه‌گذاری کرده بود. طبق اطلاعات قطر هولدینگ، از این مبلغ 600 میلیون دلار قرار است صرف هزینه‌های استخراج طلا از معادن یونان شود. با این سرمایه‌گذاری عظیم قطر نزدیک به 10% از سهم گلدفیلد را از آنِ خود کرد. 
3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد FI ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    41 2
    میدان گازی..بــــــــــــــــــــــــــــــــله!
  • سرخه IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    17 0
    پول دارن بذار حال کنن...