مهر نوشت:

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: سالیانه 12 درصد به تعداد بیمارانی که در کشور نیاز به همودیالیز دارند، افزوده می شود.
دکتر محمود محقق در مراسم روز جهانی کلیه در سالن اجتماعات وزارت بهداشت با بیان این مطلب اظهار داشت: افزوده شدن بیماران دیالیزی، نیاز بیشتری را به دستگاه های دیالیز و همچنین هزینه بیشتری را به مردم و نظام سلامت وارد می کند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی کلیه "جلوی حمله به کلیه های خود را بگیرید" گفت: از سال 2006 یک روز را در دنیا به عنوان روز جهانی کلیه نامگذاری کرده اند تا به مردم گوشزد کنند که چگونه مراقب کلیه های خود باشند.
محقق با بیان اینکه در ایران متوسط نرخ رشد بیماران کلیوی نسبت به متوسط جهانی بالاتر است، تصریح کرد: در کل کشور 23200 بیمار همودیالیز و 1850 بیمار پیوند شده وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد بخشهای دیالیز صفاقی 51 بخش، همودیالیز 453 بخش و تعداد دستگاه های دیالیز 4200 مورد است.

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر نسبت بیمار به دستگاه دیالیز 3/5 است که باید طبق استاندارد جهانی این نسبت 4 باشد این اختلاف آمار را می توان با کنترل بیماری های کلیوی و توسعه بخش های دیالیز به یکدیگر نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه همودیالیز برای یک فرد سالانه 18 میلیون تومان هزینه دارد ابراز داشت: شیوع بیماری کلیه در ایران 615 بیمار به ازای 1 میلیون نفر جمعیت است همچنین بروز آن در ایران 85 بیمار به ازای یک میلیون نفر است.

محقق در ادامه با بیان اینکه 45 درصد بیماران پیوندی، دیابتی هستند گفت: اگر بتوانیم بیماری دیابت را کنترل کنیم اثر بسیار زیادی در کاهش آمار بیماران نیازمند به دیالیز خواهیم داشت.

وی پرفشاری خون را نیز دومین عامل شیوع نارسایی کلیه در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به کنترل دیابت، فشار خون و تغییر شیوه ی زندگی می توانیم در کاهش شیوع بیماری های کلیوی موفق شویم.

محقق در پایان خاطرنشان کرد: هزینه های ناشی از درمان و ارائه دیالیز به بیماران کلیوی هزینه های زیادی را به نظام سلامت وارد کرده به طوریکه تنها امسال معاونت درمان وزارت بهداشت 20 میلیارد تومان یارانه برای فیلتر دستگاههای دیالیز هزینه کرده است که اگر حداکثر نصف این هزینه را در پیشگیری صرف می کردیم بسیار موفق تر بودیم.

301282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281003

برچسب‌ها