سید حسن موسوی چلک

یکی از آئین هایی که ایرانیان در عصر آخرین سه شنبه هر سال قبل از جشن نوروز برگزاری می کنند «چهارشنبه سوری» (چارشنبه سوری) است که نشان از آمدن بهار است.مردم در این روز برای دفع شر و برآورده شدن آرزوهای شان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.
در این مراسم تپه های(بوته هایی) از آتش(بین سه تا هفت تپیه) درست می کنند. و از روی آن می پرند و ترانه ای می خوانند که بسیاری از ما آنرا بار ها و بار ها خواندیم :
زردی من از تو
سرخی تو از من
غم برو شادی بیا
محنت برو روزی بیا
ای شب چهارشنبه،
ای کلیه جاردنده
بده مراد بنده

مراسم مختلفی از قبیل:قاشق زنی، فال گوش نشینی،کوزه شکستن و ... در اقوام مختلف ایرانی اجرا می شود و در بعضی مناطق شب چهارشنبه غذای خاصی نیز پخت می کنند.«آجیل چهارشنبه سوری» هم معروف و مشهور است .این نشان از قدمت و اهمیت این جشن در میان مردم کشورمان است.در ادبیات ما هم به این روز پرداخته شده است ازجمله فردوسی حکیم می گوید:
بشد چارشنبه هم از بامداد
بدان باغ که امروز باشیم شاد
و یا:
ز جیهون همی آتش افروختند
زمین و هوا را همی سوختند.
خاطرم هست که از مدت ها قبل برای جشن چهارشنبه سوری لحظه شماری می کردیم.
نکته ای که می خواهم به آن تاکید کنم این است که در گذشته خود مردم و معمولا بزرگ خانواده عامل و مسئول هماهنگی و برگزاری این جشن بود.مردم کاه یا بوته را تهیه می کردند، بعد از ساعت کار و قبل ازاذان مغرب (در دوران ما) این مراسم برگزار می شدو نظارت هم با خود مردم بود.نه تنها مشکلی پیش نمی آمد بلکه فرصت دیگری برای شاد بودن را با همکاری هم تجربه می کردند.
اما ما چه کردیم؟زمانی دنبال حذف این جشن بودیم ولی موفق نشدیم چون این جشن بخشی از زندگی مردم ایران بوده و خواهد بود.لذا مدتی کنترل را از طریق مراجع مرتبط بیشترکردیم.باز هم موفق نشدیم.خواستیم به عنوان مسئولین خودمان در مکان هایی مشخص با شیوهایی خاص برگرارکنیم، مردم موافق نبودند و همکاری نکردند.لذا دعوا کردیم،بازداشت کردیم و ...نتیجه چه شد: امروز ازماه های قبل سودجویان دنبال تهیه و یا واردکردن ترقه هستند،نیروهای زحمتکش نظامی و امنیتی برای کشف این مواد محترقه و ترقه گاهی اوقات نارنجک های دستی باید ندابیر خاص اتخاذ کنند.مردم هم در خیابان ها از حداقل ده روز قبل از چهارشنبه سوری تا چندروز بعد از آن روز امنیت روانی ندارند.صدا های وحشت ناک آرام و قرار را از آدم می گیرد.زنان باردار و کودکان بیش از همه می ترسند.حتی درداخل خودروها هم امنیت نیست.باید شیشه خودرو بالا باشد تا مبادا ترقه بیندازند.نیرو های امدادی و درمانی، انتظامی و ... از مدت ها قبل باید برای این روزآماده باش باشند.رسانه ها هشدار های مختلف بدهند و ...
به نظرمن همه این شرایط به این دلیل است که خواستیم دولتی جشن را مدیریت کنیم.در حالی که جنس این جشن، دولتی نبوده و مردمی است. مردم مسئول برگزاری جشن چهارشنبه سوری بودند و نظارت می کردندو...این همه مشکلات امنیتی و روانی و فرهنگی امروز را نداشت و تبدیل به چهارشنبه سوزی نمی شد.بااین امیدکه امسال این روز هم با کمترین حادثه به خیر و خوشی بگذرد.(انشاء ا...)

www.mousavichalak.ir

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =