نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، با صدور بیانیه ای نسبت به گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون تحقیق اوضاع سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، ایران در این بیانیه موافقت خود را با بخشی از گزارش کمیسیون تحقیق اوضاع سوریه مبنی بر اینکه تنها راه حل بحران در این کشور، راه سیاسی است، اعلام کرد.

روز دوشنبه یازدهم مارس در آیتم چهار شورای حقوق بشر گزارش کمیسیون تحقیق اوضاع سوریه ( COI ) قرائت شد و نزدیک به پانزده کشور با قرائت بیانیه هایی مواضع خود را نسبت به این گزارش اعلام کردند. 

ایران در ضمن موافقت با برخی از نتیجه گیری های این بیانیه بر حق مردم سوریه مبنی در داشتن زندگی در سایه امنیت و دور از جنگ، خونریزی و ترور تاکید  کرده است.

در بخشی از این بیانیه که توسط سید محمدرضا سجادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل، ژنو،  قرائت شد آمده است: جمهوری اسلامی ایران با کمیسیون تحقیق مبنی بر اینکه تنها راه حل بحران در سوریه، نظامی نیست تشریک مساعی می کند.

فرازی از گزارش کمیسیون تحقیق اوضاع سوریه می گوید :«نیروهای دولتی و شبه نظامی به قتل، شکنجه، تجاوز، ربودن شهروندان و به گروگان گرفتن آنها، و رفتارهای غیرانسانی دیگر متهم هستند.» با این همه در این گزارش تاکید شده است که تنها راه حل بحران این کشور توسل به روش دیپلماتیک و پرهیز از توسعه نظامی گری است.
تاکید بر توقف پایدار درگیری ها به منظور پایان دادن به خشونت ها در سوریه که نقض فاحش حقوق بشر و جنایت علیه بشریت را در پی داشته در بیانیه نمایندگی دائمی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل  دیده می شود.

گزارش کمیسیون تحقیق درباره اوضاع سوریه که روز دوشنبه بررسی آن در دستور کار شورای حقوق بشر بود نسبت به توسعه و دامنه دار شدن خشونت ها و افراط گرایی در این کشور و سراسر منطقه هشدار داده شده است.
بیانیه کشورمان با عنایت به این موضوع می افزاید: یکی از نگرانی های اصلی برای کشورهای منطقه دامنه دار شدن درگیری هایی است که بخش زیادی از آن به خاطر حضور فزاینده جنگجویان خارجی در سوریه است. توسعه سلاح ها و پیشرفته شدن نوع سلاحهایی که در این درگیری به کار گرفته می شود موید نظامی تر شدن هرچه بیشتر این منازعات است.
جمهوری اسلامی ایران همچنین در این بیانیه با این دیدگاه کمیسیون تحقیق که هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی وجود ندارد اعلام همراهی کرده و ابراز داشت که بهترین راه حل، ادامه تلاش ها برای برگزاری مذاکراتی جامع و گفتگوهایی معنی دار میان همه گروه هایی است که اهداف مشروع لایه های مختلف جامعه سوریه را دنبال می کنند.
جمهوری اسلامی ایران همچنین از درخواست کمیسیون تحقیق سوریه از همه گروه ها مبنی بر محدود کردن توسعه و ارسال سلاح به این کشور حمایت کرده و تاکید کرد : از همین جا به منابع تامین کننده این سلاح ها توصیه می کنیم که الزامات منطقه ای و مسئولیت های مرتبط با منطقه و فراتر از آن را به خاطر داشته باشند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281764

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =