بهناز شیربانی: چند سالی است که بحث رقابت با شبکههای ماهوارهای در بین اهالی رسانه خصوصا مسئولان تلویزیون قوت بیشتری پیدا کرده است، افزایش روز افزون شبکههای ماهوارهای و پخش آثاری که بسیاری از مخاطب ایرانی را با خود همراه کرده است، این نگرانی را در میان مسئولان بوجود آورده که باید به دنبال راهی برای جذب مخاطب ایرانی باشند.
آنتن نوروزی شبکههای سیما یکی از گزینههایی است که میتواند با پخش ویژه برنامههای متنوع بیش از پیش مخاطبان را به سمت دیدن برنامههای رسانه ملی جذب کند. علی دارابی نیز در نشستی با اصحاب رسانه در تشریح برنامههای نوروزی سیما به 4 رویکرد در ساخت برنامههای نوروزی تلویزیون اشاره کرد و گفت: «به رغم گسترش کمی شبکههای سیما، سعی کردیم در برنامههای مختلف سیما تنوع را بر اساس سلیقهها و مخاطبان سیما حفظ کنیم.» (اینجا)
طبق گفته علی دارابی در ویژه برنامههای تحویل سال سیما 400 چهره فرهنگی، هنر، ورزشی و خانواده شهدا مهمانان این برنامهها خواهند بود و مجریان مختلف تلویزیون، اجرای این برنامه را بر عهده خواهند داشت. (اینجا)
در این میان سهم شبکههای سیما در مجموعههای تلویزیونی که یکی از پر مخاطبترین برنامههای تلویزیون محسوب میشود یازده مجموعه است که از این میان هفت مجموعه تلویزیونی برای پخش در ایام نوروز ساخته شده است که سه سریال مضمونی طنز دارند. یک سریال خارجی از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود و چهار سریال بازپخش میشود. (اینجا)
سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت نیز یکی از گزینههای پخش شبکه سه سیما در ایام نوروز بود که ظاهرا به دلیل نداشتن مضمونی نوروزی جایش را به سریال «همه خانواده من» داد
مجموعه پر طرفدار «کلاه قرمزی» که از مدتها پیش بحث ساخته نشدنش به دلیل نبود بودجه کافی برای ایام نوروز واکنشهای متفاوتی را به دنبال داشت (اینجا) و (اینجا ) در نهایت در جدول پخش نوروزی شبکه دو سیما قرار گرفت و قرار است چهرههای سینمایی از جمله مهناز افشار و رضا عطاران مهمان این سری از مجموعه «کلاه قرمزی» باشند. (اینجا)
از سویی دیگر فیلمهای سینمایی، مستند و مسابقات متنوعی نیز برای پخش در آنتن نوروزی سیما در نظر گرفته شده است.(اینجا)
57247
نظر شما