۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰

گالری آپادانا میزبان نمایشگاه گروهی «روسیه به روایت هنرمندان اصفهانی» شد و قرار است دو نفر از هنرمندان برای شرکت در روزهای فرهنگ اصفهان انتخاب و به سن‌پترزبورگ اعزام شوند.

نفیسه حاجاتی: صد و شصت و پنج سال بعد از زمانی که داستایوفسکی تصمیم گرفت شب‌های شهری را که به «شب‌های سپید»اش معروف است در رمان «شب‌های روشن»اش جاودانه کند، نقاشان اصفهان دعوت شدند به روایت از کشور روسیه تا پس از نمایش آثارشان و رای هیئت داوران، دو هنرمند برای حضور در رویدادی به نام روزهای فرهنگ اصفهان، انتخاب و به شهر خواهرخوانده اصفهان، سن‌پترزبورگ، اعزام شوند.
 
گالری آپادانا با همکاری سرکنسولگری روسیه در اصفهان، در دی‌ماه امسال فراخوانی منتشر و از همه هنرمندان اصفهان دعوت کرد آثارشان را با موضوع شخصیت‌ها، فرهنگ و هنر روسیه، تا 10اسفند به این گالری ارائه کنند. منتخب آثار رسیده به گالری که از لحاظ تکنیک، سبک و موضوع متنوع هستند، این هفته در گالری به نمایش گذاشته ‌شدند.
 
نمایشگاه «روسیه به روایت هنرمندان اصفهانی» با حضور علی مصطفی بیلی، رئیس سرکنسولگری سفارت فدراسیون روسیه در اصفهان و با نمایش آثار نقاشی و عکس از آثاری از مژگان رئیسی، غلامرضا نصر اصفهانی، نادر مهذب نیا، عباس میرزایی، حسین تحویلیان، سلیمان ساسون، جاوید طباطبایی، مجید یگانگی، محمد صالحی، پروین اریسیان، احمد افتاده، علی خالقی، پریا آبادگر، سایه ابراهیمی، فریبا فرقدانی، علی فرزادی، شهریار صمصام، حامد قصری. مهدی نادریان، و احمد منزوی افتتاح شد.
 
مصطفی بیلی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «نویسندگان روسیه را همه می‌شناسند. مخصوصاً در ایران، خیلی‌ها با آثار تولستوی، چخوف و داستایوفسکی آشنایی کامل دارند. نقاشان شما هم با هنر نقاشان روسیه، مانند شیشکین، آشنایی کامل دارند. حتی کپی یکی از تابلوهای شیشکین را اینجا در نمایشگاه هم می‌بینیم».
 
سرکنسول روسیه در اصفهان، هنر نقاشی روسیه را هنری شناخته شده و تاثیرگذار در جهان دانست و گفت: «فکر می‌کنم موضوع روسیه برای نقاشان جالب و حتی یک تکان بود که توانستند این همه کارهای زیبا ایجاد کنند. خوشبختانه من تابلوهای خوبی اینجا دیدم».
 
به گفته علی مصطفی بیلی، در خردادماه 92 برای اولین بار رویدادی با عنوان روزهای فرهنگ اصفهان در شهر سن پترزبورگ برگزار خواهد شد و قرار است تمام هنرهای اصفهان در این رویداد به نمایش گذاشته شوند. به این ترتیب، اساتید صنایع دستی، اساتید نقاشی و یک گروه موسیقی سنتی، فرهنگ و هنر اصفهان را به ساکنین و گردشگران پرتعداد دومین شهر بزرگ روسیه معرفی خواهند کرد.
 
مصطفی بیلی که فارغ التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی است و معمولاً در نمایشگاه‎‌های مهم اصفهان، حاضر می‌شود، سپس گفت: «همه می‌دانند که اصفهان یکی از مراکز فرهنگی مهم ایران همیشه بوده، هست و خواهد بود. صنایع دستی اصفهان را نه تنها در نقاط دیگر ایران که در هیچ جای دنیا ندارند. به جز هنرهای تاریخی و بومی اصفهان مثل مینیاتور، خاتم‌کاری و... که در دنیا مشهور هستند، این روزها هنر نقاشی معاصر اصفهان را هم می‌بینیم و این نشان می‌دهد که هنر اصفهان در حال پیشرفت است».
 
رئیس سرکنسولگری روسیه با اشاره به موسیقی اصفهان ادامه داد: «خوانندگان اصفهان از جمله بهترین خوانندگان ایران هستند. اصفهان همه هنرها را داشته، دارد و خواهد داشت. من از همه کسانی که در این نمایشگاه شرکت کردند، از صمیم قلب تشکر می کنم و امیدوارم همان طور که من ایران را دوست دارم، این نقاشان هم روسیه را دوست داشته باشند».
 
او درباره امکان نمایش تمامی آثار حاضر در این نمایشگاه در شهر سن‌پترزبورگ گفت: «استانداری اصفهان تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما من امیدوارم که همه این آثار و حتی آثار بیشتری، با عنوان روسیه در سن پترزبورگ به نمایش گذاشته شوند. این رویداد برای معرفی فرهنگ اصفهان برگزار می‌شود. من فقط می‌توانم نظرم را به اطلاع استانداری برسانم ولی تصمیم‌گیری نهایی با آنهاست».
 
به گفته ژیلا منانی، مدیر گالری آپادانا، هیئت داوران تشکیل شده و این هیئت پس از پایان نمایشگاه، دو اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب خواهند کرد و دو هنرمند صاحب این آثار علاوه بر دریافت جایزه نقدی، در خردادماه از طریق استانداری اصفهان به روسیه اعزام خواهند شد. همچنین از دو اثر که رتبه‌های سوم و چهارم را کسب خواهند کرد، نیز تقدیر خواهد شد.
 

5857

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    0 0
    جالبه.
  • بدون نام NL ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    بسیار عالی بیست .