ایسنا نوشت:

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه بررسی آمارهای چهارشنبه آخرسال 90 نشان می‌دهد که محل وقوع بیشتر حوادث در کوچه و خیابان بوده است، گفت: متاسفانه سال گذشته 9 تن به علت شدت جراحات، جان خود را از دست داده و 21 تن نیز دچار معلولیت شدند.

آرزو دهقان در تشریح حوادث چهارشنبه آخرسال گذشته با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم چهارشنبه‌سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی‌های خطرناک با موادمنفجره و محترقه شده است، گفت: مواد محترقه در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوش‌خراش و آزاردهنده، آسیب‌های جدی به چشم، دست و سایر قسمت‌های بدن وارد می‌کنند.
وی با بیان اینکه مراجعان اورژانس بیمارستان‌های سراسر کشور تحت عنوان «آسیب‌دیدگان حوادث مربوط به آتش‌بازی شب چهارشنبه آخرسال در اسفند ماه سال 90» ثبت شده‌اند، 1980 مورد بوده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که 2088 مورد بوده، حدود 5.2 درصد کاهش داشته است.

میانگین سنی 41 درصد از مصدومان 15 تا 24 سال
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه گروه سنی جوانان و نوجوانان بیشترین قشر آسیب‌پذیر در حوادث چهارشنبه آخرسال 90 بوده‌اند، گفت: گروه‌های سنی 19-15، 21.4 درصد از حادثه‌دیدگان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که گروه سنی 24-20 سال، 19.4 درصد بیشترین گروه سنی آسیب‌پذیر را تشکیل دادند.
به گفته دهقان، مجموعا حدود 41 درصد از مصدومان بین 15 تا 24 سال سن داشتند.

مردان چهار برابر زنان آسیب دیده‌اند
وی با بیان اینکه در حوادث مرتبط با چهارشنبه پایانی سال 90، بیش از 32 درصد از آسیب‌دیدگان، دانش‌آموز بوده‌اند، گفت: فراوانی آسیب‌دیدگان حوادث در جنس مذکر چهار برابر زنان بود.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه زخم، پارگی و بریدگی، شایع‌ترین نوع آسیب در سال 90 بود، گفت: سوختگی درجه 1، خراشیدگی و ساییدگی در رتبه‌های بعدی قرار دارد.
دهقان با بیان اینکه به طور متوسط حدود 91 درصد حوادث در مناطق شهری رخ داده است، گفت: از نظر محل وقوع حادثه، کوچه و خیابان، بیشترین محل وقوع حوادث را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود، "ترقه" شایع‌ترین نوع ماده محترقه مصرفی در میان آسیب‌دیدگان بوده و در 92 درصد موارد، "موادمحترقه" از محل‌های توزیع و دستفروش‌ها تهیه شده است، گفت: در سال گذشته 47.1 درصد مجروحان حین بازی با موادمحترقه، 19.5 درصد حین گذر به صورت عابرپیاده، 10.9 درصد حین تماشا، 5.6 درصد حین پریدن از روی آتش، 2.7 درصد حین تهیه و ساخت مواد و 1.2 درصد حین انجام وظیفه دچار آسیب شده‌اند.

دست و چشم در صدر شایع‌ترین آسیب‌های چهارشنبه‌سوری
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه شایع‌ترین ناحیه آسیب در مصدومان خدمات‌رسانی شده در اورژانس‌های بیمارستان‌ها که به علت حوادث مرتبط با آتش‌بازی شب چهارشنبه آخرسال رخ داده است، به ترتیب آسیب به دست با 35.2 درصد در صدر شایع‌ترین ناحیه‌های آسیب‌دیده قرار دارد، گفت: پس از آن آسیب به چشم با 26.7 درصد در مراتب بعدی قرار دارد.

 دهقان افزود: این در حالی است که در آمار اورژانس پیش بیمارستانی (115) که تنها مربوط به شب سه‌شنبه آخرسال (23 اسفند) بود، به ترتیب آسیب به دست با 26 درصد، صورت 18 درصد و چشم با 16 درصد شایع‌ترین نواحی آسیب دیده گزارش شد.
به گفته وی، از کل تماس‌های مردمی مرتبط با مصدومان شب چهارشنبه پایانی سال، 53 درصد در محل درمان شدند و 47 درصد توسط آمبولانس به بیمارستان‌ها اعزام شدند.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه در سال 90، 14.15 درصد از مراجعان به اورژانس بیمارستان‌ها برای نیاز به درمان بیشتر، بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند، گفت: متاسفانه در چهارشنبه آخرسال 90، 9 تن به علت شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داده و 21 تن نیز دچار آسیب منجر به معلولیت شدند.
دهقان با بیان اینکه هر گونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد، گفت: بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های مرتبط با حوادث چهارشنبه پایانی سال، "پیشگیری" است و این مسئله جز با همکاری و مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    2 3
    پلیس باید به شدت مقابله کند