۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲

نزدیک به 10 هفته از زمین‌گیر شدن 787 دریم‌لاینر، جدیدترین و پرحاشیه ترین محصول بوئینگ می‌گذرد و شاید هیچ وقت دلیل واقعی مشکلات باتری‌های هواپیما مشخص نشود، اما مقامات بوئینگ می‌گویند راه‌حل احتمالی مشکل را یافته‌اند.

محمدحسین جهان‌پناه: روز گذشته، بوئینگ جزئیات طرح خود را برای برطرف کردن مقطعی این مشکل برای رسانه‌ها تشریح کرد. این‌طور که سخنگوی بوئینگ می‌گوید، محفظه سلول‌های لیتیوم یون باتری‌ها مجدداً طراحی می‌شود. به این ترتیب خنک شدن باتری آسان‌تر شده و از شارژ مجدد آن نیز که می‌تواند به افزایش دمای باتری منجر شود، جلوگیری خواهد شد. در عین حال احتمال به وجود آمدن اتصالات کوتاه نیز کمتر می‌شود.
زمین‌گیر شدن تمامی هواپیماهای 787 دریم‌لاینر بوئینگ (به‌معنی رویاپیما) مهم‌ترین و جنجالی‌ترین خبری بود که در نخستین روزهای سال جدید میلادی دامن بوئینگ را ‌گرفت. حادثه‌ای که در پی نشت الکترولیت و اشتعال باتری‌های لیتیوم یون دو فروند از هواپیماهای خطوط هوایی ژاپن رخ داد، علی‌رغم اینکه خسارت جانی در پی نداشت اما نگرانی گسترده شرکت‌های هوایی را از تکرار حوادثی مشابه در پی داشت.
بوئینگ 787 نخستین هواپیمایی است که به صورت گسترده از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کند. مزیت اصلی این باتری‌ها در این است که از سایر باتری‌ها سبک‌ترند، سریع‌تر شارژ می‌شوند و از همه مهم‌تر، نیروی بیشتری تولید می‌کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده علت اصلی اشتعال این باتری‌ها مشخص نیست؛ ظاهرا پس از داغ شدن باتری‌ها، اتصال کوتاه الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر باتری منتشر می‌شود و در نهایت به اشتعال باتری می‌انجامد.


نخستین حادثه در حالی رخ داد که هواپیما در فرودگاه نشسته بود و دومین حادثه هم در هنگام پرواز هواپیمای دیگری از همین خطوط هوایی روی داد که هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد. بوئینگ در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای گفته بود که مشکل به‌وجود آمده به خودی خود امنیت هواپیما را به خطر نخواهد انداخت چرا که 787 تنها با تکیه بر یکی از شش ژنراتور برق خود همچنان قادر است تا 5 ساعت به پرواز خود ادامه دهد و این یعنی از دست رفتن یک یا چند ژنراتور مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

با این حال پس از اعلام زمین‌گیر شدن داوطلبانه بوئینگ‌های 787 در خطوط هوایی ژاپن، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) هم تمامی 787 های فعال در خطوط هوایی آمریکا را تا برطرف شدن مشکل زمین‌گیر کرد. اقدامی که از سوی خطوط هوایی دیگر کشورها نیز تکرار شد. در پی این حادثه همچنین بوئینگ تحویل 787 های جدید به مشتریان را نیز تا برطرف شدن مشکل به حالت تعلیق در آورد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توپولوف IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    35 0
    لطفا ایرلاین های کشور تا حل شدن کامل قضیه هواپیما ی 787 از سفارش دادن آن جدا خوددار کنند و استاندارد های خود را به خطر نیاندازند!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    18 0
    " بوئینگ در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای گفته بود که مشکل به‌وجود آمده به خودی خود امنیت هواپیما را به خطر نخواهد انداخت چرا که 787 تنها با تکیه بر یکی از شش ژنراتور برق خود همچنان قادر است تا 5 ساعت به پرواز خود ادامه دهد و این یعنی از دست رفتن یک یا چند ژنراتور مشکلی ایجاد نخواهد کرد." اين هواپيما را با هواپيماهاي مورد استفاده در وطن از نظر امنيت مقايسه كنيد.
    • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      10 0
      امنیت در ایران آخرین موضوعی هست که ذهن مسئولین رو درگیر میکنه!!