مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از بازگشت هند به مذاکرات خط لوله صلح پس از دو سال وقفه خبرداد.

 

به گفته جشن ساز یک ماه دیگر این مذاکرات به صورت سه جانبه در دهلی نو و در سطح وزرای ایران ، پاکستان و هند برگزار خواهد شد .

این در حالی است که دو سال پیش ایران با ارسال نامه ای به هند خواستار پاسخ صریح هند در خصوص تمایل به حضور در این پروژه شد که تا کنون نیز هند از اظهار نظر مستقیم در این خصوص خودداری کرده است .این در حالی است که کارشناسان معتقدند : هند به دلیل اعمال فشارهای سیاسی از سوی آمریکا به امضای این قرارداد تمایل ندارد.پیش از این نیز میرکاظمی وزیر نفت نیز در خصوص نحوه برخورد مسوولان هندی تنها به این نکته اکتفا کرد که تنها می توان با اینگونه کشورها که تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته اند همدردی کرد.

این در حالی است که ایران و پاکستان به صورت دو جانبه قرارداد انتقال گاز را امضا کرده اند . به گفته  مقامات این کشور ،  درصورتی که هند نیاید نیزپاکستان قطعا به دنبال اتمام ساخت خط لوله گاز تا دسامبر 2013 خواهد بود.

ارشاد احمد کلیم ـ معاون وزیر نفت‌ومنابع طبیعی پاکستان ـ در حاشیه نشست گازی دوجانبه ایران و پاکستان با بیان این مطلب اظهار کرد: از ایران درخواست می‌کنیم حجم گاز صادراتی را از 21.5 میلیون متر مکعب توافق شده کنونی به روزانه 30 میلیون متر مکعب افزایش دهند.

وی درباره آمادگی پاکستان برای ترانزیت گاز ایران به کشور ثالث افزود: دولت پاکستان از قبل آمادگی خود را برای ترانزیت گاز ایران به کشور ثالث اعلام کرده و هم‌اکنون نیز در نشست تهران مدارک را نهایی خواهیم کرد.

او درباره حضور هند در خط لوله صلح تصریح کرد: از سال‌های گذشته منتظر پیوستن هند به این پروژه بودیم و از حضور آنها استقبال می‌کنیم.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
    0 0
    باحاله دیگه علیه ایران رای دادن حالا میان خط لوله صلح