۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰

موسی قربانی

 
سالهاست که مسؤلین جمهوری اسلامی تلاش می کنند از تعطیلی بخشی از نیمه اول فروردین جلوگیری کرده و به دنبال لغو یا کاهش این تعطیلات هستند ولی حداکثر توفیقی که پیدا کرده اند نیمه دائر کردن یک سوم از ادارات حد اکثر برای پنج روز از 13 روز اول فروردین است که در این یادداشت نگاهی واقع بینانه به این تجربه ناموفق مسؤلین دارم. از همین الآن به تبعات این یادداشت نیز واقفم و تأکید می کنم اگر مسؤلین می توانستند خواسته خود را عملی کنند کار بسیار خوبی بود و من هم موافق آن هستم. تمام بحث این است که نه تنها نتوانستیم تعطیلات را لغو کنیم بلکه عملا بصورت غیر رسمی آن را پذیرفته و هم چوب را خورده ایم و هم پیاز را.

 

   واقعیت وضعیّت موجود
   اگر نگاه واقع بینانه به 13 روز اول سال بیافکنیم پی خواهیم برد که 8 روز آن که عبارت است از 4 روز اول فروردین، 2 روز دوازدهم و سیزدهم فروردین و حداقل 2 روز یک پنجشنبه و جمعه کلیه ادارات تعطیل رسمی هستند.
   برخی از ادارات از قبیل وزارت آموزش و پرورش و مدارس کلیه مقاطع ، کلیه دانشگاهها و واحدهای آموزش عالی، مجلس شورای اسلامی، برخی کارخانجات مثل خودرو سازی ها  و...تا چهاردهم یا پانزدهم تعطیل رسمی هستند و هیچ کس متعرض آنان نیست.
   پرچم سایر ادارت نیز نیمه افراشته است، مثلا برخی دادگاه ها برای 5 روز غیر تعطیلی وقت رسیدگی تعیین نمی کنند، مرخصی برخی از کارمندان ادارت باعث پاسخگو نبودن ادارات به مراجعین می شوند و عملا ارباب رجوع را به بعد از 14 فروردین ارجاع می دهند.
   زیان های وضعیّت موجود
با جرأت می توان ادعا کرد که کمتر از 30 درصد ادارات فعالیت روزهای عادی خود را دارند و 70٪ بقیه یا تعطیلند یا غیر فعال، ولی هزینه های ایّام دایری از قبیل آب برق ، گاز و...  برقرار است.
   از طرف دیگر استفاده  کارمندان از تعطیلی ایام عید بصورت ناقص انجام شده و استفاده مطلوب از آن نمی شود زیرا یا همراه با مرخصی است و یا تنها ایام تعطیل را به مسافرت می روند و بقیه ایام را در اداره بسر می برند و چون برخی کارمندان در مرخصی هستند ،عملا  به تنهائی نمی توانند امور اداری را پیش ببرند و به ناچار تنها به دید و بازدید همدیگر می پردازند.
   با این وصف هم تعطیلی کارمندان خراب می شود و هم مشکل ارباب رجوع حل نمی شود و هم هزینه دائر بودن ادارات بر بیت المال تحمیل می شود و اینجاست که هم چوب را میخوریم هم پیاز را .
   پیشنهاد منطقی و واقع بینانه
   توجه کنید که تمام بحث برای تعطیلی حداکثر 5 روز است چون بقیه 13 روز تعطیل است، به نظر می رسد اگر با شجاعت کل 13 روز را تعطیل کنیم و 5 یا 6 روز از سایر تعطیلات را لغو کنیم کار صحیحی خواهد بود و هم مردم به کارشان خواهند پرداخت و امید به دائر بودن ادارات بعد از عید نخواهند داشت و هم کارمندان یک استراحت کامل خواهند کرد تا با نشاط و طراوت بیشتری پس از تعطیلات به انجام وظیفه بپردازند و اگر دائر بودن  ادارت خاصی مثل مراکز درمانی یا انتظامی و... ضرورت داشته باشد تصمیم مناسب در مورد آنان اتخاذ خواهد شد.
   برای جای گزینی 5 روز تعطیل هم با استفاده از نظر کارشناسان می توان آنرا مشخص کرد و اگر با دشواری همراه و یا مشکل باشد می توان تعطیلی چند پنجشنبه از ماههای اول سال را لغو کرد تا عملا نه تنها تعطیلات افزایش نیافته بلکه کاهش یابد و زیانی به اقتصاد کشور وارد نشود.
   البته کار مطلوب و کامل این است که تصمیم کلی و هم جانبه در مورد تعطیلات گرفته شود تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.
 والسلام.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    49 12
    حرف حساب جواب ندارد! در بسياري از كشورهاي دنيا هم سال جديد آنها با دو تا سه هفته تعطيلي شروع ميشود و همه هم تكليف خودشون رو ميدانند.
    • سعید بهلولی CA ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      19 8
      میشه بگین دقیقا کدام کشور سه هفته تعطيلي دارند؟
    • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      11 5
      سوئد
  • بدون نام IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    24 9
    حرف حساب جواب نداره، واقعیت هم همینطور مردم نه از تعطیلات چیزی میفهمن نه کارشون انجام میشه و راه میفته، چون اون بخشی از کارمندان که در اداره حاضرن فقط از باب خالی نبودن عریضه هست و عملا کاری صورت نمیدن
  • توکلی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    24 11
    بسیار نظر خوب وواقع بینانه ای است من خودم کارمند هستم وواقعا این حرف ها را قبول دارم
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    21 6
    راست مي گه تكليف تو اين تعطيلات مشخص نيست
  • ناصر IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    16 6
    نظر خوبی است قابل توجه آقای فولاد گر نماینده اصفهان که فقط دنبال لغو تعطیلی روز پنج شنبه ادارات بودند
  • بدون نام EU ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    9 5
    اقا ای دم از تعطیلی پنج شنبه می زنید ما که تعطیل نیستیم - ضمنا همان 8 روز تعطیلی که اسم بردید ما کشیک هستیم ... یکی از ادارات لار
  • جلیل IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    18 5
    ادارات آموزش و پرورش که تعطیل نیست چرا الکی حرف می زنی ضمنا بهترین تعطیلی های این مملکت همین تعطیلات عید است بروید تعطیلات دیگر را حذف کنید
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    28 8
    ای کاش 14فروردین تعطیل بود بخدا خسته و درمانده از 13بدر مییای فرداش باید بری سرکار(اگرمسافت و پیش فامیلت هم باشی که وا مصیبتا )
    • علی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      15 6
      خب یه روز زودتر بیا ...
  • امید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    11 3
    عزیز جهت اطلاع دانشگاههای علوم پزشکی بخش اموزش و دانشکده ها با توجه به اینکه کاری ندارند و دانشجویی نیست باز هستند و و واقعا پول بیت و المال صرف ندانم کاری اقایونی میشه که نمیتونند اعلام کنند وقتی دانشجویی نیست و کاری نیست دانشگاه تعطیل باشه چه عید چه تابستون تا اینقدر پول اب برق گاز تلفن و غیره هدر نره.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    16 5
    پیشنهاد واقع گرایانه یعنی این. تعطیلی کل 13 روز، تعین تکلیف قطعی کارکنان و کارمندان و مردم است.
  • امیر IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    12 3
    واقعاعالی
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    8 2
    کاملا موافقم ، تو رو خدا يه کاري بکنيد واسه اين تعطيلات يا بايد مرخصي اجباري بگيريم يا بياييم سر کار سماق بمکيم هسچ خبري نيست هيچ خبري ! فقط اتلاف وقت و انرژيست...
  • کتابدار IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    7 2
    کتابداران طبق دستور واعظی دبیر کل از 1385ذآمده از روز اول عید باید سر کار باشنذد بدون مزایا این چه عیدی است که ما داریم که برخی بر ما تحمیل کرده اند به نمایندگان کمسیون فرهنگی هم گفته شده ولی ...
  • جعفر IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    25 17
    نظر بسيار منطقي چرا كه از هر نظر مفيد بر فايده مي باشد.
  • علي IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    18 16
    احسنت حرف دلمو زدي ايشالله كه اجرا بشه
  • بدون نام EU ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    8 17
    13 روز تعطیلی پشت سر هم زیان اقتصادی به کشور وارد میکند و بسیاری از مردم کارشان عقب می افتد. همچنین چون اکثر مردم به مسافرت میروند حجم ترافیک بسیار بالا بوده، هتل ها و سایر مراکز اقامتی پر هستند و جا ندارند ، و در مراکز تفریحی یا سایر اماکن دیدنی و باستانی و فرهنگی و... جای سوزن انداختن نیست که مسلما باعث خواهد شد کیفیت این مسافرت بسیار پایین بیاید. این تعطیلی های غیر رسمی هم در سایر روزهای سال توزیع شود، خیلی بهتر است. ضمنا شایسته است در روزهای پنجم تا یازدهم فروردین (البته اگر به تعطیلی رسمی نخورد) مجلس شورای اسلامس دایر بوده و تعطیل نباشد که سایر ارگانها نیز نتوانند این نیمه تعطیلی ها را کاملا تعطیل کنند! اگر قانونگذار خودش قانونی را اجرا نکند، چه انتظاری از بقیه میتوان داشت؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    18 33
    سر جمع چيزي حدود يك ماه تعطيلي است (حدود 20 اسفند تا 20 فروردين). آن هم در زماني كه هوا براي فعاليتهاي اداري- آموزشي بسيار مناسب مي باشد ليكن براي مسافرت خير (بدليل سردي هوا). تا چشم به هم بزني هوا گرم مي شود و تحمل گرما طاقت فرسا. به نظرم اگر همين واقعيت ها تشريح گردد و كار فرهنگي صورت گيرد و كسي فكر نكند مي خواهيم نوروز باستاني را از تقويم پاك كنيم، مي توانيم تعطيلات را سر و سامان دهيم. تابستان را براي مسافرت در نظر بگيريم صد چندان بهتر است
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    16 21
    پيشنهاد عالي و منطقيه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    7 3
    منطقي تر از اين اينه كه ساعات اداري از ساعت 9 تا 12 بشه ببينيد كه چقد كارايي و بهره وري بالا ميره و از طرفي هم چقد هزينه هاي جاري پايين مياد
  • رضا EU ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    13 13
    واقعا به این خبر که ایرانیان بعد از اعراب و آفریقایی‌ها در تنبلی سومین کشور دنیا هستند بیشتر پی بردم :|
  • دیوید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    14 6
    چرا باید فکر کم کردن تعطیلی ها باشیم ؟؟؟؟ الان کشورهای اروپایی و آمریکایی از ما بیشتر تعطیلی دارن و کشورهاشون هم خیلی بهتر از ما اداره میشه . مشکل از جای دیگری است برادر نه از تعطیلی . ذهن ها رو منحرف نکنید . بعدش زمان تعطیلی هاش خوبه. مردم میرن جنوب . در حالی که بقیه سال امکان مسافرت به جنوب به دلیل گرد و خاک و گرمای طاقت فرسا امکان نداره و همه میرن شمال یا غرب کشور .
  • جلیل IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    19 3
    ادارات که تمامی ایام سال رو تعطیلند زمانی هم که تعطیل نیستنند کار مفیدی انجام نمی دند
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    7 14
    بایستی با جدیت از تعطیلات عید کاست و به 4 روز رسانید و در عوض تعداد 5 روز از ایام تابستان را تعطیل نمود
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    11 7
    موافق نيستم چون اگر اين 13 روز هم تعطيل شود باز مردم خودشان پنج شش روز از اول و آخر اضافه مي كنند يا مرخصی مي گيرند و اينگونه عملا بيست سی روز تعطيل مي شود لطفا از فكر دستكاری وساماندهی تعطيلات بيايد بيرون به فكر ساماندهی مديريت كشور باشيد.
  • حسن کارمند A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    8 7
    من هم موافقم .
  • طائی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    6 2
    نظر بسیار خوبی است درخوزستان که سه ماه از سال بهار وبقیه تابستان است وگرمای واقعی بیش از 60 درجه است باید آقایان تعطیلات را بیشتر کنند ادارات هم مغلوم نیست کاربه چه صورت است در عمل تعطیل وبه قول معروف تق ولق هستند
  • ایرانی IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    6 2
    خدا پدرت رو بیامرزه! دو کلمه حرف حساب زدی! آقا دو هفته تعطیلات اول سال به هیچ جا بر نمی خوره همه هم درست و حسابی به همه امرشون می رسند!
  • رضا كارمند IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    4 0
    موافق موافق.