مهر نوشت:

مصوبه ناگهانی دولت پس از واردات 1000 دستگاه خودروی لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی از گمرک در نیم دوم سال 91 با ابهامات گسترده‌ای مواجه شده است.

سال 91 که بازار خودرو با فراز و نشیب بسیاری روبرو شد، در واردات خودرو نیز اتفاقات ناخوشایندی افتاد که بوی رانت ‌می‌داد. ماجرا از این قرار است که دولت در سال گذشته مصوبه‌اي داشت که براساس آن، قرار شد تعرفه واردات خودرو در اواخر سال 91، 45 درصد و هر سال 5 درصد کاهش يابد.

براساس همين مصوبه، تعرفه واردات خودرو به 45 درصد کاهش يافت اما ساعاتي پس از این تصمیم، یکهزار دستگاه خودرو بالاي 2500 سي.سي با اين شرايط از گمرک ترخيص شد؛ خودروهایی که در گمرک مانده بودند تا با این تعرفه ترخیص شدند تا سودهای هنگفت بادآورده نصیب سوءاستفاده کنندگان از رانت اطلاعاتی کند.

این در حالی بود که دولت به طور ناگهانی در مصوبه جدیدی واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی را ممنوع کرد. حال این پرسش مطرح است که این 1000 دستگاه خودرو چرا در یک روز خاص از گمرک ترخیص و ناگهان واردات این نوع خودروها ممنوع شد.

گزارشها حاکی از آن است که یکهزار دستگاه خودرو بيشتر پورشه، بنز و بي.ام.و بودند که با قیمت‌ و سودهای بسیار بالا در بازار عرضه شدند.

در سال 91 نزدیک به 40 هزار دستگاه خودرو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد کشور شده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید ر IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    76 2
    دیگه کم کم داریم به جایی میرسیم که توی خیابونامون به ازای هرپراید، یه پورشه تردد میکنه! ایکاش پورشه و بنز و ب ام و در ایران به قیمت واقعی فروخته مبشدن
    • مازیار IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      5 6
      مشکل زیاد شدن پورشه و ... چیه دقیقاً؟ 1% پولدار داشته باشیم بهتره یا مثلا 50% پولدار؟ شایدم مشکل اینه که چون بعضی ها ندارن پس بقیه هم نداشه باشن؟! تنگ نظری با عدالت خواهی خیلی فرق داره!
  • داود IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    71 0
    خوبه که پولدارا پولشونو به پولدار تره میدن
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    6 1
    یعنی شما مطمئنی که اینا فقط از رانت اطلاعاتی استفاده کردن و دولت هیچ سودی از این قضیه نبرده. یعنی هیچیِ هیچی!
  • رضا بیات IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    5 3
    آخه چه فایده که تعرفه واردات خودرو 40 درصد بشه این باز به نفع اقشار پردرآمد و مرفه هست نه اقشار متوسط و آسیب پذیر فکر میکنم اگه دولت واقعا به توده مردم میخواد کمک کنه باید یا تعرفه رو به صورت مقطعی هم که شده خیلی کم کنه و یا اینکه خودروسازهای داخلی رو متقاعد کنه قیمت هاشون رو پایین آورده و واقعی کنند
    • بدون نام US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
      3 0
      تعرفه فقط در صورتی که صفر بشه شاهد اتفاقات مثبت در بازار خواهیم بود. خودرو ژاپنی انحصار خودرو ساز را خواهد شکست و هم مردم خودرو خوب خواهند خرید و هم خودروساز مجبور خواهد بود خود را به سطح خودروسازهای درجه 1 دنیا برساند.
  • مجتبی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    30 0
    نـــقی...نهار نخردیم...!