خبر جنوب نوشت:

شیراز و فارس نیاز به معرفی ندارد؛ شهری و استانی فرهنگی و با قدمت چندهزار ساله که از سلمان فارسی در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) و مدفن امامزاده عظیم الشأن و برادر بزرگوار امام رضا(ع) یعنی حضرت سیدمیراحمدبن موسی الکاظم(ع) گرفته تا برخاستن عرفا، شعرا و فلاسفه بزرگی همچون سیبویه، ملاصدرا، سعدی، حافظ و... و یا حکومت فرمانرواهای عدالت گستری همچون کریم خان زند و کوروش کبیر، بخشی از تاریخ کهن آن را نشان می دهد؛ قدمتی که متاسفانه عده ای نوظهور چشم خود را برروی آن می بندند و در حالی که نان و نمک این شهر را می خورند و درآمد از این شهر کسب می کنند، اما به دنبال پیداکردن دستاویزهای گزاف و خلاف واقع برای زیر سؤال بردن فرهنگ غنی این شهر با قدمت چندهزار ساله هستند.

شیراز خاستگاه تمدن های اصیلی بوده، تمدن هایی که هنوز هم بخشی از فرهنگ ایران اسلامی تحت تاثیر آن است. اما نه این فرهنگ اصیل و نه واکنش های گاه و بی گاه و البته مقطعی مسئولین فارس باعث نشده از هجمه های تند و تیز عده ای علیه فرهنگ شیراز کم شود بلکه ظاهراً در حال افزایش نیز می باشد، معضلی که نیازمند اقدام جدی برای مهار آن از سوی مسئولین است.

اولین متلک پرانی به فرهنگ کار و تلاش شیرازی ها به صورت علنی، اردیبهشت سال قبل و در مراسم پاسداشت مقام کارگر توسط یکی از مجریان تلویزیون صورت گرفت که افتادن پایه میکروفون، گرم نبودن تشویق حضار (شاید به دلیل اجرای نه چندان دلچسب وی) و یا خمیازه کشیدن یکی از حاضران را به نمونه هایی از بی حالی شیرازی ها ربط داد، ادعایی که هم واکنش یکی از کارآفرینان را درپی داشت و از او خواست «ریتم مجری گری طنزآلود خود را برای جاهای دیگر به کار ببرد» و روز بعد هم واکنش شدید استاندار فارس که در جلسه حضور نداشت را به دنبال داشت و وی از تمامی مدیران، نخبگان و آحاد مردم فارس خواست در مقابل تمسخر فرهنگ اصیل استان و شهر شیراز کوتاه نیایند و موضع گیری لازم را داشته باشند.

اما ظاهراً توصیه های استاندار فارس چندان کارساز نبود چرا که اواخر سال قبل، یکی دیگر از مجریان تلویزیون که برای مجری گری یک برنامه در شیراز حضور یافته بود نیز فرهنگ کار و تلاش در شیراز را به سخره گرفت و در یک جشنواره که توسط یکی از نمایشگاه های اتومبیل در شیراز برگزار شد، با کنایه به وضعیت آب و هوای شیراز، شرایط اقلیمی مطلوب این شهر را عامل بی حوصلگی و تنبلی شیرازی ها عنوان کرد.
وی در این مراسم از کودکان حاضر در جمع خواست با بالابردن دست خود برای انجام مراسم قرعه کشی اعلام آمادگی کنند و سپس ادامه داد: در شیراز کودکان توان راه رفتن هم ندارند چه برسد به اینکه دست خود را بالا ببرند!

اما این پایان ماجرا نبود و چند روز بعد از توهین این مجری، یکی از نویسنده های سینما و تلویزیون نیز در گفت وگویی با خبرگزاری مهر، گرچه تاکید کرده بود که شخصاً عاشق سفر به شیراز به دلیل مردم بسیار نازنین آن است، اما در صحبت هایش هم حال و هوای طنز را حفظ کرده و ادامه داده که مردم شیراز روحیه خوب خواب آلودی دارند و همین روحیه آرامش بسیاری به توریست ها هدیه می دهد.

 

صحبت های عامیانه علیه شیراز تعمدی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که خواستار اقدام جدی شورای فرهنگ عمومی فارس برای رسیدگی به این معضل است، صحبت های عامیانه علیه فرهنگ کار و تلاش در شیراز را کاری تعمدی و برای تخریب مردم این شهر دانست و گفت: شورای فرهنگ عمومی استان فارس باید با اتخاذ سازوکارهای لازم اجازه ندهد چنین برخوردی با فرهنگ مردم فارس شود بلکه باید زمینه برای برچیدن فضای فعلی کشور علیه فرهنگ کار و تلاش در استان را مهیا سازد.

قادری با تاکید بر اینکه فرهنگ تحرک و پویایی و کار در شیراز باید تقویت شود تا نقشه آنهایی که به دنبال القای برخی ذهنیت های نادرست درخصوص ناکارآمدی این فرهنگ در بین مردم هستند ناکام بماند، اضافه کرد: در بین مشاغل مختلف باید سرزندگی، تحرک و توانمندی جلوه گر باشد و ساعات کار صنوف که باعث القائات منفی در جامعه شده را تعدیل کرد.

وی گفت: در این میان باید ساعت کار صنوف که ویترین اصلی فرهنگ کار و تلاش در شیراز است تصحیح و تعدیل شود؛ اینکه واحدهای صنفی ساعت 10 یا 11 صبح باز کرده و ساعت یک بعدازظهر تعطیل کنند و عصرها هم فقط از ساعت 6 یا 7 تا ساعت 9 شب باز بمانند و در ساعات مناسب برای کسب و کار تعطیل شوند موجب شده در جامعه این گونه القا شود که فرهنگ کار و تلاش در شیراز دچار خدشه های جدی است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارشناسان مجمع امور صنفی، رؤسا و هیات رئیسه اتحادیه ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با برنامه ریزی مناسب، ساعات کار صنوف را مشخص کرده و آنها را ملزم به باز نگه داشتن واحد صنفی خود در ساعات مذکور نمایند.
وی که معتقد است به جای برخوردهای بازدارنده با عوامل القای منفی فرهنگ کار و تلاش باید به دنبال جنبه های اثباتی قضیه باشیم، اضافه کرد: فارس در شاخص های علمی، ورزشی، کشاورزی و سیاسی در کشور وضعیت بسیار مناسبی دارد و موفقیت های زیادی را در این عرصه ها کسب کرده که باید با پررنگ کردن این موفقیت ها به شائبه علیه فرهنگ کار و تلاش در شیراز خاتمه داد.
قادری البته به مسئولین هم این توصیه را کرد که خودشان هم کاری نکنند که زمینه سوءتفاهم درخصوص این فرهنگ مهیا شود.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: باید این فرهنگ در مسئولین نهادینه شود که در طول روز تلفن همراه خود را جواب دهند و حتی اگر در جلسه به سر می برند فردی را مسئول جواب دادن تلفن کنند نه آنکه وقتی بعدازظهرها با برخی مسئولین تماس گرفته می شود معلوم گردد تلفن همراه آنها خاموش است و این شائبه و سوءتفاهم پیش بیاید که مسئول محترم، تلفن خود را خاموش کرده و خوابیده است.
قادری همچنین از دستگاه های متولی فرهنگ در فارس و شیراز خواست با برنامه های جدی، فرهنگ واقعی کار و تلاش در شیراز و فارس را نشان دهند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته معاونت فرهنگی شهرداری شیراز امسال اقدام خوبی انجام داد و با برجسته کردن بازی های محلی شیراز، نشان داد که این سرزمین همیشه شهری پویا و پرتحرک بوده و حتی این تحرک در بازی های محلی مردم این شهر بیش از سایر شهرها وجود دارد.

 

حرف و حدیث ها سخت و سنگین است
همچنین ضرغام صادقی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گرچه حرف و حدیث ها علیه فرهنگ کار و تلاش در این شهر را سخت و سنگین می داند، اما معتقد است اگر این بحث ها منجر به اراده قوی تر برای پیشرفت های بیشتر در عرصه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی جهت اثبات توانمندی های مردم این شهر شود به نفع شیراز و شیرازی ها خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه روحیه و فرهنگ کار و تلاش در فارس و شیراز تفاوتی با دیگر استان ها ندارد، گفت: وقتی فارس مقام سوم جهان در پیوند کبد را برای ایران به ارمغان می آورد و یا به یافته هایی در طب دست می یابد که در جهان بی نظیر است، نشان می دهد مردم فارس و شیراز اهل کار و تلاش هستند.
صادقی مقام نخست فارس در تولید بسیاری محصولات کشاورزی و تامین معیشت بخش عمده ای از مردم این استان از محل فعالیت های کشاورزی که از سخت ترین فعالیت های اقتصادی است را نشان دهنده وجود روحیه کار و تلاش در مردم این استان دانست.
وی جایگاه ویژه شیراز و فارس در بخش الکترونیک، حمایت از فعالیت های علمی کشور و پشتیبان بودن فارس برای مناطق نفت خیز جنوب کشور را از دیگر سختکوشی های مردم فارس و شیراز برشمرد و گفت: مسئولین باید توانمندی های شیراز و فارس را بیشتر معرفی کرده و برروی آن تبلیغات لازم را انجام دهند. مردم این شهر نجابت به خرج می دهند و حرفی از توانمندی هایشان نمی زنند اما متاسفانه این نجابت به خرج دادنشان به قیمت زیر سؤال رفتن کار و تلاش آنها تمام شده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی فرهنگ واقعی کار و تلاش در شیراز به مردم کشور، خارج از شعار و حرکت های احساسی از سوی مسئولین شد.

 

برخی جایگاه خود را خوب تشخیص نمی دهند
اما معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز صحبت هایش را از آنجا آغاز کرد که وقتی دولت انگلیس می خواست مستعمره هایش را افزایش دهد در سند توسعه ای خود آورده بود که باید کاری کرد تا فرهنگ کار و تلاش از بین مسلمانان رخت بربندد و عملاً برپایی نظام های تجزیه طلبانه مبتنی بر خودبزرگ بینی را در پیش گرفت که یکی از این ابزارها، ایجاد اختلاف های قومی و منطقه ای میان اقوام لر، ترک، عرب و بلوچ بود؛ اقدامی که همچنان تاثیرات آن ادامه دارد و حتی خود مردم هم گاهی به آن دامن می زنند. در این میان تصور می شود زیر سؤال بردن فرهنگ کار و تلاش در شیراز هم متأثر از همین حرکت هاست.
محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه برخی افراد که جایگاه خود را خوب تشخیص نمی دهند و احاطه به علوم زمان خود ندارند به فرهنگ مردم شیراز که خاستگاه بزرگان علم و ادب، عرفا و فلاسفه مطرح جهان است توهین می کنند، اضافه کرد: متاسفانه عده ای دانسته و مغرضانه و عده ای هم نادانسته و جاهل مآبانه به این اقدام دامن می زنند و همسو با جریان های خارج از کشور به دنبال اختلاف افکنی بین مردم کشور و سرکوب کردن توانمندی های بخشی از جمعیت ایران هستند.
وی گفت: این اقدامات یک اشکال بزرگ بر سر راه پیشرفت شیراز است و لازم است تذکرات جدی به آن عده ای که به دنبال اختلاف افکنی هستند داده شود و اجازه نداد هرکسی هر چیزی به ذهنش می رسد بر زبان بیاورد.
فرخ زاده که با حفظ سمت معاونت، مدیرعامل سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری شیراز نیز می باشد، اضافه کرد: البته از ماست که بر ماست، چندبار از داشته هایمان دفاع کردیم؟ چندبار وقتی در شاهچراغ(ع) بودیم مثل زمانی که به زیارت حضرت امام رضا(ع) می رویم به آشنایانمان پیامک زدیم که نایب الزیاره شما هستیم؟
وی با بیان اینکه تبدیل فارس و شیراز به قطب الکترونیک، کشاورزی، پزشکی، دانشگاهی و... یک شبه به وجود نیامده بلکه عقبه ای چندساله از کار و تلاش مردم این دیار دارد، ادامه داد: وجود حاذق ترین پزشکان در فارس و شیراز، تامین 10 درصد از منابع غذایی مردم کشور توسط مردم این استان، اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت و... نشان دهنده تلاش مردم برای دستیابی به این موفقیت هاست.
فرخ زاده با تاکید بر اینکه همه مردم شیراز و فارس و مسئولین آن وظیفه دارند در مقابل حرکت های تخریب گرایانه علیه مردم این دیار بایستند، ادامه داد: اردیبهشت ماه که یکی از مجریان تهرانی در شیراز به مردم این شهر توهین کرد، طی نامه ای به یکی از مسئولین خواستار مکاتبه با مسئولین صداوسیمای کشور برای برخورد با این مجری شدم اما متاسفانه وی هیچ پاسخی به این نامه نداد و کوچکترین پیگیری در این مورد نکرد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه باید با افرادی که از طریق تریبون هایی که در اختیار دارند به تخریب مردم شیراز می پردازند، در قالب های حقوقی و حقیقی برخورد شود و نمایندگان مجلس نیز در نطق های پیش از دستور به جریان سازی علیه اقدامات این چنینی بپردازند، اضافه کرد: برخی فرهنگ های غیرمرتبط که وارد شیراز شده، فضای سنتی، میراثی و اعتقادی ما را به خصوص در بخش اصناف تحت الشعاع خود قرار داده، در حالی که مغازه داران شیراز در سال های گذشته در اولین ساعات روز به حوزه علمیه می رفتند و یک ساعت مکاسب می خواندند و مغازه های خود را زود باز می کردند اما ورود این فرهنگ های غیرمرتبط باعث شده این روزها کرکره مغازه ها نزدیکی های ظهر بالا رود.
وی اضافه کرد: متاسفانه عده ای هم از طریق فضای مجازی به این حرف و حدیث ها دامن می زنند که باید در کنار توسعه مقوله های فرهنگی به این افراد آموزش لازم برای نگه داشتن عزت، کرامت و افتخار سرزمینی مردم هر نقطه از کشور را داد.

4747

کد خبر 285635

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 156
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    سلمان فارسی که از اصفهان است ازجیاصفهان
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      آقای اصفهانی باید نخود هر آشی بشی؟ طبق کدام مستندات سلمان فارسی اصفهانی شده؟
    • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      سلمان فارسی اصلتا از اهالی منطقه بیضا در نزدیکی شیراز هست.
    • بدون نام EU ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      سلمان فارسی که نام اصلی اش روزبه ایرانی هست در نزدیکی کازرون در یکی از مناطق که الان باستانی شده زندگی می کرده و این چیزی هست که ثابت شده .
    • احسان IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      در رابطه با سلمان دو روایت اصیل وجود دارد یکی آنکه او از اهالی منطقه جی اصفهان است و دیگری این که او اصلاتا اهل سمنان است ودر اصفهان کسب و کار داشته است و اصلا حرفی از شیراز من نخوانده ام
    • محمد مهدی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      جناب سلمان از دیار جی (اطراف اصفهان) بوده است . کسانی که اطلاع ندارند لطفا اظهار نظر نکنند . یه ویکی پدیا رفتن اندر سخت براتون ؟؟ fa.wikipedia.org/wiki/سلمان_فارسی دوستان شیرازی به این لینک برن زنده باد اصفهان زنده باد زاینده رود زنده باد اصفهانی
    • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      32 62
      رامهرمزيست. در استان خوزستان
    • علی 63 IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      72 23
      جهت اطلاع دوستان اصفهانی که اسناد معتبر تاریخی را مانند ترک ها و اعراب به نفع خودشان جعل مینمایند: سلمان فارسی یا روزبه کازرونی (متولد شهر کازرون) از صحابه ایرانی مشهور پیامبر اکرم (ص) بود که پیامبر وی را از اهل بیت خواندند. او با این که پسر یکی از زمین داران ایران بود، زرتشتی باقی نماند و سال‌ها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس توسط پیامبر آزاد گشت. سلمان فارسی حکیمی که خرد و دانش‌های ایرانیان و مسیحیان را می‌دانست از مشاوران پیامبر از جمله طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده‌است. او در انتهای عمر خود والی مدائن گردید.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      25 80
      سلمان فارسی که آملی است نه شیرازی
    • بدون نام EU ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      68 10
      آقای اصفهانی همه میدونن ویکیپدیا یک دانشنامه ی آزاد هست و منبع خیلی معتبری نیست بهتره به جای این به کتب تاریخی و حتی به محل های تاریخی در نزدیکی کازرون فارس مراجعه کنید.چون سلمان فارسی (روزبه ایرانی )اصالتا اهل اطراف کازرون (شهر بیشابور که برخی به غلط آن را جندی شاپور خوزستان برداشت کرده اند که کاملا اشتباه هست)بوده. راستی نام دانشگاه سراسری کازرون هم سلمان فارسی هست که به یادبود این بزرگوار این نام گذاشته شده.
    • علی EU ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      17 71
      سلام فارسی اصالتا اراکی بوده و در اراک زندگی می کرد
    • بدون نام EU ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش خداوندا نگه دار از زوالش..
    • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      71 6
      سلمان اهل کازرون فارس کنگره بین المللی هم براش گرفتن لطفا از خودتون حرف در نیارین
    • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      84 9
      بسم الله الرحمن الرحیم الهکم التکاثر،حتی زرتم المقابر...... فخرفروشی شما به کثرت متاع گذرای دنیا به انجا کشید که بر سر قبرها رفتید و به زیادی گورهایتان تفاخر کردید.. زشته این حرفهای سخیف ازآدمهایی با هزاران سال سابقه تمدن ایرانی واسلامی قشنگی این مملکت به اینه که هم شیراز داره هم اصفهان هم شمال و جنوب هم کویر و هم دریا بجاش به جاش یا علی بگیدو.......
    • رضا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      82 16
      تا وقتی شهرداری شیراز عملا هیچ کاری برای پیشرفت و آبادانی شهر شیراز انجام نمی دهد باید هم چنین سخنان بجایی گفته شود !
    • بدون نام EU ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      38 38
      بهتره سخنان مقام معظم رهبری رو در مورد فارس و شیراز یک بار دیگه گوش بدید تا بفهمید سلمان فارسی اهل کجاست (اطراف کازرون)و جایگاه فارس و شیراز در کجاست . و مطالعه کنید ببینید کنگره سلمان فارسی در کجا برگزار شده .
    • مهران IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      32 30
      بابا تن این بزرگ ایرانی رو نلرزونید . این که همه جا گفته شده! حتی آیت ا.. خامنه ای هم در سفرشون به کازرون به این نکته اشاره کردند
    • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      51 10
      دوستی که فرموده : زنده باد زاینده رود زنده باد اصفهانی درجوابش این سخن خواجه شیراز رامیارم اگرچه زنده رود آب حیات است ولی شیراز ما ازاصفهان به
    • بدون نام US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      30 2
      من یک ایرانی هستم، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. از تمام نسبت های قومی و مکانی و عقیدتی و فکری رهایم. شما هم خود را رها کنید و آنوقت دیگر مهم نیست کجا زندگی میکنید و چه در مورد جایی که زندگی میکنید میگویند.
    • بدون نام US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      13 0
      یک نکته هم اینکه برخورد قهری با این موضوع قضیه را بدتر خواهد کرد، مثل موضوع گشت ارشاد و سایر کارهای زوری. اصلا این آقا نباید این مسئله را رسانه ای میکرد.
    • تاریخچه IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      6 39
      سلمان فارسی اصالاتا از تبریز بود و در اثر مهاجرت به شهر های دیگر از جمله اصفهان و شیراز با این شهرها یاد میشود اگه سند هم خواستین میتونم ارایه بدم با تشکر
  • po IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    سلام متاسفانه این حرف ها خیلی خاله زنکی هستند.نماینده ی یک شهر به این چیزهای پیش پا افتاده گیر داده. این ها خیلی شوخی های لطیفی هستند. برید ببینید برای ترک ها ،رشتی ها،لر ها و قزوینی ها چه حرفهای زشتی میزنند اون وقت می فهمید به شما توهین نشده
    • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      56 23
      اتفاقا این دست مسائل رو باید جدی گرفت و باهاشون مقابله کرد. آیا توهین شدید تر به سایر اقوام باید باعث بشه که از پی‌گیری این نوع تهاجم فرهنگی کوتاه بیایم؟ نباید در مقابل تمسخر اقوام منفعل باشیم و باید به جای این کارهای زشت و سخیف، تنوع فرهنگی و قومی کشور رو ارزش‌گذاری کنیم تا باعث اتحاد بیش‌تر بشه
    • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      55 19
      حقیقتا خود شیرازی ها عامل پخش این قضیه اند. چند تا دانشجوی شیرازی داشتم هر وقت می گفتم چرا فلان کارو نکردید می گفتن بابا ما شیرازیما!!!یا به قول خودشون یه ضرب المثل شیرازی هست که می گه:چرا عاقل کند کاری!!! بله کاکو از ماست که بر ماست
    • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      من تابحال شیراز را ندیدم اما شیرازی ام. اصفهان نرفته ام اما اصفهانی ام. آذری بلد نیستم اما آذری ام. کرد و لر و مازنی ام...- آری من یک ایرانی ام که همه جای آن سرای من است.
    • po IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      26 5
      ای بابا حالا شیرازی ها و اصفهانی ها هم توی این سایت به جون هم افتادند. این دوستان نماینده دارند کاری م یکنند که یک شوخی لطیف به معضل تبدیل بشه. کم کم همه ی اقوام ایرانی به هم حساس می شن و کوکترین شوخی ای رو به بدترین شکل پاسخ می دن . متاسفانه خود شیرازی های عزیزمون هم هر چی نسبت ناجور و نا روا هست رو به لرهای عزیز منتسب می کنند . من مشهدی هستم و چیزهایی رو هم به ما برخی هم میهنان دیگرمون نسبت می دن. البته زیاد ناراحت کنده نیست یا مثلا نسبت خسیس بودن به برخی هم میهنان دیگر. شاید کمی آزار دهنده باشد اما نباید باعث اختلاف و تبعیض قومیتی و حساسیت های کاذب شود. البته با نسبت های زشتی که به هم میهنان ترک و لر و رشتی و قزوینی و ... می دن باید کاملا برخورد کرد . من این کار رو از خودم شروع کردم.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    92 85
    چرا حقیقت اینقدر تلخه ؟ لطفا یکی جواب منو بده.
    • ساشا US ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      8 10
      1 نیمه جنوبی کشور به خاطر آب و هوای گرمش، اینجوری هست دیگر. این حس بی حالی در همه جاهای گرم دنیا وجود دارد 2 عرببستانی ها و اماراتی ها با نصب کولر حتی در ایستگاه های اتوبوس این مشکل را حل کرده اند. 3حالا جوک هم می سازند بسازند. شاید هم این پاسخی باشد از سوی آذری ها (ایرانیان ترک زبان) 4 این کار در اصل درست نیست. چون همه از یک رگ و ریشه هستیم. و این ها در رستای تفرقه افکنی نژادی است. آذری ها بیش از اینکه به ترک های مغولستان و روسیه و ترک های اصیل استانبول شبیه باشند، به ایرانی شباهت دارند و جبر جغرافیا آنها را ترک زبان کرده است.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    ما آذربایجانی‌ها چی بگیم که همه نوع فحش و ناسزا و توهین و تحقیر رو می‌شنویم؟
    • شیرازی اصیل EU ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      متاسفانه مردم شهر هایی که برجسته ترند در ایران بیشتر مورد تمسخر واقع می شوند.مثل شیرازی ها ،آذری ها و لر ها ما فارسی ها و مشخصا شیرازی ها و شما آذربایجانی ها در طول تاریخ بیشترین مشاهیر و بزرگ مردان و ادیب مثل حافظ و سعدی و برای آذربایجان مولانا و شمس تبریزی و غیور ترین افراد از قبیل ستارخان و باقرخان و سلمان فارسی و کوروش بزرگ را تحویل جامعه ایران داده ایم اما متاسفانه برای کوچک شمردن ما و بزرگ کردن دیگران این کارها صورت گرفته که این کار کسی جز دشمن نمی تواند باشد.من 100% با این کار مخالفم و متاسفم که بعضی از همشهری هایمان به این حیله دشمن دامن می زنند که باعث می شوند خودشان و شهرشان مورد تمسخر قرار بگیره.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      39 62
      شیرازی اصیل عزیز دوست عزیز باید واقعیت ها را دید چرا دائما خودمان را در پشت تاریخ پنهان میکنیم؟ ملاک وضعیت فعلی است کمی فکر کنیم و همچنین کار
    • شیرازی اصیل EU ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      64 9
      آقای بدون نام کسی خودش را پشت تاریخ پنهان نکرد همین الان شیراز بزرگانی دارد که در دنیا پر آوازه اند. دکتر ملک حسینی رییس پیند اعضای خاورمیانه و سومین مرکز پیوند اعضا در دنیا در شیراز تحصیل کرده.دکتر خدادوست شیرازی هستن که بهترین جراح چشم در دنیا لقب گرفت.سیمین دانشور اولین نویسنده ی زن ایرانی که آثارش از پر طرفدارترین آثار هست شیرازی هستن و خیلی از دانشمندان شیرازی دیگر که در ایران و خارج از ایران فعالیت می کنند.
    • شیرازی اصیل EU ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      53 10
      آقای بدون نام خواستم اضافه کنم که ما هم فکر میکنیم و هم کار و همین الانم شیراز بزرگترین بزرگان و دانشمندان و ادیبانی دارد پس نمیخواد نگران ما باشید اگر کار و فکر نمی کردیم شهری به این زیبایی نداشتیم و رتبه ی بیشترین بازدید نوروزی رو هم نداشتیم ضمنا بنده متاسفانه تبریز نرفتم ولی عکسهای تبریز رو که دیدم شهر سر سبز و زیبایی رو داره و شباهت های زیادی با شیراز پس این نشون میده اینکه فقط برای این شهر های به خصوص و زیبا جوک ساخته میشه یک توطئه از طرف دشمنان هست.
    • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      21 25
      شیرازی اصیل عزیزکسی منکر وجود دانشمندان و بزرگان نیست کسی منکر زیبایی ها و تاریخ نیست ولی وجدانا" آیا واقعا" وارثان خوبی برای این بزگان و دانشمندان و تاریخ پر شکوه هستیم؟آیا خرج کردن از تاریخ و تمدن و پنهان شدن در پشت این مسائل کافی نیست؟پس چرا حال و روز وضعیت فرهنگی این مملکت به این روز افتاده؟شما در همین ایام تعطیلات عید سری به مناطق شمال ایران بزنید و ببینید که چه سطحی از محیط زیست توسط مسافران و بازدید کنندگان آلوده شده است؟چرا بااین همه تاریخ و تمدن پر آوازه و باشکوه هنوز در چیز های خیلی ساده و ابتدایی چنین وضعیتی داریم؟متاسفانه به جای سعی در پیشرفت همه جانبه دائما در پشت تاریخ و تمدنمان پنهان میشویم و به گذشته ها مینازیم و زیر بار مسولیتمان در زندگی زمان حال نمیرویم و فرافکنی میکنیم
    • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      17 9
      ضمنا بنده هم با تمسخر و توهین مخالفم و اتفاقا همین مساله ثابت کننده نظر بنده است که اگر فرافکنی نمیکردیم و واقعا وارث خوبی برای تاریخ و تمدن و بزرگان و دانشمندان بودیم چنین صفت زشتی یعنی تمسخرکردن دیگران در ایرانیان جایی نداشت ولی متاسفانه این مسائل به وفور در بین مردم قابل مشاهده است و عملا از این همه تاریخ و تمدن بهره ای نبرده ایم و فقط برای جبران کم کاری هایمان از این اینگونه مطالب استفاده ابزاری میکنیم . برای شما دوست عزیز شیرازی و دیگر اقوام آرزوی موفقیت دارم
    • amir IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      13 49
      خیلی عذر میخوام ، جناب دکتر ملک حسینی و دکتر خدا دوست و دکتر نیک اقبال که در دنیا اسم و رسمی دارند و گاها در شیراز بوده اند و یا تحصیل کرده اند و یا هم اکنون اونجا هستند ، همگی لر هستند و اهل یاسوج که به خاطر نزدیکی شیراز و یاسوج ( یک ساعت و نیم ) و شرایط بهتر دز شیراز زندگی کرده اند یا کار میکنند.
    • بدون نام EU ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      34 7
      آقا امیر دکتر خدادوست رو همه تو شیراز میشناسن ایشون اصالتا شیرازی هستن و در شیراز هم تحصیل کرده اند.ولی دکتر ملک حسینی هم خود من گفتم کهفقط در شیراز تحصیل کردن.دکتر ملک حسینی از بچگی در شیراز بزرگ شدن و تحصیل کردن و لی یاسوجی هستن و در شیراز هم زندگی میکنن .اسم دکتر نیک اقبال رو هم حقیقتا نشنیدم ولی اگر بخوایم دکتر ها و دانشمندان شیرازی که اصالتا شیرازی هستن و یا در شیراز بزرگ شدن رو نام ببریم تا فردا طول میکشه پس خواهشا الکی بحث رو منحرف نکنید .
    • بدون نام EU ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      28 8
      دکتر خدادوست که شیرازی هستن.فقط دکتر ملک حسینی اصالتا یاسوجی هستن که در شیراز بزرگ شدن.
    • احمد بیطرف IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      15 25
      در جواب آقا یا خانم شیرازی اصیل باید بگم مولوی یا مولانا محمد بلخی که اسمش روشه!! ایشون مال بلخ هستش (در افغانستان کنونی و خراسان قدیم) نه مال آذربایجان. ولی کلا اینا اصلا مهم نیس. زنده باد ایران و ایرانی
  • بهنام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    48 56
    در متن خبر اغراق های زیادی هم هست که طبعا چون چندان قابل باور نیست نیازی به اثبات خلاف بودنش نیست، فقط همین یه قلم رو نگاهی بندازید : فرخ زاده گفته :وجود حاذق ترین پزشکان در فارس و شیراز!!!!؟ صرف وجود یک بیمارستان نمازی همچین حرفی درسته؟ تهران و مشهد و ... پس چطورن؟ این تیکه هم جالبه : در حالی که مغازه داران شیراز در سال های گذشته در اولین ساعات روز به حوزه علمیه می رفتند و یک ساعت مکاسب می خواندند و مغازه های خود را زود باز می کردند اما ورود این فرهنگ های غیرمرتبط باعث شده...
    • یک شیرازی مرتبط با بخش پزشکی EU ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      60 9
      همین بیمارستان نمازی که می فرمایید خودش قد چند بیمارستان عادی هست و رتبه ی سوم پیوند اعضا در دنیا و رتبه ی اول در آسیا داره که مدیریت بخش پیوندش جناب آقای دکتر ملک حسینی هست که رکورد بیشترین پیوند رو داره و رییس پیوند اعضای ایران هم هست. راستی این فقط یکی از بیمارستان های شیرازه. شیراز هم یک تنه داره تمام بیماران استان خودش فارس و استان های همجوار رو سرویس میده و از خارج از ایران هم توریست درمانی داره. چند تا بیمارستان های شیراز که بیشترشون تخصصی هستندعبارتند از: نمازی،خلیلی،دنا،اردیبهشت،کوثر،بعثت،امیر،چمران،شهید رجایی،ام آر آی،فرهمند فر،علوی،شهید بهشتی ،حافظ،شهید فقیهی،دکتر خدادوست،میر،میرحسینی،شهر،پارس،بیمارستان زینبیه،شوشتری،علی اصغر،قطب الدین و ... که بیشتر دولتی ها وقفی هستن
    • یلدا IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      48 9
      آقا بهنام چشم پزشکی در شیرازجز برترینهای خاور میانه هست وپیوند کلیه در کشوررتبه اول داره. این حرف بر اساس آمارهایی هست که چند سال گذشته اعلام شده وهیچ گونه قصد وغرضی درش دخالت نداشته.
    • حبیب IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      11 0
      آقابهنام جواب تیکه اول حرفات رو که دوستان دادن، اما تیکه دوم؛ کجای اینکه کسبه بازار به حضور علما میرفتن جالبه برات؟ یعنی میگی نمیرفتن؟ یا نباید میرفتن؟ جهت اطلاعت بازاریای شیراز اول صبح به مسجد آرامگاه نور میرفتن و بعد کرکره مغازشون رو بالا میبردن.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    81 18
    این برنامه خوشا شیراز چقدر برنامه مزخرف و مضحکی هست باز. یعنی همون تیم و فکر برنامه زنده رود اصفهان که اونها هم مستقیما از صداوسیمای تهران به اونجا میرن و در عرض چند ساعت یک برنامه رو اجرا میکنن و برمیگردن. این برنامه های تصنعی که احتمالا کم کم نوبت بقیه استان ها هم میشه و به ترتیب علی ضیا و محمد سلوکی به اونجاها هم خواهند رفت و یک سری تعاریف دیکته شده از اون شهر رو تکرار میکنن و با سوالات از مهمانان که نظرت رو در مورد این شهر بگو و اون هم طبعا با توجه به هدیه ای که گرفته، هزار تا تعریف از تاریخ و زیبایی اون شهر رو زیر بغل مردم اون شهر میزنه و باز یه شهر دیگه که دعوت میشه دقیقا همون تعریف ها رو که این شهر زیباترین هست و فلان و بهمان هست تکرار میکنه چقدر هم مجری تبلیغات ضایعی میکنن
    • دال IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      5 4
      برنامه زنده رود هم تقلیدی بود از هزاران برنامه ی این چنینی در صدا و سیما.. تمام حرفایی رو هم که زدید در مورد خود این برنامه ی زنده رود صادقه. آخه این حرفای شما چه ربطی داشت الان؟! البته غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل..
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    83 7
    مجری های ننر صدا و سیما که قابل بحث نیستن!البته یک کم شکیبا باشید این همه به اقوام دیگر توهین می کنند یک گوششان در است و یکی دروازه! شما کار خودتون رو انجام بدید بذار دیگران هرچیز فکر نشده ای که می توانند بگویند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    57 10
    علی ضیا تو برنامه خوشا شیراز خیلی تابلو تبلیغا میکرد. مثلا میگفت کله پزی فلانی سر فلکه گاز هم سر بزنید یا مجتمع تجاری فلان هم دو تا جایزه 10 هزار تومنی داده. خب این برنامه رو خیلی سخیف و سطحی میکرد و برای تبلیغ باید راه بهتری رو انتخاب میکردن نه اینقدر رو . کلا برنامه ای که با دعوت و پول دادن به ستارگان سینمایی و بدون هیچ برنامه ای صرفا تایم میخواست پر بشه
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    البته پایتخت فرهنگ و تمدن ایران هم اصفهان است
    • 2* IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      از کی تا حالا تمدن از دوره صفوی شروع شده؟؟؟!!!!تاریخ تمدن اصفهان نهایتا" به 200 سال پیش میرسه ...
    • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      من اصالتا شیرازی نیستم ولی شک نکنید که اصفهان نیست ، شیرازه
    • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      آقای 2 عزیزم اصفهان موزه بدون سقف ایران است یه سری بیا از این طرفا !!!!! برات واقعا متاسفم به جای اینکه انتقاد از دیگران یه فکری به حال خودتون کنین .
    • علیا IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      من خوودم نه شیرازی هستم و نه اصفهانی. تهرانی هستم و جزو مهاجرین 100 سال اخیر به تهران به حساب میایم و اصالتا جای دیگه. تورو خدا تاریخ 400 ساله اصفهان رو با تاریخ 2500 ساله ی شیراز مقایسه نکن.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      خود اصفهانی ها که تمدنی نداشتند ، و تمدن فعلی خود را مدیون حضور شاه عباس صفوی (با اصالت آذربایجان و اردبیل ) هستند
    • بدون نام GB ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      33 3
      یه فکری به حال زاینده رود بکنید، موزه بدون سقف پیش کش
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    نقــــی؟! بزنمـــــــــش؟
    • امير IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      53 2
      الكي بود!
  • شیرازی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    86 34
    خدا را شکر که شیرازی هیچوقت گشنه نمیمونه که بر خلاف خیلی از مردم از سپیده صبح تا نصف شب دنبال یه لقمه نون بدوه و یا از فکر و خیال خواب به چششون نیاد
    • امین IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      19 46
      یعنی بقیه جاها گشنه ان فقط شیرازیا گشنه نیستن؟یعنی همه از گشنگی از صبح تا شب میرن سر کار ؟ ..به معنی حرفت توجه کن ... زشته واسه رفتن بالا بقیرو زیر پا بزاری شیرازی
    • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      30 5
      اونی که به شیرازی کم کار کردن و راحت طلبی را میچسباند و به مسخره میگیرد از رو حسادت و اینکه از رو نیاز باید یک سره بدنبال جور کردن خرج و مخارجش بدوه و یه ظهر خوش و یک نهار گرم کنار خانواده و یک خواب شیرین بعد از ظهر را آرزو داره حتما از رو نیازشه و گرنه اونم مثل شیرازیها از راحتی و استراحتش نمیزد.
  • محسن EU ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    حالا کدوم قسمت از ایران که خیلی سخت کوش هستند؟.همه مردم در ایران تنبل هستند.فقط اسمه شیرازیها بد در رفته؟ وضعیت مملکت داره همه چیز رو به خوبی نشان میده. اتفاقا ما شیرازی ها خیلی کار خوبی میکنیم که تو مملکتی که هر چه بیشتر کار میکنی کمتر نصیبت میشه بیشتر به تفریح می پردازیم.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    99 41
    پنجاه ساله برای ترکا و رشتیا و لرا و آبادانیا جک میسازن و میخندن این بنده های خدا هم با نجابت تمام با گوینده همراهی میکنن و میخندن ...حالا یه ساله جمعا 10تا جک واسه شیرازیا ساختن ، آقایون دارن از بند بالا و پائین در میرن خیلی بی جنبه این خداوکیلی ...خیلی بی ظرفیتین
    • یک شیرازی EU ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      78 18
      آقا ما شیرازیا جنبه مسخره شدن رو نداریم از مسخره کردنم بدمون میاد. تازه خود من که شیرازیم هیچوقت جوک ترکی و لری و .. نگفتم چون با تمسخر شدن مخالفم چون تو همین شیراز خودمون هم لر داریم که مال ممسنی هستن و هم ترک که قشقایی و فیروزآبادی هستن و میخوایم باهاشون زندگی کنیم و برادرمونن و حاضر نیستیم برای یک خنده اونا رو ناراحت کنیم. کسی رو باید مسخره کرد ک به هموطنش توهین میکنه.
  • بدون نام EU ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    97 19
    من موندم چطور این تنبل ترین مردم ایران یکی از زیباترین شهرهای ایران رو دارن؟ زیباتربن خیابون ها، باغ ها و آثارباستانی و حتی مجتمع های تجاری جدید. آیا این ها حاصل تنبلی مردم شیرازه؟ شیرازی ها اگر دیر سر کار میرن از اون طرف هم تا دیر وقت سر کارشون هستن، خصوصا اصناف. یکی از شهرهای ایران که شبها خیلی زنده ست همین شیرازه و لذت زندگی تو این شهر رو دوچندان می کنه. بعد یکی به ابن نمایندگان شیراز بگه بجای این حرفها برید به کار اصلیتون برسید چون واسه هیچ شهری نیست که جوک نساخته باشن.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      11 85
      شما یه سر بیا مشهد می فهمی خیابون قشنگ یعنی چی
    • شیرازی ساکن بوشهر IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      30 25
      شیراز زیبا بود سرفرا ز بود خیابان وباغ زیبا داشت اما الان جز خیابان های در حال جراحی وترافیک اعصاب خوردکن ومردم شاکی وخسته وعصبی چیزی نداره
    • بدون نام GB ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      23 1
      آقا یا خانم مشهدی ، من مشهد رو شهر زیبایی میدونم اونم به لطف آقا علی بن موسی الرضا... اما از این مسئله که بگذریم آیا مشهد خیابان ارم با باغ هزارساله ارم و سروهای همیشه ناز داره؟ خیابان قصردشت منتهی به باغهای تاریخی قصردشت با چنارهای چندصدساله داره؟ باغهای تاریخی عفیف آباد، جنت، دلگشا و...! داره؟ جالب اینجاست نسل حاضر با تمام مشکلات این جاها رو حفظ کرده چون مردم شیراز علیرغم نظر دوستان پشت تاریخ پنهان نمیشوند و برخلاف میل مسئولانی که اکثرا شیرازی نیستن تمام تلاششون حفظ شکوه گذشته و احترام به فرهنگ هاییه که به این شهر وارد میشن. شیراز بدون تردید یکی از چند فرهنگی ترین شهرهای ایرانه و مایه افتخار.
    • بدون نام GB ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      18 1
      و شما شیرازی ساکن بوشهر! شیراز روزهای سخت زیاد دیده به خودش. اگر قرار بود توی تاریخ تا اوضاع شهر بهم میریزه همه ناامیدانه توی سر خودشون بزنن الان از شیراز زیبا جز اسم چیزی باقی نمونده بود. امروز توی یکی از شلوغترین چهارراه های شیراز (ملاصدرا) ساعت 5 عصر مشغول قدم زدن بودم. تقاطع قصردشت بوی بهارنارنج آدم رو مست میکرد. این یعنی شیراز هنوز زنده ست، زیباست و خواهد بود ، فقط امثال شما باید به این شعر سهراب دقت کنند ، چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید
  • محمد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    21 7
    یادمه 2 سال قبل هم که سریال پایتخت 1 ساخته شد نماینده (یا یکی دیگه از مسئولان) استان اعتراض کرده بودن. به نظر من اول که توهین به اقوام دیگه برای مردم ما یه تفریح شده، البته من شخصاً اعتقاد دارم 90 درصد این شوخی ها و جوک ها فقط برای خنده هست و نیت فرد توهین نیست. اعتراض یک مسئول یا مدیر درست نیست. این مسئول باید اول مطمئن بشه که مردم شهر خودش حتی یه جوک هم درباره قومیت های دیگه نمیگن بعد به بقیه اعتراض کنه. درضمن من چندتا رفیق شیرازی دارم، یکی چند روز قبل یه جوک برای شوخی با همشهری های من فرستاد خیلی خنده دار و باحال بود!!!!
  • تهراني IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    61 18
    من همچين تلقي از شيراز نداشتم ولي اولين سفري كه به شيراز داشتم ديدم خود شيرازي ها بدون ناراحتي و ملاحظه به تنبل بودن خودشون اشاره مي كنند. مثلا هر وقت مي گفتن زودتر بريم فلان جا، خودشون مي گفتند اينجا شيرازه، اينقدر عجله نكن. تا يادم نرفته بگم كه چند بار براي صبح اول روز از قبل ماشين رزرو كردم ولي همشون دير مي آمدند وقتي اعتراض مي كرديم با خونسردي مي گفتند اينجا شيرازه !!! مي خوام بگم كه به نظر من بزرگترين دليل لقب گرفتن شيرازي ها به تنبلي و خوش گذروني خود مردم شيراز هستند كه اين تصور رو ساختند و مرتب اعلام مي كنند.
    • بدون نام EU ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      52 16
      نه داداش.یه 3 -4 سالی هست مردم شیراز اونم به خاطر القا اینطوری شدن که بیشترشونم اصالتا شیرازی نیستن.همه میدونن شیراز بیشترین مهاجر رو داره.
  • متین IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    43 2
    توهین به اقوام و گویش ها به مساله ای عادی تبدیل شده،سالیان طولانی به آذری ها توهین شد،بعد نوبت شمالی ها و لرها رسید.یه مدت هم به اصفهانی ها تاختن.هر قومیتی از افراد مختلف با تفکرات متفاوت تشکیل شده،لزومی نداره به خاطر یه حرف یا حرکت اشتباه عده معدودی از اون قوم،به همه افراد اون قوم توهین بشه.فکر میکنم همه ما مقصریم و الکی تقصیر به گردن دیگران نندازیم.برخورد مقطعی با این مساله بی فایده اس.
  • سعید IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    76 34
    عامو با ای اصفهونیا بحث نکنید .اینا چه میفهمن از پایتخت علم و فرهنگ وتمدن؟خب یکی نیست بهشون بگه که تخت جمشید کجا و سی و سه پل کجا؟ گرچه زنده رود آب حیات است ولی شیراز ما از اصفهان به
    • داریوش چهارم IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      38 59
      میبخشید تخت جمشید تو کدوم محله شیراز هست ؟ شما فارس و شیرازو با هم قاطی نکنی بهتره
    • بدون نام EU ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      41 10
      مگه باید تو محله ی شیراز باشه.مردمش که همون مردم هستن. بیشابور هم خارج از شهر کازرون هست ولی چون جز شهرستان کازرونه جز کازرون حساب میشه. تخت جمشید هم جز شهرستان شیراز به مرکزیت شهر شیراز هست پس جز شیرازه. تخت جمشید کاخ هخامنشی بوده و مردم که تو تخت جمشید زندگی نمیکردن.مردم در شهری به نام استخر زندگی میرکدن که پس از حمله ی اسکندر به شهر تاریخی شیراز و شهر تاریخی بیضا مهاجرت میکنن البته هنوز هم عده ای در استخر زندگی می کنن.
  • مسعود IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    53 2
    کاشکی مسوولین محترم به جای اینهمه جنجال سر مسایل نه چندان بزرگ به فکر حل مشکلات مردم باشند
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    34 5
    این مسئول ها کمی به گفته هاشون دقت کنند. خودشون میگن که مغازه ها 10و 11 باز میشه بعد میگن چرا نسبت تنبلی میدید. خوب برادر من خودت داری این نسبت رو تایید میکنی! در ضمن کی قراره فرهنگ مدارا و تساهل تو این مملکت جا بیفته!
    • بدون نام EU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      26 3
      عزیز من بازار قالی فروشی یا همچین چیزا چه لزومی داره از صبح زود تا بوق سگ باز کنه.یه ساعتای معینی داره و همه رعایتش میکنن تو ساعتای قبل و بعدش کارای دیگه میکنن.مثلا پدر من خودش عمده فروشه از ساعت 7:30 الی 8 که میره سر کار تا 10 و 10:30 کارای بانکی میکنه و یا میره جنس میخره و یا اینکه سفارش میگیره بعد از 10:30 یا 11 مغازه کارای دفتری رو انجام میده و خورده فروشی میکنه همه هم میدونن که باید چه ساعتی بیان و شماره موبایل هم دارن هر وقت کار فوری داشتن تماس میگیرن..
  • امير IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    42 5
    بيخيال بابا نمايندگان مجالس در آمريكا اروپا ژاپن كره هم ميخواستن به اين امورات پيش پا افتاده و قت بذارن كه الان اين همه پيشرفته نبودن كه - ولي ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم و با تفكرات عجيب و غريبمون در حال پسرفتيم
  • بدون نام EU ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    47 11
    آقای محترم آن زمان که آذری های عزیز را با کشیدن کاریکاتور و ساختن انواع و اقسام جوک های بد به سخره گرفتند اگر حرفی میزدید حالا نوبت به شما شیرازی های عزیز نمیشد
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    11 54
    شیراز شهر قشنگ و زیبایی هست ولی در مورد شعرا و فلاسفه بنظر زیاده روی کردید و کرده مسئولش شیراز تقریبا صرفا حافظ و سعدی و در معاصرین ابوالقاسم حالت و سیمین دانشور و کجاش مهده؟ در حالی که شهرهای دیگه ایران هم هستند که به مراتب بزرگان و مفاخر بیشتری رو تحویل ایران عزیز داده اند و وقتشه رسانه ها مخصوصا تلویزیون و رسانه های دولتی به جای اینقدر مانور و تبلیغات روی اصفهان وشیراز سایر شهرها رو هم دریابند بعد اون وقت این تیتری که انتخاب کردین کی به شیراز اهدا کرده، چون شهرای به مراتب تاریخیتر و باستانی تر از شیراز زیاد داریم تو ایران. که شیراز در مقابل اونها تاریخ و حشمت و مقام آنچنانی نداشته.
    • shiraz IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      34 5
      اقای بدون نام ،لطف کنید چندتا از این شهرهای تاریخی تر از شیراز !!!!!!!! رو نام ببرید تا ما هم از اطلاعات شما بهرمند شیم
    • محمد IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      5 19
      مشهد(توس)، نیشابور، خوزستان ( عیلامیان و شوش و...) ، سیستان ( شهر سوخته)، همدان، کرمانشاه، ارومیه، صد دروازه ( هلیکایوس) و..
  • انسان دوست IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    46 10
    خوشا شیراز و وضع بی مثالش خداوندا نگهدار از زوالش . هوای شیراز به لطف خدا و بارندگی های اخیر انقدر خوب و با طراوت شده که حتی فرشتگان را هم مسحور کرده و کنار مرقد حافظ به نغمه سرا یی مشغولند.حیف است که به این شهر و مردمان خوب آن کم لطفی شود. خدا را در نظر بگیرید .
  • لرزاده IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    13 7
    تو همه دنیا هر قومی برای قوم دیگه طنز می سازه. نمونه اش همین اسکاتلندی ها که قرنهاست به خاطر دامن پوشیدن مرداشون و سادگیشون براشون طنز می سازن. حالا این چه کم ظرفیتیه که تو اقوام ایران هست که هر حرفی زده میشه فوری به پر قبامون بر می خوره. به هر حال هر قومی هم ایرادات داره هم محاسن. اینکه بگیم هیچکی حق نداره با طنز باهامون شوخی کنه نشونه کم تحملی ماست.من خودم یک لر هستم و خیلی مواقع از این جکهای لری هم برام اس ام اس میشه ولی هیچوقت ناراحت نشدم چون اعتقاد دارم وقتی قومی موجب سرافرازی یک ملت باشه و اینو تو عرصه های مختلف تاریخی ثابت کرده باشه چنین چیزهای طنزی چیزی از ارزشهاش کم نمیکنه و اتفاقاً میتونه مایه انگیزه بیشتر برای سرافراز تر شدن در میان اقوام یک ملت بشه.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    36 7
    گاش نمايندگان آذربايجان هم تو اينهمه سال يكبار اعتراض مي كردند اينهمه سال صدها فيلم و سريال و برنامه راديويي و... تركهاي غيور كشورو مسخره كرده ايا صدايي از نمايندگان غيور آذربايجان بلند شده؟
    • بدون نام EU ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      25 3
      مسخره شدن هیچ قومی اونم ایرانیش اصلا درست نیست حتی برای خنده و برای شوخی.آذری ها و لر ها و فارسها و دیگر اقوام ایرانی غیورترین مردمان روی زمین هستند .متاسفانه دشمنان با القای صفات بد سعی در نابود کردن فرهنگ این قومیت ها رو دارن یعنی جوری این صفات رو با جوک و مسخره بازی القا می کنند که گاهی خود این قومیت ها هم باور میکنند که این صفات را دارند و برخی که غیرت دارند هم بعضا دلشکسته و ناراحت می شوند و این خودش یعنی تخریب روحیه.پس بهتره دست به دست هم بدیم و با تمسخر و شوخی های بیمورد با قومیت های مختلف مبارزه کنیم.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    49 11
    خوشا شیراز و وضع بی مثالش خداوندا نگهدار از زوالش
  • هموطن IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    32 4
    یه مدتی است حساسیت به قوم گرایی تو کشور زیاد شده مثلا من خودم مازندرانی هستم و سر این سریال پایتخت بعضی از هم استانی ها حسابی دلخورن . باید در حرفه طنز خیلی دقت کرد ولی زیادی مو رو از ماست کشیدن خوب نیست . بعنوان یک ایرانی ... مخلص تمام شیرازی ها هستم خیلی دوسشون دارم . هموطن آذری رو هم دستشو می بوسم همه و همه .. . خدای نکرده خدای نکرده کسی از روی تعمد با هر قومی بخواد تو ایرانی بازی کنه دیگه با ایران و ایرانی طرفه . . . نگران نباشید . دم همه تخت جمشیدهای گلم گرم . سال نو مبارک
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      10 7
      مرسی که ما رو از نگرانی در آوردی
    • دوست EU ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      10 2
      :)
  • یه شهروند اراک IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    34 6
    اگه اینجوری باشه، من هم از نماینده اراک می خوام بابات این لطیفه های بسیار توهین آمیز که جدیدا در مورد ماها ساخته می شود، موضع گیری کند! بابا ول کنید این بحث های سخیف و بی ارزش رو ... مشکل مملکت الان اینه ؟؟؟ مشکل مملکت گوجه فرنگی کیلو 6000 هزار تومنه آقای محترم نماینده !!!
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      18 3
      من که نشنیدم یکیشو بگو
  • محمدحسن IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    9 2
    همون طور که آقای قادری گفتند باید ساعت کاری صنوف تعدیل بشه چون واقعا بعضی فروشگاه ها 9-10 صبح شروع به کار می کنند البته این فقط مربوط به مشاغل آزاد هست ای کاش میشد برای صاحبان مشاغل آزاد هم ساعت کاری معین کرد که مثلا باید 8 ساعت در روز کار کنید تا شاهد این وضع نباشیم اما در کل به نظرم نباید نمایندگان به همچین مسائلی بپردازن چون با این کار یه جور رسمیت میدن به این تفکر که درسته و ما میخوایم مبارزه کنیم
  • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    36 13
    من تهران 8 سال زندگی کردم سه سال هم سیدنی بودم شهری رودست شیراز نیومده شیراز عشق منه هرکی میخاد بگه تنبلن بیاین اینجا حالش ببرین شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است
  • علي IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    29 3
    با سلام مطمئناً شيراز، اصفهان، قزوين، مشهد، تبريز و... تمام شهرها و نقاط ايران، نشان از قدمت و اصالت تمدن ايراني در جاي جاي ايران عزيزمان دارد. وليکن طرز برخورد با مسافران و توريست‌ها فرهنگ آن شهر را ماندگار مي‌کند. در اين به دو نمونه که در شيراز در سفر نوروزي برخورد نمودم جلب مي‌نمايم: 1- بازار‌هاي شيراز در نوروز از ساعت 8 صبح تا 12 شب يک سره باز بودند. کاسب‌هاي خوش انصاف و بدون دوز و کلک. 2- براي خوردن ناهار حدود ساعت 3 بعدازظهر به کتلت‌سرايي در يکي از خيابان‌هاي شيراز رفتيم (نشاني محفوظ).مغازه باز بود ولي کسي در انجا نبود. صداهايي مي‌آمد. سفارش غذا را بلند گفتم. در کمال ناباوري مغازه‌دار گفت: دارد با کارگران ساندويچي غذا مي‌خورند و از دادن غذا به مشتريان تا 15 دقيقه معاف است!
    • حبیب IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      10 1
      اصفهان رد شدی آدرس بپرس...
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    23 10
    ای باباااا شوخیه دیگه!چقدر جدی می گیرین!این همه مسائل مهم تر تو این مملکت هست.
  • امین IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    17 59
    پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همدان است نه شیراز
    • علی 63 IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      32 9
      برو بابا از آب گل آلود ماهی نگیر ترو خدا
    • صبا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
      3 9
      این حقیقته درسته که هخامنشیان توی فارس بودن اما قبلش مادها توی همدان (هگمتانه) بودن و قبلش هم توی سیستان (شهر سوخته) و کاشان (تپه های سیلک) و خوزستان (عیلامی ها) حضور داشتن. این درست که کل کشور ما پذشته و تمدن درخشانی داشته اما دلیلی برای فرافکنی های امروز ما نیست. ما چه گذشته ایی و میخوایم به آیندگان مون بدیم؟؟
  • مهدی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    25 9
    حالا خوبه خودش دلیل این جوک ها رو گفته : "واحدهای صنفی ساعت 10 یا 11 صبح باز کرده و ساعت یک بعدازظهر تعطیل کنند و عصرها هم فقط از ساعت 6 یا 7 تا ساعت 9 شب باز بمانند" !!!! اونوقت میگن چرا ما رو مسخره میکنین ؟!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    38 10
    شيرازو عشقه
    • @من@ IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      0 14
      من قراره اگه خدا بخواد عروس شیرازیا شم.دست به دامان اینترنت هم میشم که بفهمم فرهنگشون چطوره...راسته که مرد سالارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    28 0
    خودکرده را تدبیر نیست. وقتی دیروز به ترکها و رشتی ها و ... می خندیدیم و امروز به لرها و کردها و... باید می دانستیم که فردا نوبت شیراز و اصفهان و تهران و... است. اساسا ما ایرانیها از تمسخر همدیگر لذت می بریم.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    17 3
    تو این شرایط اشفته بازار مملکت یک بی عقلی یه حرفی میزنه. ما نباید تن به بحثهای قومی بدیم، برای همه قومیتها حرف زیاد درست میشه ولی در اخر باید همه بگیم تمام ایران سرای من است . من به شخصه عاشق همه اقوام ایرانم و هر گوشه این مملکت تاریخ و فرهنگ منحصر بفرد خودشو داره...
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    23 10
    بابا یه ذره جنبه داشته باشید من خودم مشهدی ام که می دونید به مشهدی ها چی می گن ( شمع ... ) هیچ وقت ناراحت نشدم همیشه هم خندیدم نباید انقدر تعصب داشته باشیم، نتیجه این جک ها هم هیچی نمی شه نه به فرهنگ شیراز لطمه ای وارد می شه نه کسی تخت جمشید یادش می ره. حالا برفرض می خواستید مقابله کنید می خوایین چی کار کنید ؟ مثلا برای کسی که جوک ترکی یا شیرازی می گه مجازات بداریم ؟؟؟ خودتون هم می دونید نمی شه پس الکی عصبی نشید
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    26 5
    دلار چند شد آخرش؟
  • سيد حسام MY ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    21 2
    من فقط اين رو ميدونم تا زماني كه ياد نگيريم نژاد پرستي رو كنار بگذاريم ايران همينه كه همينه ، ما ايرانيها ادعا زياد داريم ولي عمل خير، مگر قرآن كريم نميفرماد تقوا نشانه برتريه؟ شما يك شهر رو بگو كه براش جك نساخته باشند؟ من ٢ سال مالزي هستم و اينجا مسلماني رو ديدم ، سه نژاد كاملا متفاوت در صلح و آرامش كنار هم زندگي مي كنند ، مسخره كردن أقوام ايراني يعني نژاد پرستي، ترك و لر و فارس بر نمي داره ، همه انسانيم
  • Ala IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    20 10
    آقا من خودم از شما حضرات شيرازي ترم و به اين نكات كلي ميخندم حالا شما كه اصالتا شيرازي هم نيستين كاسه از آش داغتر شدين؟ بهتر جور ديگه خودتونو مطرح كنين ، مثلا با خدماتتون، كه اينقدر كند و حرافيد كه بقيه اين حرفا رو درباره شيراز ميزنن الهكم التكاثر ...
    • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      3 1
      آ. قربون دهنت کاکو
  • بدون نام US ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    17 7
    تو را به خدا ببین دو تا مجری کم سواد تلویزیون که حرف وزینی برای گفتن ندارند چطور باعث اختلاف بین مردم می شوند. از ادبیات فوتبالیستهامون ایراد می گیریم، دکور ادبیات و فرهنگ کشورمان صدا و سیما خودش پر از اشکال است.
  • زهرا EU ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    32 16
    خوب است كه تمام مردم ايران به خوش آب و هوا بودن شيراز اعتراف ميكنند و دروازه قران به روي همه مردم باز است.بر عكس بعضي شهرها كه چشم ديدن كسي را ندارند
  • مهدي IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    30 7
    ضمنا سلمان فراسي هم مال شما شيرازيا !!! ما نخواستيم !!!
  • شیرازی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    22 27
    به عنوان یک شیرازی هیچ واکنشی نشان نمی دهم. چون شهر شیراز واقعا از بقیه شهرهای ایران عقب مانده تر است. آدم وقتی اصفهان و تهران رو میبینه از شیرازی بودن خودش خجالت میکشه. شهرداری شیراز چه کاری برای پیشرفت شیراز انجام داده؟؟!! ! شیراز چند پل رو گذر و زیر گذر داره؟؟ شیراز پر است از پروژه های نیمه تمام عمرانی و مترو تعطیل شده. همین
    • شیرازی اصیل EU ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      25 15
      مطمئنا شیرازی نیستید. اولا پل روگذر و زیرگذر باعث جلو افتادگی و عقب افتادگی نمیشه بعد هم اولین تونل شهری ایران در شیراز و در خیابان زند درست شد که طولانی ترین هم بود و چندین زیرگذر دیگر هم که داریم. دوما همین الان چندی تقاطع سه سطحی و دو سطحی داریم و چند تاش هم در حال ساخت هستن. و چندین تونل شهری که یکیش چهارمین تونل عریض دنیاست در حال ساخته. سوما طبق برنامه متروی شیراز که همراه با تبریز و بعد از اصفهان شروع شده و تقریبا تکمیله باید با هم افتتاح بشن یعنی سه شهر با هم. چهارما این همه پروژه ی نیمه کاره کجا بوده همه ی اینایی که نیمه کاره هست در زمان شهردار فعلی و در 1 سال و دو سال اخیر شروع شدن و خودش یک انقلاب پل، تقاطع و تونل سازی بوده که خوب با این حجم معلومه باید طول بکشه.
    • شیرازی اصیل EU ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      26 12
      ضمنا الان بلند ترین پل کابلی شهری ایران که بیش از 1 کیلومتر هست در شیراز در حال ساخته و پل بزرگ چمران که تونل درون کوه رو به بزرگراه جدید وصل میکنه و چندین بزرگراه دیگر با پل هاشون. پس لازم نکرده شما خجالت بکشی.
    • شیرازی-35 ساله IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      16 19
      در جواب به شیرازی ( به اصطلاح ) اصیل: معنی پیشرفت را هم فهمیدیم: نداشتن پلهای متعدد! پس اصفهان و تهران عقب مانده ترین شهرهای ایران هستند ! اولین تونل شهری در شیراز درست شد؟!!! لابد اون موقع شهر تهران هم وجود نداشت! تونلی که اولش آبشی آب نداشت رو میگی دیگه؟! چهارمین تونل عریض دنیا؟!!! فکر کنم شما تو سانفرانسیسکو زندگی میکنید! بلند ترین پل کابلی شهری ایران ؟!!!!! پل غدیر شیراز بعد از 5 سال افتتاح شد! شما اگر زنده ماندی ان شا اله 4 تا پایه نیمه کاره این پل را هم میبینی! شما بهتره بجای خیال پردازی از خواب بیدار شید و لازم نکرده از جانب مردم شیراز صحبت کنی! شهرداری شیراز نماینده مثل شما نمیخواد !!!!
    • بدون نام GB ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      16 2
      شیراز 5 سال قبل از اصفهان شاید کمی عقب افتاده تر بود ولی من به عنوان کسی که در چند سال اخیر بسیاری از شهرهای ایران رو بخاطر شرایط کاری دیدم منصفانه باید بگم واقعا شیراز پیشرفت کرده. پروژه های عمرانی که در شیراز شروع شده و بعضا در حال اتمامه توی ایران بی نظیرن. فقط شما یه سر به پروژه خلیج فارس بزن تا حالت جا بیاد و خجالت کشیدن فراموشت بشه دوست عزیز
    • شیرازی اصیل EU ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      15 1
      آقای شیرازی-35 ساله.ظاهراشما شیراز تشریف ندارید. اولین تونل شهری ،تونل شهری زند بود که از خیابون زند رود میشه و از زیر مجموعه ی تاریخی زندیه میگذره و به طرف میدان ولی عصر میره که چندین سال هست افتتاح شده و اون زیرگذر ریشمک هست که مشکل آب گرفتن داره و غیر استاندارده.پل غدیر هم که 10 سال پیش ساخته شد و پل های دیگری در حال ساختن که من فکر کنم منظورتون پل شهیدان غلامی هست که 8 ماه زودتر از موعد افتتاح شد که تقاطع سه سطحی هست و چهارمین عریض ترین تونل که اولین در خاورمیانه هست تونل سعدی هست که عکس این تونل هم در خیلی جاها زده که در این تونل دو کامیون و دو بلدوزر و یک بیل میکانیکی کنار هم وایسیدن. راستی بنده شیرازی به اصطلاح اصیل نیستم بلکه واقعا اصیلم و اصالتا مال محل درب شازده هستم .
  • مجید GB ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    25 5
    من تا حالا شیراز نرفتم ولی از بچه گی خیلی شیراز رو دوست داشتم . نمیدونم چقدر عمر کنم ولی دوست دارم یک بار شیراز برم . جای باصفا و با مردمی دوست داشتنی . هرچند اینجور که شنیدم شیراز هم مثل همه کلانشهرها مخلوط چند قومیت شده . ولی شیراز مثل تمام "ایران دوست داشتنی من" زیبا است چون برای ایران بوده و خواهد بود درست مثل آذربایجان مثل خراسان مثل خوزستان و اصفهان .
  • محمدحسن IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    32 5
    چه مصر و چه شام و چه بر و چه بحر/همه روستایند و شیراز شهر استاد سخن سعدی شیرازی
  • یک کاشانی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    18 20
    اصفهان کجا؟ شیراز کجا؟!
  • سایه US ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    23 5
    نمایندگان شیراز بهتر است بجای تعصبات بی مورد، کمی به فکر تکمیل فرودگاه نیمه ساخت - پروژه های عمرانی نیمه تمام و مترو تخته شده باشند!
    • مطلع شیرازی EU ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      18 10
      سالن فرودگاه قبل از عید تکمیل شد،پروژه های عمرانی سنگین شیراز هم وقت میبرن مخصوصا تونل های شهری و تقاطع های 4 سطحی و مترو شیراز هم طبق برنامه باید همراه مترو شهر های اصفهان و تبریز افتتاح بشه و الان خط یک مترو شیراز تکمیل هست.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      16 13
      در جواب به مطلع شیرازی: شما احیانا نماینده شهرداری نیستید؟ از کدام سالن فرودگاه حرف میزنید؟ نکنه همون فرودگاه قدیم را میگید که تا اومدن درستش کنند پروژه تعطیل شد؟! تونل شهری؟؟!! میشه بگید شما کجا زندگی میکنید؟ خط یک مترو افتتاح شد؟!!!!! تقاطع 4 سطحی؟!!!!! بیشتر از این منو نخندونین !!!!!!!!!!! بهتر است از خواب بیدار شید و بجای طرفداری بی مورد از شهرداری شیراز، کمی واقع بین باشید
    • مهدی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      7 1
      جاده های اطراف شیراز خصوصا کمربندی شمال شرق چند سال است که بصورت متروکه رها شده ..... حالا کی کم کار میکنه ؟؟؟؟؟؟
    • مطلع شیرازی EU ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      11 2
      لازم نیست من شما رو بخندونم .کی گفت خط یک مترو افتتاح شد گفتم کامل شده ولی قراره سه کلانشهر شیراز،اصفهان و تبریز همراه با هم افتتاح بشه.که حتی مال اصفهان و تبریز هم کامله و فقط منتظر واگن ها هستند که در تهیشون مشکل هست . بله نکنه شما از تقاطع سه سطحی معالی آباد و ستارخان که در طرح جدید 4 سطحی شدن بی خبرید؟ فرودگاه هم که قدیم و جدید نداره . تونل شهری هم بله.نکنه از تونل شهری که از زیر بازار زندیه و مجموعه ی زندیه میگذره و یا تونل سعدی و فضیلت و ... بی خبرید؟؟؟ پل کابلی ولی عصر هم که بالای 1 کیلومتر هست در حال احداث هست .
  • مجید IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    25 1
    بابا خیلی مهمه حالا سلمان فارسی اهل کجا بوده ؟اصلا سلمان بچه آبودانه.آبودان
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    37 6
    والله ما که یه بار شیراز رفتیم الحمدالله همه چی آروم بود مردم و کسبه هم روزی 3 یا 4 ساعت (نهایتا) مشغول فعالیت بودن در کل شهر خوب و یاصفائی بود الحق و النصاف مردمانش بسیار با محبت و با صفا هستن
  • بهزاد IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    20 28
    پايتخت فرهنگى!!!! تو اين شهر فقط بيا رانندگى ها رو نگاه كن با ماشين هاى شيشه دودى!!!
    • ساکن شیراز IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      21 34
      دمت گرم. حرف حساب جواب نداره. شیراز افتضاح ترین فرهنگ رانندگی در ایران رو داره. قانون اول رانندگی شیرازی میگه: سبقت تنها از سمت راست مجاز است !!!!
    • دال IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      17 1
      شما بیا ببین چند درصد افرادی که دارن در شیراز زندگی می کنن اصالتا مال شیراز هستند؟! یا بعضا همون آدما قبل این که ماشین داشته باشن با چی سواری می کردن؟! این رو هم اضافه کنم در تعطیلات نوروز در شیراز از پلاک ماشین ها کاملا می شه افتضاح بودن رانندگی همه ی ایرانی ها رو درک کرد. ما کلا فرهنگ رانندگی نداریم و نه فقط افراد به اصطلاح شیرازی....
    • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      21 4
      ساکن شیراز معلومه که هنوز ازشیراز بیرون نرفتی که رانندگی بد راببینی کمی سفر هم بدنیست همین حرفا میزنی که برامون حرف درمیارن
  • فرياد A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    29 3
    بابا مردم به نون شبشون محتاجند شما درباره چه چيزايي بحث ميكنيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • گل خندان IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    3 20
    سلمان فارسي اهل همدان بود...؟؟؟؟
  • بدون نام EU ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    22 6
    همجای ایران سرای من است.جانم فدای این خاک پاک از شمال تا جنوب از شرق تا غرب.
  • رسول IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    10 27
    تا جايي كه من مي دونم سلمان فارسي اهل هريس در حوالي تبريز بود، نگاه كنيد به: تحفه البريه في انفاس الفيضيه، جلد 2، ص 34
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    18 4
    توهین به هم وطن خودمون کار استعمار اگرچه خیلی ها شاید بگن طرف داره شعار می ده ولی این جک ها و حرف ها فقط و فقط باعث میشه ایران و ایرانی از هم فاصله بگیرن و وحدت این مملکت از هم بپاشه.مرسی خبر انلاین بابت مطلب قشنگت
  • بهزاد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    28 6
    قطعا سلمان فارسي(پارسي) از اهالي فارس و قريب به يقين كازرون هست. نشانه اي كه مي توان براي آن برشمرد از آنجايي كه سلمان با الگو برداري از خندق در ايران به پيامبر كندن خندق را پيشنهاد ميدهد و شهرگور شهر فيروزآباد كنوني نيز داراي خندقي به صورت دايره‌اي شكل مي باشد كه نزديك به شهر كازرون هست. همين الان هم اگر با گوگل مپ به شهر فيروزآباد بريد و زوم كنيد خندق دايره اي شكل آن را مشاهده خواهيد كرد.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    25 2
    چه اهمیی داره سلمان مال کجاست ،رفتارش را سرمشق قرار دهیم!
  • راضیه IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    15 2
    ایران یک کل یکپارچه است. خرابش نکنید.
  • ایرانی نگران IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    12 0
    شما میدونن علت جدایی بلژیک از فرانسه فقط به خاطر یک عدد جوک بوده؟؟؟؟ برید تو گوگل این کلمه رو سرچ کنین ببینین چی میاره براتون<نقشه ی خاور میانه جدید>که توش اذربایجان و کردستان از ایران جدا شدن.نشستین مرکز کشور دارین برا هم دیگه ابو عطا میخونین جوک میسازین اما از مرزهای کشورتون خبر ندارین.تازگیا هم سناتورهای امریکا از جدایی اذربایجان از ایران حمایت کردن و گفتن حاضرن تا چندین سال از اذربایجان جدا شده ی ایران حمایت مالی و نظامی کنن.خودمون کردیم که لعنت به خودمون باد
  • یک شیرازی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    7 1
    بد نیست مجریان پایتخت نشین که اخیرا با ادبیاتی سخیف و ناپخته فرهنگ و ادب مردم یک شهر ادب پرور و کهن را نشانه می روند ،قبل از اجرای برنامه های خود در دیگر استان ها دانش و معلومات اجتماعی خود را بالا برده و ادبیاتشان را اصلاح کنند.فیلم تهران انار ندارد و دیالوگ آغازین آن به خوبی بیانگر پیشینه تاریخی نه چندان دیرپای شهری است که این روزها عده ای مجری نمای برخاسته از آنجا با لحنی جاهل مآبانه سعی در تحقیر قومیت های دیگر دارند . اینجاست که واقعا باید گفت جای اقدامات فرهنگی صداو سیما و کمسیون فرهنگی مجلس خالی است
  • بدون نام IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    5 15
    شیراز قطب الکترونیک دیگه خدائیش خنده داره. اصلا ایران مگه الکترونیک هم داره؟ یه آی سی تولید نداره. اگه صرفا به خاطر کارخونه دولتی صاایران که متعلق به صنایع دفاع تو شیراز هست میگید که دیگه بی خیال انصافا ممنون از خبرآنلاین که بساط خنده را برپا می نماید
    • شیرازی اصیل EU ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      14 5
      صنایع شیراز برای اولین بار تو ایران ترانزیستور تولید کرده.کافیه در اینترنت در مورد این شرکت و در مورد بقیه ی شرکت های خصوصی حوزه ی الکترونیک شیراز یک تحقیقی کنید .ضمنا دانشکده الکترونیک دانشگاه شیراز اولین دانشکده الکترونیکی ایران هست که کاملا به صورت الکترونیکی هست .
  • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    5 12
    این دوستمون که با وی پی ان آّی رنگ ( که نمیدونم استرالیاست یا گوام یا ..) و با اسامی مثل " شیرازی اصیل" یا" شیرازی مطلع"،"شیرازی مرتبط و عمدتا بدون نام . تقریبا نصف کامنتهای این صفحه رو گذاشته و صفحه رو پر کرده، خیلی خوبه که نسبت به شهرش علقه داره ولی بعضا دفاع متعصبانه و اغراق آمیز ، اثر منفی داره. شیراز یکی از کلان شهرهای ایران،شهر بزرگ و قشنگی هس ولی دیگه شاید استفاده از صفات تفضیلی ، موردقبول اکثریت نباشه وشهرهای دیگه مثه تهران، مشهد ، اصفهان و تبریز و ... هرکدوم ویژگی های مثبت زیاد و بزرگان زیادی و به مراتب بیشتر از حافظ و سعدی و سیمین دانشور و دکتر ملک حسینی به جامعه ایران عرضه کرده اند و خب شیراز هم طبعا دانشمتد یابزرگانی داره که هرچندبعضی شون مال جای دیگه ای هم باشن ولی اشکال نداره
    • شیرازی اصیل EU ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      13 7
      دوست عزیز که زود قضاوت کردید همه ی کامنت ها با پرچم آبی رو من نفرستادم.این پرچم ها صرفا این رو نشون نمیده که من از خارج از کشور دارم کامنت میذارم یا با وی پی ان چون شرکت اینترنتی که من ازش سرویس میگیرم سرورش از اروپاست و به خاطر همین پرچم ناتورو نشون میده و ممکنه این شرکت به هزاران شیرازی دیگر هم سرویس بده پس من نصف کامنتارو نذاشتم و کامنت هایی هم که گذاشتم همش با دلیل و مدرک هست و اگر خواستید میتونید تشریف بیارید شیراز تا براتون ثابت کنم.شیراز هم فقط حافظ و سعدی و... نداره من اگر بخوام تو کامنتام بزرگان شیراز رو نام ببرم باید2یا3کامنت700حرفی رو پر کنم پس شاخص ترینشونو گفتم.ضمنامن شیراز رو برتر از شهری دیگری معرفی نکردم بلکه خوبیهاشو گفتم که ظاهرا شما ناراحت شدیدو به مقایسه پرداختید.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    10 2
    در این بلبشو ما هم سلمان فارسی رو مصادره میکنیم و میگوئیم گنابادی است !
  • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    5 0
    خدائيش با خوندن كامنتهاي هموطنان عزيزم كلي خنديدم و خستگيم در رفت.
  • Ali IE ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    5 2
    با برخی‌ از مجری‌های لوس تلویزیون که برای عزیز کردن خودشون مسخره بازی جزو ابزارشون هست کاری ندارم هرچند بیشتر اونها آدم‌های بسیار شریف و با فرهنگی‌ هستند ولی‌ معمولان اونها‌ای که شیرازی اصیل نیستند از روی حسادت شروع به تخریب شیراز میکنند این یکی‌ از نشونه هاست ضمنا دوستان و کسانی‌ که منو میشناسند میدونند که کسی‌ جرات مسخره کردن شیراز رو جلوی من نداره مؤدب بودن شیرازی‌ها نباید موجب عدم واکنششون بشه
  • بدون نام CA ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    6 0
    نوادگان سلمان که الان در کانادا در ناحیه نورت یورک زندگی میکنند میگویند سلمان از اهالی دشت ارژن فارس(در جنوب غرب شیراز ) بوده . ولی آیا این موضوع فرقی هم به حال ما میکند؟ بیائید خودمون رو درک کنیم و بسازیم لطفا نظرات سازنده بدین تا دیگرون استفاده کنند . ممنون
  • زنده باد ایران CA ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    10 1
    ای وای بر ما و شما . با آنکه زاده و بزرگ شده شیرازم اما از این همه گزافه گوئی از سوی همشهریان و دیگر هم میهنان عزیزم احساس شرم و حقارت میکنم . عزیزان ما همه هموطنیم . بیائید اگر خوبی داریم با همدیگر قسمت کنیم و اگر بدی می بینیم با کمک همدیگر اصلاحش کنیم . زنده باد ایران وایرانی.زنده وپایدار باد هم وطنان عزیز ترک وکرد وبلوچ وعرب و لر وفارس و... زنده وپایدار باد شمال وجنوب و شرق وغرب کشور عزیزم ایران . درود و سلام بر همه ایرانیان عزیز.
  • اكبر IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    1 0
    براي سامان فارسي صحابه حضرت رسول اكرم (ص) همان بس كه ايراني بوده است. ايراني يعني همه شهرهاي ايران كه به او افتخار مي كنند.
  • داریوش قادری A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    من چی میگم تو چی میگی .
  • parisa IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    13 0
    lمن یه دانشجو ام.اهل شیراز.ساکن تهران. من تو خوابگاه ..زندگی میکنم.با ده نفر از اشخاصی زندگی میکنم که مدعیه غیوری.شجاعی. و زرنگی اند.. و مدام مرا شیرازی تنبله خطاب میکنند..من صبورم..اما..............اما صبح که بیدار میشم همه خوابند..وقتی نهاهار میخورم ...زرنگا دارن صبحانه میخورن.وقتی شام میخورم همه خمیازه میکشن..وقتی هم که میخوام بخوابم همه گرسنه اند ولی حوصله شون نمیشه که شام بخورن.. حالا من موندم که این ترکا و لرها و قمی و رشتی و کردایی که هم اتاقی من هستن.بلاخره متوجه شدن که تنبل واقعی کیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! فرق ما شیرازیا با بقیه اینه که ما زندگی کردن رو یاد گرفته ایم ولی اکثر مردم روز مرگی میکنند..شیرازیا اکثرا لارجن.هم کار میکنن و هم تفریح..
    • پدرام حقیقی A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      9 0
      زنده باد شما همشهری گرامی من

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین