ایسنا نوشت:

نرخ بیکاری کشور در حالی با تغییر 0.1 درصدی نسبت به سال قبل به 12.2 درصد کاهش یافت که نزدیک به سه میلیون از جمعیت 10 ساله و بیشتر کشور بیکار بوده‌اند.
سال 91 در شرایطی با نرخ بیکاری کلی 12.2 درصدی در کشور به پایان رسید که بهارش با 12.9 درصد بیکارترین فصل آن بود. در عین حال تابستان با نرخ 12.4 و پاییز با نرخ 11.2 درصدی روندی نزولی را در پیش گرفتند، اما نرخ 12.4 بیکاری در زمستان بازگشتی دیگر به نرخ تابستان بود.
اما براساس اعلام مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و یا نرخ فعالیت نشان می‌دهد که 34.7 درصد جمعیت در سن کار یعنی 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.
هم‌چنین نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.
در عین حال بررسی نرخ بیکاری حاکی از آن است که 12.2 درصد از جمعیت فعال بیکار بود و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
طبق آمار ارائه شده 8.9 درصد از جمعیت کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
اما بخش خدمات با 47.5 درصد در بین بخش‌های عمده اقتصادی بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است که براین اساس بخش‌های صنعت با 33.6 درصد و کشاورزی با 18.9 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال نیز بیانگر آن است که 26.9 درصد از جمعیت فعال در این گروه سنی بیکار بوده‌اند که این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

 

هم‌چنین 24.5 درصد از جوانان 15 تا 29 ساله در سال 91 بیکار بوده‌اند که این شاخص نیز بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتری بوده است.
بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد که 40.6 درصد شاغلین به‌طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند و از آنجایی که این شاخص یکی از نماگرهای کار شایسته است، نمایانگر آن است که سهم زیادی از شاغلین کشور بیش از ساعت استاندارد کار می‌کنند.
تغییر شاخص‌های عمده نیروی کار در سال 91 نسبت به سال 90

 

براساس گزارش اعلام شده نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور یعنی نرخ فعالیت افزایش 0.8 درصدی داشته است.
هم‌چنین نرخ بیکاری کل کشور با کاهش 0.1 درصدی مواجه بوده است.

 

 

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نیز 0.4 درصد افزایش یافته است.

 

 

در عین حال نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله کل کشور نسبت به سال قبل 0.5 درصد افزایش یافته است.
 

 

براساس این گزارش استان لرستان نیز با نرخ تورم 20.2 درصدی بین کل استان‌های کشور از جمعیت بیکار بیشتری برخوردار بوده است، اما در مقابل خراسان جنوبی با نرخ بیکاری 6.4 درصد کمترین نرخ را در کشور به خود اختصاص داده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    4 0
    بالاخره در یه چیز بیشترین شدیم
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    3 0
    زمان آقای خاتمی که بر اساس دو روز کار در هفته شاخص بیکاری اعلام میشد 12 در صد بود حالا که شده 2 ساعت در هفته همون 12 درصده . عالیه