۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۵

در حال حاضر چاقی به سرعت در سطح جهان در حال گسترش است و به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در بحث سلامت در کل جهان محسوب می‌شود.

 

دانشمندان کشف کردند مهم‌ترین دلیل چاقی بیش از حد کودکان عوامل ژنتیکی است.تحقیقات این دانشمندان نشان می‌دهد بروز نقص در یک قسمت کلیدی از دی‌ان‌ای می‌تواند منجر به چاقی بیش از حد کودکان شود.

این تحقیق توسط دانشگاه کمبریج و موسسه Wellcome Trust Sanger روی 300 کودک مبتلا به چاقی مفرط انجام شده و نتایج آن در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در بسیاری از مواقع والدین این کودکان به عدم توجه کافی نسبت به کنترل تغذیه کودکان چاقشان متهم می‌شود ، اما با انجام این تحقیقات مشخص شد چگونگی تغذیه کودکان چندان در کنترل وزن  تعدادی از کودکان بسیار چاق موثر نیست و دلیل عمده این امر تفاوت‌های خاص ژنتیکی این کودکان است.

در حال حاضر چاقی به سرعت در سطح جهان در حال گسترش است و به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در بحث سلامت در کل جهان محسوب می‌شود.

البته فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب و کمبود تحرک بدنی می‌تواند منجر به چاقی شود ، اما بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد در بعضی از مواقع چاقی عمدتا دلایل ژنتیکی دارد و هر چه قدر هم که فردی از لحاظ رژیم‌های غذایی و تحرک بدنی تلاش کند باز هم ممکن است نتواند به طور کامل با این معضل مبارزه کند.

در آخرین تحقیقات دانشمندان ژن‌های کودکان چاق را به طور کامل بررسی کردند تا به دلیل اصلی این موضوع پی ببرند.با مطالعه روی ژن‌های کودکان بسیار چاق دانشمندان متوجه شدند قسمت‌های خاصی از ژن‌های این کودکان دچار نقص است ، به طوری که این نقص‌ها در کودکان با وزن نرمال دیده نمی‌شود.

دکتر صدف فاروغی در این باره گفت : تحقیقات ما نشان می‌دهد ژن خاصی که در کروموزوم 16 قرار دارد و SH2B1نام دارد نقش کلیدی در کنترل وزن و هم‌چنین کنترل قند خون دارد.

 افرادی که دارای نقص این ژن در بدن خود هستند به شدت نسبت به افزایش وزن و چاقی مستعد هستند.

هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات خاص ژنتیکی می‌تواند باعث بروز تمایل بیش از حد برای خوردن و در نتیجه چاقی بیش از حد می‌شود.

دکتر مات هرلز که در این مطالعه شرکت داشته است در این باره گفت : این اولین بار است که تحقیقات نشان می‌دهد تغییرات متابولیکی می‌تواند منجر به شرایط خاصی در بدن مانند چاقی شود.

دکتر یان کامپل در این باره گفت : چاقی کودکان بسیار پیچیده است و ممکن است دلایل زیادی از جمله رژیم‌های غذایی ناسالم ، کمبود حرکات بدنی و مانند آن داشته باشد.آخریت تحقیقات نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی هم می‌توانند نقش بسیار مهمی در بروز چاقی در کودکان باشند که به این ترتیب باید روش‌های خاص درمانی برای این کودکان اندیشیده شود.

بی‌بی‌سی ، 6 دسامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =