۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰

حمیدرضا آصفی*

باید پذیرفت که کشورها دست به هر کاری می زنند تا در ورزش برنده باشند. شانتاژ می کنند ، رفتارهای غیر ورزشی را به کار می گیرند ، رشوه می دهند و تهمت می زنند تا برنده باشند. این نوع رفتارها در فوتبال به دلیل حساسیتش این روزها نمود بیشتری پیدا کرده است و هر روز شاهد اتفاقاتی از این دست هستیم. از این دست رفتارها هم که در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سال های اخیر بسیار دیده ایم. شیوه مدیریتی محمد بن همام و رسیدن قطر به میزبانی که بر اساس گزارش های تائید شده پر بودند از پرداخت مبالغ زیر میزی و رشوه چیزی غیر قابل کتمان است.
حالا می رسیم به اتفاقات بازی استقلال و الهلال عربستان . این بازی در تهران اتفاق خاصی نداشت اما بهانه ای شد برای یک دنیا جنجال از سوی همین کشورها. آنها که از صدرنشینی و بازی های موفق استقلال ترسیدند. استقلال فعلا صدرنشین جدول است و با 3 امتیاز به احتمال فراوان از گروهش صعود می کند. ترکیب کشورهای مدعی دقیقا 3 کشوری هستند که در گروه استقلال قرار گرفتند و دو تیم شان باید در گروه استقلال حذف شوند ، پس جوسازی مشترک را شروع کردند. آنها اساتید روش های غیر حرفه ای در فوتبال هستند و چند ترقه را بهانه یک جنگ بزرگ رسانه های با هجمه ای وسیع کردند. اتفاقات آن بازی باید در سخت گیرانه ترین حالت به چند تذکر یا شاید جریمه ختم می شد اما حالا جبهه ای ایجاد شده. البته باید طرفداران ما در این مواقع حرفه ای تر عمل کنند. آنجا لیگ قهرمانان است و تیم های حرفه ای در این بازی ها شرکت می کنند پس باید رفتارمان هوشیارانه تر از این ها باشد.
هر سه کشور دنبال به هم ریختن آرامش روانی استقلال و ایجاد استرس برای تیم ما هستند. آنها سنگ شان را انداختند و بازی برای شان بازی برنده است چون لابی می کنند و سعی دارند فشار برای تشدید مجازات علیه استقلال را زیاد کنند ، برای چیزی که اصلا اتفاقی نبوده ولی تلاش شان را می کنند تا هزینه استقلال را بالا ببرند. مثلا اگر باید به تیم ایران تذکر می دادند ، کاری می کنند تا ما جریمه شویم ولی بیش از این کاری از دست شان بر نمی آید ، البته اگر ما هم در طرف مقابل بتوانیم درست از خودمان دفاع کنیم.
به هر حال ما کمترین قدرت را این روزها در تشکیلات فوتبال آسیا داریم . ولی این ادعا که شعارهای سیاسی در ورزشگاه طرح شده ، یک ادعای واهی است و با این دستاویز چیزی عاید این کشورها نمی شود. مردم ما به حق درباره آبراهی حرف می زنند که اسمش در اسناد سازمان ملل هم « خلیج فارس » است. آنهایی که شعار خلیج فارس ایران را دادند ، نه شعار سیاسی دادند ، نه نژادپرستانه و توهین آمیز. عین این است که طرفداران الهلال در ریاض شعار عربستان سعودی بدهند . اسم کشورشان این است پس چیز عجیبی نگفتند که مجازاتی داشته باشد.
عرب ها با این جنگ روانی تنها به دنبال بالا بردن هزینه و به هم ریختن تمرکز روانی استقلال هستند تا شاید اینگونه بتوانند مانع از موفقیت این تیم خوب ایران در آسیا شوند که تیرشان به سنگ می خورد.
*  سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی و عضو پیشین هیات مدیره استقلال تهران

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجیدپرسپولیسی GB ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    16 29
    اقای آصفی الان شوخی بود این حرفتون؟
  • AkseGash.ir IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    22 5
    واقعن (واقعا)که اینا اگه بتونن با این مدل کارا از سد تیمهای ایرانی رد بشن,نصف تیهاشونم بازیکنای خارجی در اختیار دارن,پول فراوان هم که دارن دیگه میخوای چکارا که نکنن
  • رضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    23 11
    آره واقعا" ترسشون رو تو آزادی دیدیم که چطور از ترسشون نمی تونستن راه برن..
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    22 9
    عالي بود.
  • بيننده IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    16 18
    داستان خوبي بود. ممنون
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    24 8
    سیاس را از ورزش جداکنید همه چی حله
  • بدون نام EU ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    20 4
    هرچی ابرو ریزی در ورزش است بخاطر دخالت ادمهای سیاسی است