در سکوت رییس دولت اصلاحات، اظهارات در خصوص آمدن یا نیامدن وی بالا گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، در فاصله 2 ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نام «سید محمد خاتمی» به مثابه سال 88 بار دیگر به میان اخبار انتخاباتی خودنمایی می کند، آنجا که از یک سو برخی شرط پیروزی اصلاح طلبان را بر ورود و کاندیداتوری خاتمی می دانند و برخی دیگر از بدنه اصلاحات کاندیداتوری وی را معقول نمی دانند در این میان هستند اصولگرایانی که معتقد به رد صلاحیت شدن وی هستند.
در همین راستا محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و رئیس دفتر سابق سیدمحمد خاتمی در خصوص دیدارش با خاتمی و واکنش وی به شرکت در انتخابات به مهر گفت: این یک دیدار عمومی بود و نشستیم و گفت و گو کردیم و خندیدیم که ما همیشه می خندیم.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما خاتمی در انتخابات شرکت می کند اظهار داشت: من خیلی این روزها با ایشان تماس نداشتم ، باید منتظر تصمیم وی باشیم .
ابطحی ادامه داد: طبیعتا ایشان باید تصمیماتی که می گیرند بر اساس واقعیت های اجتماعی باشد، تا اینکه درخواست های که می شود و احتمالا ایشان در حال بررسی واقعیت های اجتماعی هستند.
نامزدی خاتمی در انتخابات معقول نیست/ اصلاح طلبان اجماع نمی کنند
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار نیز درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آینده و اینکه آیا در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر اظهار کرد: موضوع فقط آمدن آقای خاتمی نیست، چرا که نفس آمدن وی مشکلی را حل نمی کند، مهم تایید شدن و در نهایت حضور قطعی آقای خاتمی در انتخابات به عنوان کاندیدا است که این موضوع بعید به نظر می رسد.
وی افزود: با توجه به شرایط یاد شده معقول و قابل تصور نیست که خاتمی در انتخابات آتی کاندیدا شود، البته برخی دوست دارند که افرادی نظیر آقای خاتمی و شاید هم آقایان موسوی و کروبی در انتخابات آینده کاندیدا شوند، اما قرار نیست که فقط بر مبنای دوست داشتن ما اتفاقی رخ دهد.
عبدی با تاکید بر اینکه وقتی خاتمی نباشد، اجماعی هم بین اصلاح طلبان شکل نمی گیرد، تصریح کرد: الان هم زمان گذشته است و اینکه برخی کاندیداتوری خود را در انتخابات موکول به عدم کاندیداتوری آقای خاتمی می کنند، به خاطر نبود یک تحلیل مشترک است، وجود آقای خاتمی این تعارضات تحلیلی را پنهان کرده و بر آن سرپوش می‌گذارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بین اصلاح طلبان تحلیل مشترکی حتی در مورد توافق نسبت به آمدن آقای خاتمی هم وجود ندارد، ولی قاعدتا بخشی از این طیف فکر می کنند که اگر آقای خاتمی بیاید رای می آورد و باید با نامزدی آمد که پیروزی وی قطعی است، لذا برخی از آنان از این زاویه به موضوع نگاه می کنند و با نیامدن خاتمی در انتخابات شرکت نخواهند کرد، ولی عده‌ای دیگر با نیامدن وی هم در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابر این اینها از دو موضع و تحلیل متفاوت به آمدن خاتمی نگاه می‌کنند و این به معنای اجماع نیست در نتیجه قطعا اصلاح طلبان در چنین وضعی از یکدیگر جدا می شوند و دلیل آن هم توافق نداشتن نسبت به یک تحلیل مشترک است.
وی اضافه کرد: قطعا کسی بدش نمی‌آید یک نفر از بین خاتمی و هاشمی رئیس جمهور شود، نه تنها در میان اصلاح‌طلبان کسی بدش نمی آید بلکه خوشحال هم می‌شوند، حتی در بین اصولگرایان هم خیلی ها هستند که از رئیس جمهور شدن یکی از این دو نفر خوشحال می شوند. ولی این که چگونه چنین آرزویی محقق شدنی است، بحث اصلی است و نباید توان خود را برای تحقق فرض‌های غیر معقول فرسوده کرد. 

در این میان اما برخی اصولگرایان معتقد به رد صلاحیت شدن خاتمی هستند، چه آنکه آیت الله مصباح یزدی در تازه ترین اظهارات از رد صلاحیت سرن اصلاحات سخن گفته است:«امروز اصلاح طلبان چنین وضعیتی ندارند و شانس برنده شدن با آن‌ها نیست آن‌ها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آن‌ها که قطعا رد صلاحیت می‌شوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد، اما بعید است که مردم به آن‌ها اقبال داشته باشند.»
رسول منتجب نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اما در در واکنش به این قسم اظهارات، به عصر ایران می‌گوید: مملکت قانون و رهبری دارد و بنا نیست که هر کس از گوشه‌ای هر حرفی را بزند و دیگران نظر او را ترتیب اثر بدهند. ملاک صحبتهایی است که رهبری در مشهد بیان کرده و گفتند که همه گروه‌ها باید در انتخابات حاضر شوند. پس باید گفت اصلاح طلبان اگر میدان را باز ببینند، می‌آیند و خود را در معرض آراء قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه جبهه اصلاحات اگر احساس کند که شرایط رقابتی در انتخابات حاکم خواهد شد، حتما با یک کاندیدای مطرح وارد انتخابات خواهد شد، گفت: البته هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی این جریان وارد انتخابات خواهد شد. ما امیدواریم که یا خاتمی یا هاشمی برای اداره کشور اعلام آمادگی کنند.
محمدجواد حق شناس عضو جبهه اصلاحات نیز در اظهاراتی در خصوص کاندیداتوری خاتمی می گوید محمد خاتمی کسی است که امتحان خود را پس داده است. او کسی است که در کسوت ریاست‌جمهوری حضور داشته و دارای موقعیتی است که در میان مردم نیاز به تبلیغ ندارد. او هشت سال اداره کشور را بر عهده داشته است. همراهی ایشان با رهبری، ‌قوه قضاییه و مقننه، جایگاه و موقعیت ایشان در منطقه و نظام بین‌الملل و رفتار ایشان در هشت سال اخیر نشان می‌دهد که خاتمی بیش از هر چیز به منافع ملی، قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و پایبندی دارد و هیچ چیزی را با آن عوض نمی‌کند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    ظاهرا اصلاح طلبان خودشان دارند فضا را بیشتر تخریب میکنند آقای خاتمی گرچه واجد شرایط ترین کاندید هستند ولی نه به صلاح خودشان است و نه جامعه ایشان در دوره ریاست جمهوری که بوده اند عملکردشان درسهای را برای آیندگان آموخت این دیگر بستگی به نخبگان و مردم دارد در کارزار انتخابات فعلی هم در بین این همه کاندیدها هیچ فردی بنظرم پخته تر از آقای دکتر روحانی که اعتدال گرا میباشد مفید برای این پست نیست . آنهاییکه دلشان برای نظام و مردم میسوزد و داعیه طلبکارانه از انقلاب و دین و کشور ندارند بهتر است منافع ملی را در نظر گرفته و به بیوگرافی آقای روحانی مراجعه و تصمیم عاقلانه بگیرند.
    • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      5 87
      احسنت. کارآمدی دولت خاتمی بر پایه بستر های فراهم شده از دوران سازندگی بود.در حاضر هم به بازسازی بیشتر نیازمندیم تا اصلاحات
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      66 3
      عملکرد اقتصادی 8سال گذشته نشان داد که حرف دولت اصلاحات مبنی بر اینکه توسعه سیاسی بستر توسعه اقتصادیست بیراه نبوده است
  • ضیاء IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    45 2
    ما هم از حضور آقای خاتمی خوشحال میشویم و استقبال میکنیم اما این برای یک جناح ضعف بزرگی است که با نیامدن رهبر حزب اینگونه به مشکل بخورد و گزینه ای جایگزین و البته اصلح نداشته باشد. باز هم امیدواریم بهترینها به میدان بیایند تا مانند گذشته، هزینه ی انتخاب اشتباه را مردم نپردازند.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      46 2
      چرا متوجه میستید که دلیل این که فقط خاتمی برای اصلاح طلبان مانده خود اصلاح طلبان نیستند، بلکه فضای سیاسی و اصول گرایان نمی گذارند آلترناتیوها نمود پیدا کنند
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    142 4
    شک نکنید آآقای خاتمی بیاد بدون شک با رای خیلی بالا ریس جمهوه شک نکنید
  • سید IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    82 3
    به عنوان یک شهروند عادی به این نتیجه رسیده ام که عملکرد اصلاح طلبان اگر چه دارای اشکال بوده ولی منافع ملی و عمومی را بهتر تامین کرده است . به یاد داریم که در دوران اصلاحات همه چیز سر جای خودش بود این همه نابه سامانی نبود. مراجع عظام ، مجلس و... منزلت بیشتری داشتند اینها همه چشم بصیرت و علم لدنی نمی خواهد واضح و مبرهن است به این نکته باید توجه کرد ..............
  • بدون نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    79 4
    8ساله کشور دست اصول گراهاست هر چی بشه بدتر از این که دیگه نمیشه سید منتظرت هستیم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    39 2
    با استعانت از خداوند قادر متعال و جد بزرگوارت رسول الله ( ص ) قدم به عرصه انتخابات بگذار و مطمئن باش که اگر نیت پاک و خالص باشد پیروزی هم با خود به همراه دارد
  • باببببببببب IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    25 14
    يا خاتمي يا هاشمي...............اگه نشد شايد مشايي
    • ضیاء IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      11 4
      امیدوارم به این نتیجه برسید که اگر خاتمی یا هاشمی به میدان نیامدند، گزینه ی بهتر برای اصلاح طلبان و برای کشور حسن روحانی ست. اولویت ما محمد خاتمی بوده و هست اما بهترین گزینه ی جایگزین برای ایشان، دکتر حسن روحانی هست.
  • النا IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    16 0
    اگر خاتمی بیاید آنقدر رای دارد که کسی قدرت برابری ندارد