۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۱

رسیتال پیانو برای بزرگداشت هایدن، آهنگساز شهیر اتریشی توسط جوان ایرانی، اتریشی اجرا می​شود.

اجرای رسیتال پیانو توسط «گوتلیب والیش» نوازنده ایرانی، اتریشی ششمین برنامه از سلسله کنسرت​های «کانون موسیقی آسمان» است. این پیانیست جوان پیش از این هم بارها در سالن​های مختلف تهران و شیراز برنامه نواخته است. او این بار برای بزرگداشت هایدن، آهنگساز شهیر اتریشی سونات مشهور هایدن در می​بل ماژور را اجرا خواهد کرد. این قطعه، یک اثر نسبتا متاخر در آثار پیانویی هایدن به حساب می‌آید که تصنیف آن بین سال های 1789 تا 1790 اجرا شده است. این سونات که در زمره آثار شاخص یوزف هایدن رده‌بندی می‌شود به «ماریان وان گن‌زینگر» همسر پزشک خاندان «استرهازی» اشراف‌زاده اتریشی داشته تقدیم شده است.

یوزف هایدن آهنگساز اتریشی در سال 1732 به دنیا آمد. بسیاری از مورخین او و آثارش را پلی میان دروان باروک و کلاسیک در موسیقی اروپایی می‌دانند. هایدن مبدع فرم سمفونی است و بیش از صد سمفونی در کارنامه هنری او به ثبت رسیده است. از این رو او را پدر سمفونی و یکی از مهمترین آهنگسازان قرن هجدهم می‌دانند. یوزف هایدن در سال 1809 در اتریش چشم از جهان فروبست.

سالن مجموعه فرهنگی هنری آسمان در روزهای نوزدهم و بیستم آذرماه و از ساعت 19 پذیرای علاقمندان به این رسیتال هستند.  

«گوتلیب والیش»، نوازنده این آثار در سال 1978 در وین به دنیا آمد. آموزش پیانو را نزد مادر ایرانی خود آغاز کرد و از شش سالگی در «دانشگاه موسیقی و نمایش» آموزش جدی موسیقی را پی گرفت. او در شانزده سالگی برنده جایزه اول مسابقه معتبر استراوینسکی شد و با این موفقیت نظر بسیاری از موسیقی‌دانان و رهبران ارکستر دنیا را به خود جلب کرد.

او که اکنون 32 سال دارد با ارکسترهای معتبر بسیاری همچون ارکستر‌های فیلارمونیک و سمفونیک وین، ارکستر رویال لیورپول، ارکستر گوستاو مالر، ارکسترهای مجلسی کلن و اشتوتگارت، ارکسترهای سمفونیک ورشو و زاگرب و ... همکاری داشته است. او همچنین به عنوان سولیست در اجراهای متعددی به رهبری افراد معتبری همچون یهودی منوهین، جوزپه سینوپولی، دنیس راسل دیویس، سر نویل مارینر و بسیاری دیگر حضور داشته است. والیش پیش از این بارها در تهران و شیراز به روی صحنه رفته و با ارکستر سمفونیک تهران و همچنین ارکستر مجلسی ارمنستان به رهبری لوریس چکناوریان به اجرای برنامه پرداخته است.

در این برنامه در کنار اجرای سوناتی از «هایدن»، آثاری از «سباستین تمسل»، آهنگساز جوان اتریشی، «سرگئی پروکفیف» و «فرانتس شوبرت» نواخته خواهد شد. ضمن این که به مانند برنامه‌های پیشین کانون موسیقی آسمان، بحثی پژوهشی درباره آثار هایدن و اجرای گوتلیب والیش در مقدمه این کنسرت برگزار خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =