۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر روز سه‌شنبه 27 فروردین در نهایت با کلیات لایحه بودجه 92 موافقت کردند.

محمد هیراد حاتمی:

« کلیات لایحه بودجه در مجلس تصویب شد ». تیتر این خبر حکایت از آغاز فصل تازه ای برای قصه پر غصه بودجه سال 1392 داشت. بر این اساس با رای موافق مجلس به کلیات لایحه بودجه 92، کمیسیون تلفیق مجددا جلسات خود را آغاز خواهد کرد و وارد بررسی جزئیات بودجه در بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد.

کلیات لایحه بودجه در حالی توانست مهر تایید مجلسی ها را اخذ کند که در  بیست و یکمین روز فروردین کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس رای نیاورده بود. ( اینجا )

کلیات لایحه بودجه 92 در شرایطی با 22 رای موافق و 22 رای مخالف در کمیسیون تلفیق تصویب نشد که خبر آمد مرد با سابقه بودجه نویسی ایران به عنوان نماینده دولت در میان نمایندگان مجلس حاضر شده است. ( اینجا ) بر این اساس در حالی که از سوی دولت اسامی تدوین کنندگان بودجه سال 92 منتشر نشده بود، کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق در برنامه تلویزیونی نمودار از حضور کردبچه چهره با سابقه سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات و سازندگی در جلسات دولت و مجلس خبر داد. حتی حضور این چهره نام آشنای بودجه نویسی هم سبب نشد تا کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رای بیاورد و همانگونه که اشاره شد در نهایت این نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند که به کلیات تصویب لایحه بودجه رای مثبت دادند.

« لایحه بودجه ای که با ۸۴ روز تاخیر به مجلس رفت »  مهم ترین سند مالی کشور، سال 1391 در حالی با 84 روز تاخیر به مجلس رفت که رئیس جمهور برخلاف روال سالهای گذشته، برای ارائه آن در مجلس حضور نداشت؛ این نخستین مسئله ای بود که موجب نارضایتی نمایندگان شد.

در تمامی سالهای دهه 80 تاکنون، بودجه با تاخیر نسبت به موعد قانونی 15 آذر هر سال ارائه شده است؛ با این تفاوت که زمان تاخیر از یک روز تا 84 روز متغیر بوده است. تاخیر در ارائه بودجه، از اواسط دهه 80 تشدید شده و در سالهای اخیر زمان ارائه بودجه به ماه های بهمن و اسفند نیز رسیده است. در آخرین تاخیر که در ارائه بودجه سال 1392 روی داد، لایحه بودجه نهم اسفند به مجلس رسید. با توجه به این مساله که تا پایان سال تمرکز مجلس بر بودجه سه دوازدهم بود، همچنین با مقایسه بین زمان ارائه لوایح بودجه 1391 و 1392، قابل پیش بینی بود که بودجه سال جاری، زودتر از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد 1392 به تصویب نخواهد رسید. پیش بینی ای که به نظر می رسد چندان دور از واقع نباشد چرا که ابهامات موجود در لایحه بودجه سال 1392 در روز های پایانی فروردین سال 1392 و در شرایطی که یک ماه باید از اجرایی شدن لایحه بودجه سپری می شد، وزیران اقتصادی دولت برای ارائه توضیحات به مجلس رفتند. (اینجا )  درست فردا همین دیدار کلیات لایحه بودجه آرای موافق نمایندگان مجلس را کسب کرد تا جزییات آن در کمیسیون های تخصصی طی روز های باقی مانده بهار سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.  

 در رابطه با حواشی لایحه بودجه سال 1392 برخی از اخبار و تحلیل ها به صورت گزیده در ادامه می آید:

پیش بینی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۲ از زبان عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی/نکو:این ذهنیت وجود دارد که بودجه به نفع جریانی خاص در انتخابات هزینه شود

تحلیلی بر «مالیات به جای نفت در بودجه »

تأخیر در ارائه لایحه بودجه و مشکلاتی که برای کشور ایجاد می‌کند

احتمال ارجاع لایحه بودجه به دولت/ تغییرات ارقام بودجه گسترده است

موافقت نمایندگان با تعیین قیمت ارز به نرخ مبادله‌ای در بودجه ۹۲

ناکافی بودن توضیحات نمایندگان دولت رای گیری درباره بودجه را به تاخیر انداخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد:نرخ دلار در لایحه بودجه ۲۴۵۰ تومان

ممبینی خبر داد:ارز مرجع و مبادلاتی حذف می شود/ پرداخت یارانه به جای ارز دولتی

 3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =