مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت، از تامین یک میلیارد و 800 میلیون لیتر بنزین سوپر کشوردر سال 91خبرداد.

براین اساس این شرکت در سال گذشته روزانه 5 میلیون لیتر بنزین سور تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی داده است.
به گفته بیات،در سال 91 بیش از 1.8 میلیارد لیتر بنزین سوپر با اکتان 95 تا 110 و بیش از 2.3 میلیارد لیتر ماده اولیه گازوئیل در اختیار پالایش و پخش قرار گرفته است.
وی همچنین اظهار داشت: صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات، طرح‌های توسعه‌ای خود را پشتیبانی و تأمین مالی کرد.
بیات گفت: بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی پتروشیمی به حوزه بالادست شرکت ملی نفت اختصاص یافت، به گونه‌ای که در پارس جنوبی بسیاری از کالاهای مورد نیاز از این محل تأمین شد.
معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی، بازارهای عمده محصولات پتروشیمی ایران را از نظر ارزش چین با 7.2 درصد، شبه‌قاره هند با 10.3 درصد، خاورمیانه با 31.3 درصد، خاور دوست 18.5 درصد، آفریقا 6.2 درصد و اروپا دانست.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تأکید کرد: تقاضای زیادی از کشورهای همسایه و روسیه برای واردات محصولات پتروشیمی ایران داریم که فعلا امکان صادرات به آنها نداریم.
وی با بیان اینکه خوراک‌های مایع از سال 86 با 95 درصد قیمت فوق خلیج‌فارس محاسبه شده‌اند گفت: خوراک‌های گازی در سال 89 افزایش قیمت یافته‌اند اما قیمت آنها ثابت ماند و برنامه ما این است که این قیمت‌ها به گونه‌ای تغییر کند که بین خوراک‌های گازی و مایع همسنگ‌سازی شود تا توسعه صنعت پتروشیمی به متوازن ادامه یابد.
بیات تأکید کرد: این یک نقیصه است که توسعه صنعت پتروشیمی به دلیل قیمت پایین خوراک گاز به سمت پتروشیمی‌های گازی متمایل شود.
وی تصریح کرد: به دلیل اینک خوراک گاز پتروشیمی‌ها تبدیل به محصول شده و به قیمت جهانی صادر می‌شود قیمت خوراک گاز به گونه‌ای قابل افزایش است که هم سود واحدهای پتروشیمی گاز منطقی شود و هم بقیه سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی و پالایشی دلسرد نشود.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی با اشاره به تبدیل خوراک به محصولات مختلف و فروش آن در داخل و خارج از کشور گفت: در قانون بودجه 92 پیشنهاد کرده‌ایم و احتمالا تصویب می‌شود که خوراک‌بهای فروش داخل به صورت ریالی و خوراک بهای صادرات به صورت ارزی دریافت شود.
39221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =