پس از 19 سال انتظار دولت های اروپایی آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر را در شهر « بن » آلمان تاسیس کردند.

گروه اقتصادی : در پی برگزاری کنفرانسی در شهر بن ، آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) تأسیس شد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع برونمرزی ، سازمان انرژی های تجدید پذیر اگرچه در ضمن اعمال سیاست های حمایتی از انرژی های نو در برابر انرژی های فسیلی نگاهی مستقیم به مسئله محیط زیست دارد اما زیر نظر سازمان ملل قرار ندارد.

بر اساس گزارش های موجود از 19 سال پیش طرح تاسیس چنین سازمانی رقم خورد ولی تشکیل آن به تعویق افتاده بود. قرار است که در ابتدای ماه ژوئن ۲۰۰۹ در مورد دبیرکل یا هیئت مدیره موقت و محل این آژانس، تصمیم‌گیری شود. روز دوشنبه 400 نماینده از 120 کشور جهان در کنفرانسی به منظور نهایی کردن طرح تشکیل این سازمان گردهم آمدند . همچنین حدود ۵۰ کشور آمادگی قطعی خود را برای امضای اساسنامه این آژانس اعلام کرده‌اند.

جمهوری فدرال آلمان، دانمارک و اسپانیا سه کشور اروپایی است که بیش از دیگر کشورهای مشتاق تشکیل این سازمان برای این طرح تلاش کرده اند.

وظیفه اصلی این آژانس، پشتیبانی از دولت‌های کشورهای صنعتی و در حال توسعه، برای به‌کارگیری منابع انرژی‌ نو نظیر باد، خورشید و آب است .  

اروپا در حال حاضر مصمم است که هرچه بیشتر وابستگی خود را به انرژی های فسیلی وارداتی به ویژه از روسیه و منطقه خاورمیانه کاهش دهد. سیاست‌های این آژانس، در جهت کاهش وابستگی به منابع فسیلی گران‌قیمت و رو به پایان و کمک به برطرف‌شدن مشکل گرم‌شدن کره زمین است.

در حال حاضر چند نهاد ملی و بین‌المللی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به "شورای جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر"، "مجمع جهانی بین‌المجالس انرژی‌های تجدیدپذیر"، "شبکه انرژی‌های تجدیدپذیر قرن بیست‌ویکم (REN21)" و "اتحادیه اروپایی انرژی‌های تجدیدپذیر (EUROSOLAR)" اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =