عوامل فیلم «حوض نقاشی» معتقدند دو شخصیت اصلی این فیلم که کم توان ذهنی نشان داده شده‌اند، موقعیت‌های احساسی را بر هر چیز ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «حوض نقاشی» به حضور مازیار میری کارگردان، منوچهر محمدی تهیه‌کننده، فرشته صدرعرفایی بازیگر، مصطفی جلالی‌فخر  و کیوان کثیریان منتقدان سینما در کافه خبر برگزار شد.


در ابتدای این نشست محمدی با اشاره به چگونگی همکاری با میری گفت: «به خاطر فعالیت‌های صنفی آقای میری را از قبل می‌شناختم. دو سه فیلم آخر ایشان را در مرحله مونتاژ دیده بودم. از توانایی‌های فردی ایشان شناخت داشتم و می دانستم که « آنِ« سینمایی را که باید، دارند. دوست داشتیم یک کاری با هم انجام بدهیم. وقتی بحث یک کار مشترک پیش آمد، آقای میری ایده‌ای داشت که خیلی جذاب بود وامیدوارم روزی بتواند آن را بسازد. در نهایت من هم ایده‌ام را مطرح کردم و همان جا دیدیم ایده‌هایمان در مفاهیم کلان با هم مشترک هستند. ماحصل این همکاری هم به فیلم «حوض نقاشی» ختم شد.»


او در ادامه صحبت‌هایش با این اشاره که «می‌دانستم فیلم «حوض نقاشی» فروش قابل قبولی خواهد داشت»، توضیح داد: «ظاهرا ما تهیه کننده‌ها را آدم‌هایی می‌دانند که باید به معادلات اقتصادی کمک کنیم. برای من روشن بود که این فیلم پرفروش خواهد شد و سرمایه‌اش را بازمی گرداند. اگر قرار بود نگاهم اقتصادی باشد این فیلم را خودم می ساختم. در حال حاضر نه تنها سرمایه فیلم برمی‌گردد، بلکه حوزه هنری به خاطر آن سود هم می‌کند. من دوست داشتم این فیلم ساخته شود، دوستان حوزه هنری هم می‌خواستند در جشنواره فیلم فجر نماینده داشته باشند. من ایده را مطرح کردم و آن‌ها هم قبول کردند. اعتمادی که برای ما به وجود آمده بود فضای کار را برایمان باز کرد.»


در بخشی از این نشست نیز مازیار میری در مورد این همکاری گفت: «وقتی شما از طرف یک تهیه‌کننده معتبر دعوت به کار می‌شوید که دغدغه‌اش این است که فیلم قابل قبولی تولید کند و اثر برایش مهم است تا سود، طبیعی است که با اشتیاق می‌روید و فیلم می‌سازید. این دعوت برای من جذاب بود چون آقای محمدی روی سینما شناخت داشت.»


در ادامه مصطفی جلالی‌فخر منتقد سینما و پزشک با انتقاد از پر رنگ بودن ایده در فیلم «حوض نقاشی» گفت: «اشکالی که به این فیلم وارد است متکی بودن به ایده اولیه است. مشکلی که در سینمای ما وجود دارد این است که ایده‌ها گسترده نمی شوند و بیشتر کش داده می شوند. شما وقتی به سمت درام می‌روید باید توقع دراماتیک‌تان حفظ شود. به نظرم شخصیت‌ها بیشتر قصه را پر می کنند. ما باید مداخله دراماتیک، شخصیت و حضور بازیگران در فیلم را باور کنیم، اما این اتفاق نمی‌افتد. اتفاقی که در فیلم قبلی آقای میری، «سعادت آباد» افتاد اما ما در «حوض نقاشی» فقط به ایده توجه می‌کنیم.»


میری نیز در پاسخ به این انتقاد عنوان کرد: «فیلم «حوض نقاشی» فیلم حالت است نه موقعیت. ما علاقه مند بودیم در مرحله نگارش از شاخ و برگ‌های قصه بگیریم و فیلم را در بستر یک حالت ببریم. یک موقعیت خیلی کوچک هم می‌تواند موقعیت شخصیت‌های این فیلم را به هم بریزد.»


در بخش دیگری از این گفت‌وگو فرشته صدرعرفایی یکی از بازیگران «حوض نقاشی» خاطرنشان کرد: «دو شخصیت اصلی فیلم از بحران اخراج از کار می توانند رد شوند. این بحران را با ساده اندیشی پشت سر می‌گذرند، در حالی که یک خانواده معمولی نمی‌توانند با بحران شغلی کنار بیایند. قرار بود این دو خانواده در فیلم با هم مقایسه شوند. افراد کم توان ذهنی با موقعیت عاطفی نمی‌توانند به راحتی برخورد کنند و از آن به آسانی بگذرند و این به معنی آن است که بحران احساسی و عاطفی برایشان از هر چیزی مهم تر است.»
 

مشروح کافه خبر «حوض نقاشی» به زودی منتشر می‌شود.

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    34 4
    هیچ نگاهی نمی توانست زندگی افراد سالم و بی عاطفه را با زندگی افرادی که توانایی ذهنی کم و عاطفه فراوان دارند مقایسه کند جز این فیلم زیبا!!!!!!!
  • زرتشت EU ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    11 0
    خروج ما از سالن سینما با سکوت همگانی همراه بود ... امیدوارم معلولین ذهنی مورد بی احترامی جامعه و یا حتی فرزندان خود قرار نگیرد... این یک فیلم خوب است. و برای مدتها باعث افتخار جامعه هنری سینما است. تبریک. با تشکر از خبر انلاین
  • خمسه IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 0
    فیلمی که درجشنواره انصافا به حقش نرسید فیلمی که حرف داشت درد داشت درد دل داشت وازهمه مهم تراین واگویه دردها ذستمال عثمان نشد روشنفکرنماها همیشه خانه حوض وگلدان دار زن چادربه سر و گازبی فر وامثالهم رانمادهایی اززیک زندگی سنتی وعقب مانده می دانند درست مثل حوض نقاشی که مرد عقب مانده وزن عقب مانده است وکودک که نماد نسل امروز است خودرابرترمی بیند،کودک فرار می کند به ظاهر خوب وارامش بخش مدرنیته او می خواهد مهاجرت کند می رود وفرشته نجاتش رابغل میکند خانوم معلم تشخیص غلط وصحیح بودن این انتخاب را برعهده خود کودک می گذارد وبی سانسور ازتنهایی وحسرت یک تشکر ودرد دل عاشقانه برایش پرده برمی دارد تاخیلی ساده بگوید عقب مانده ما هستیم ما که دنبال پز وژست وظاهرگرایی رفتیم وازاصالت عشق خداشناسی جاماندیم