مرکز اسناد انقلاب دو کتاب تاریخ شفاهی مبارزات شهید مهدی عراقی و زندگی‌نامه و مبارزات آیت الله علی مشکینی را منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی، از موثر‌ترین چهره‌های تشکیل‌دهنده جمعیت موتلفه اسلامی در سال 1340 توسط امین عزیزی و مجتبی سلطانی تألیف و تدوین شده است. در این کتاب با افراد و شخصیت‌های انقلابی و سیاسی که از یاران و همراهان شهید عراقی در حزب موتلفه اسلامی بودند همچون «امیر عبدالله کرباسچیان» (مدیر مسوول روزنامه نبرد ملت)، «اسدالله بادامچیان» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «حبیب‌الله عسگر اولادی» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «سید محمود دعایی» (سرپرست موسسه روزنامه اطلاعات) »، «سید کاظم بجنوردی»(رئیس سازمان دایره المعارف بزرگ اسلامی)و «جواد منصوری» (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور چین) گفت‌وگو شده و حاصل آن در این کتاب گرد آمده است.

به گفته مولفان کتاب، روش کار در این اثر، پژوهش تاریخی بوده و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی در زمان پهلوی اول و دوم و نقش و تاثیر آنها بر روی زندگی شهید عراقی و خانواده‌اش بررسی شده‌اند. تعدادی از کتاب‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره رویداد‌های انقلاب و نقش احزاب در پیروزی انقلاب مورد استفاده بوده‌اند، همچنین از نظر شماری از جامعه‌شناسان درباره رویداد‌های سیاسی و اجتماعی دوران زندگی شهید عراقی و برخورد خانواده او با آنها مانند کشف حجاب در دوره پهلوی اول و افکار و فعالیت‌های جمعیت فداییان اسلام استفاده شده است البته بُن‌مایه اصلی این اثر، خاطرات شخصیت‌های انقلابی و سیاسی است.  فعالیت‌های مبارزاتی و سیاسی شهید عراقی در گروه فدائیان اسلام، سازمان‌دهی تظاهرات عظیم مردمی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در سال 1342 و قیام 15 خرداد، تشکیل جمعیت مؤتلفه اسلامی، دوران اسارت در زندان‌های پهلوی و همراهی امام در نوفل لوشاتو از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید عراقی گرد آمده‌اند.

«شهید مهدی عراقی» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 با حکم امام به ریاست زندان قصر منصوب شد و پس از آن ریاست شورای مرکزی بنیاد مستضعفان را برعهده گرفت و همزمان به عنوان سرپرست امور مالی روزنامه کیهان فعالیت نمود. او سرانجام در سحرگاه روز چهارم شهریور سال 1358 زمانی که به اتفاق فرزندش «حسام» قصد عزیمت به محل کار خود را داشت، توسط سه تن از اعضای گروه فرقان به همراه فرزندش به شهادت رسید.

 

همچنین این ناشر، کتاب «زندگی و مبارزات آیت الله مشکینی» تدوین علی درازی را منتشر کرده است.  در معرفی ناشر از این کتاب می خوانیم: «تاریخ انقلاب اسلامی ایران روایتگر مبارزات شخصیت‌های مختلفی است که هر یک در گوشه‌ای و بستری به باروری اندیشه‌ی اسلامی پرداخته‌‌اند. ستون خیمه‌ی انقلاب، حضرت امام‌خمینی(ره) بودند و در کنار ایشان شاگردانش تلاش بسیاری در ترویج و نشر افکار و عقاید انقلابی قائد خود انجام می‌دادند. از میان شاگردان حضرت امام‌(ره) آیت‌الله میرزا علی فیض‌مشکینی از جایگاه مخصوصی برخوردار است. آیت‌الله مشکینی ضمن اینکه مدرس علوم دینی بود، به‌عنوان معلم اخلاق هم شهرت یافته که در مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی پیشگام و پیشقدم بود. وی در جریان فعالیت‌های خود در قم، به‌ویژه حضور در جمع یازده نفری علمای پیشگام اصلاح حوزه‌ی علمیه‌ی قم، مورد پیگرد و دستگیری ساواک قرار گرفت و مدت‌ها در شهرهای مختلف کشور چون کرمان، گلپایگان و کاشمر در تبعید به‌سر برد. پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های آیت‌الله مشکینی در جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری متمرکز گردید و تا آخرین لحظات عمر پربرکت‌شان از مدافعان سرسخت نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت ‌فقیه و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند.»
 

کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی در 378 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان و کتاب زندگی و مبارزات آیت الله مشکینی در 541 صفحه و با قیمت 19 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =