عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در مورد پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت آینده‌اش گفت: یارانه‌ها باید پرداخت شود اما پیشنهاد من این است که مردم بخشی از یارانه‌های نقدی خود را در حساب سپرده‌ای با سود مطلوب در شبکه‌ی بانکی کشور قرار دهند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدحسن ابوترابی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج در پاسخ به پرسشی در مورد روند پرداخت یارانه‌ها و اجرای این طرح در دولت احتمالی آینده‌اش خاطر‌نشان کرد: اگر مردم درصدی از یارانه‌های خود را در حساب سپرده‌ای با سود مطلوب در اختیار شبکه‌ی بانکی قراردهند ، هم به ایجاد اشتغال و رونق تولید کمک می شود و هم اثر تورمی پرداخت یارانه نقدی کاهش می یابد.
وی در مورد بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به اینکه دانشگاه یک نهاد علمی است و رسالتش توسعه‌ی علمی و فرهنگی و اخلاقی جامعه است گفت: باید تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا به راهکاری برای ارتقاء سطح فرهنگ، اخلاق و علم دست یافت.
دانشجوی دیگری در مورد بحث اساتید سکولار در دانشگاه‌ها پرسید که وی در پاسخ گفت: در دانشگاه‌های اسلامی می توان تریبون‌های آزاد برگزار کرد و اساتید سکولار نیز می‌توانند از دیدگاه خود دفاع کنند، اما در دانشگاه اسلامی باید به ارزش‌های اسلامی باور جدی داشته باشند و با پشتوانه‌ی علمی و دینی در عرصه حاضر شوند.
ابوترابی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد راهبرد سیاست خارجی دولت آینده‌اش گفت: راهبرد سیاست خارجی ما همان راهبرد سیاست داخلی است. در سیاست داخلی بر گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق اعتقاد دارم و بر این اساس باید تصمیمی اتخاذ کرد که بتوان در قبال آن پاسخگو بود.
وی دارا بودن پشتوانه‌ی علمی را لازمه‌ی اتخاذ چنین تصمیمی عنوان کرد و در مورد بحث مقابله با قدرت سلطه‌ی جهانی خاطر نشان کرد اگر می‌خواهیم با صاحبان قدرت که خود را کدخدای دهکده‌ی جهانی می‌دانند مقابله کنیم باید در تمامی زمینه‌ها مقتدر باشیم.
ابوترابی وحدت را رمز این اقتدار دانست و گفت: با این گفتمان و مبتنی بر کرامت انسان با هر دین و آئین و نژادی گفتگو می‌کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: گفتگو با آمریکا نیز باید در چهارچوب خط قرمز‌های نظام و با تغییر ادبیات واقعی آنها صورت گیرد.
دانشجویی در مورد بحث ائتلاف‌های اصول‌گرایان پرسید که ابوترابی این ائتلاف‌ها را در راستای فراهم آوردن وحدت و انسجام اصول‌گرایان ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم دوستان با احترام و نگاه ویژه به جامعتین در انتخابات پیشرو به یک نقشه‌ی راه واحد و قابل قبول دست یابند.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بحث اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان گفت: در کشور تقابلی بین اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی نداریم، به اعتقاد من کسانی که به اصول و مبانی اسلام، انقلاب، امام و رهبری و قانون‌اساسی قائل هستند اصول‌گرا می‌باشند و انقلاب بدست نیروهای وفادار به این اصول اداره می‌شود.
یکی از دانشجویان انتقاداتی به نظارت استصوابی شورای نگهبان عنوان کرد که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: در همه‌جای دنیا کسانی که می‌خواهند وارد عرصه‌ی انتخابات شوند باید واجد شاخص‌هایی باشند که اگر این اصول و شاخص‌ها رعایت نشود، مردم سالاری آسیب می‌بیند.

دیگر اظهارات وی به شرح زیر است:
برنامه‌های اقتصادی ابوترابی برای کنترل تورم و اشتغال‌زایی در کشور
*باید تولید کالا و خدمات ، موتور محرکه‌ی اقتصاد کشور باشد که در این راه باید از سرمایه‌های کشور و موقعیت استثنایی موجود استفاده کنیم.
*اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم با رشد اقتصادی مطلوب و نرخ تورم قابل قبول عرصه‌ی اقتصادمان را مدیریت کنیم.
*نگاه مسئولان اجرایی بیش از آنکه به سمت تولید معطوف باشد به سمت ارائه‌ی خدمت بیشتر معطوف شده است که البته بر اساس نیازهای کشور بوده و ما باید بودجه‌ی سالانه‌ی کشور را عملیاتی و در بالاترین سطح انضباط تدوین و تثبیت نماییم.
*تحقق اشتغال نیازمند توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا باید به سمت تجاری سازی علم و تبدیل دانش به فناوری حرکت کرد که این مسئله به نوبه‌ی خود زمینه‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم می‌کند.
* امروز تجربه‌ام نسبت به 8سال گذشته به سطح قابل‌قبولی رسیده است و اشراف کافی نسبت به مسائل کشور دارم.
نقاط قوت دولت فعلی
* شعارهای انقلابی، ساده‌زیستی و پرکاری برای ارائه‌ی خدمت به مردم است که رئیس جمهور آینده نیز باید آنها را مد نظر داشته باشد.
چرایی مخالفت مجلس با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی
*بحث تبدیل وضعیت قابل مقبول مجلس است، اما تصمیمات باید مبتنی بر قانون باشد و بر این مبنا باید مجرای اجرای یک قانون در چهارچوب ساختار اداری کشور فراهم شود.
اصلی‌ترین دلیل ضعیف بودن نظارت در کشور بزرگ بودن دولت است که در این راستا دولت مسائلی را تحت تصدی خود دارد که جزو وظایف حاکمیتی نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود.
طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای و بحث تحریم‌ها
*یکی از چالش‌های موجود در این حوزه بحث تحریم‌ها بود که باعث کاهش ارزش پول ملی شد، اما می‌توانستیم ذخائر ارزی خود را به گونه‌ای پیش‌بینی کنیم که این مسئله بروز نکند.
*بحث مدیریت نقش کلیدی برای برون رفت شایسته از این تنگناها دارد. موضوع حفظ دانش هسته‌ای کشور نیز یکی از راهبردهای اساسی نظام است که باید با مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق آن را به پیش ببریم.
وضعیت آزادی بیان پس از انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور
*رهبری معظم انقلاب بیشترین توجه را نسبت به این مسئله دارند و یکی از تأکیداتشان به مسئولان ارشد نظام این بوده که در حوزه‌های دانشجویی حضور یابند و به سؤاالات آنان پاسخ دهند. در نظام اسلامی جلسات بحث و گفتگو باید برگزار شود و اگر ما بر اساس اصول اسلامی تصمیم گرفتیم به راحتی می‌توانیم با آزاد اندیشی سؤالات دیگران را پاسخ دهیم.
*در اثر حوادث مربوط به انتخابات 88 بر سطح بصیرت دینی و سیاسی مردم افزوده شد و امیدواریم انتخابات آینده نیز به حماسه‌ی سیاسی تبدیل شود.
یکشنبه‌ی سیاه مجلس
*من قبل از جلسه با تمام کسانی که فکر می‌کردم با رفتارشان ممکن است چنین حادثه‌ای بروز کند مذاکره کردم اما نتیجه نداد، لذا جز نقش سازنده نقش دیگری ایفا نکردم.
* نباید دولت امنیت روانی جامعه را به هم بزند. نباید یکشنبه‌ی سیاه اتفاق می‌افتاد و بر این اساس چالش‌هایی در کشور ایجاد نشود که رهبری برای حل آن ورود پیدا کند. باید وحدت ملی در بالاترین سطح تحقق یابد و نزاع‌ها بین جریانات سیاسی تبدیل به وحدت شود.
تغییر زمان امتحانات به خاطر برگزاری انتخابات
*این تصمیم در اختیار دولت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد است نه می‌توانم آن را رد کنم و نه تأیید. چرا که ممکن است استدلال اقناعی داشته باشند.
* برقراری امتحانات تأثیری بر روند انتخابات ندارد و ثابت شده است که جمهوری اسلامی یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین نظام‌ها در کشورهای جهان است و امتحان خود را صدها بار پس داده.
 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =