۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸

مجموعه کتاب‌های طنز «دار و دسته دارعلی» نوشته اکبر صحرایی و «آب نبات هل دار» رمان طنزی از مهرداد صدقی از سوی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.<BR>

به گزارش خبرآنلاين، «دار و دسته دارعلی» یک مجموعه ادامه‌دار سه جلـدی به نام «دار و دسته دارعلی» است، که «آمبولانس شتری»، «گردان بلدرچین‌ها»، «برانکارد دربستی» نام دارند و خمیر مایه آن‌ها طنز است.

اکبر صحـرایی درباره اين کتاب گفت: این مجموعه در زمینه ادبیات پایداری است و ویژگی آن‌ها در این است که هر کدام شامل داستان‌های کوتاه و مجزا از یکدیگر است، اما در مجموعِ سه جلد آن که 64 داستان کوتاه را شامل می‌شود پیوستاری دیده می‌شود که در آن خوانش خاصی دنبال می‌شود.

صحرایی در پاسخ به اینکه چرا به طنز روی آوردید، خاطرنشان کرد: اول اینکه طنز جذابیت‌ها و گیرایی بالایی دارد و هم چنین خودش می‌تواند جذابیت را بسازد، دوم؛ جان مایه ساختار زندگی ما ایرانیان طنز است و از آنجایی که جنگ نیز برای ما زندگی بود و در درون این زندگی واقعی طنز موج می‌زد، تلاش کردم آن لحظه ها را با ادبیات طنز آمیز بیان کنم. دلیل سوم این است که رویه خودم طنز است و روحیه طنزآمیزی دارم.

این نویسنده با تشریح کتابش، اذعان کرد: امروزه رمان‌ها و کتاب‌هایی در زمینه جبهه و جنگ رایج شده است واقع‌گرایانه است و بعد ادبیاتی آن خیلی ضعیف است، بنابراین در حالی که در ادبیات پایداری رگه‌های ادبیات کمتر به چشم می‌خورد، سعی کردم دفاع مقدس را با این ادبیات آشتی دهم و نوشته های مقاومت را بخشی از ادبیات معاصر بدانم، به نظر من اگر قرار است کتاب‌هایی مانند «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» و ... نوشته شود می‌بایست رمان‌هایی نیز در این زمینه نوشته شود.

از این نویسنده «خمپاره خواب آلود» و «آنا هنوز می‌خندد» از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده که «خمپاره خواب آلود» به چاپ هفتم نیز رسیده است.

 

بر اساس گزارش سايت اين ناشر، «آب نبات هل دار» رمان طنزی از مهرداد صدقی که در این داستان روایت طنزگونه‌ای از زندگی یک کودک بیان می‌شود همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار علاقه‌مندان به آثار طنز قرار خواهد گرفت. مهرداد صادقی درباره این رمان طنز گفت: روایت داستانی در این رمان در جغرافياي خراسان شمالي روي مي‌دهد و کتاب از زبان کودکي بجنوردي روايت مي‌شود.

صدقی همچنین به عنوان کتاب اشاره کرده٬ اظهار داشت: «آب نبات هل دار» در واقع روایتی است که کودک داستان با اسارت رفتن این عضو خانواده‌اش برای او یک شب چله طولانی به وجود می‌آید که با آزادی برادرش این شب طولانی به بهار تعبیر و تشبیه می‌شود. این نویسنده همچنین از تفاوت‌های اثر جدیش با کتاب طنز «نقطه ته خط» گفته٬ افزود: از تفاوت‌های این اثر با کار قبلی ام در این است که فرم نگارش در این اثر منسجم است، در صورتی که در «نقطه ته خط » نثرهای متفاوتی در قالب یک کتاب گردآوری شده بود. صدقی در ادامه به مشکلات طنز پرداخته٬ خاطر نشان کرد: طنز مکتوب ما خصوصا در مطبوعات٬ سیاست زده است٬ البته باید گفت که ما طنز سیاسی داریم اما به نظر من آن کسانی که طنز اجتماعی می‌نویسد باید فاصله خودشان را با جناح‌های سیاسی حفظ کنند. وی در ادامه افزود: زنده یاد منوچهر احترامی نمونه‌ای خوب برای طنزپردازان اجتماعی است زیرا وی در عین الهام از مسائل روز با یک ظرافتی موارد را به رشته تحریر در می آورد که طنزش همواره برای خوانندگان دارای دوام و قوام بوده و هست.

کتاب طنز«نقطه ته خط» عنوان اثر طنزی از مهرداد صدقی است که چندی پیش توسط سوره مهر به چاپ رسیده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزانه A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    بی نظیر بود این کتاب بی نظیر... واقعا پیشنهاد خوندنش رو به همه دارم :