فیلم «موشک» به کارگردانی کیم موردان در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا بهترین فیلم بخش مسابقه داستانی سینمای جهان شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برندگان این دوره جشنواره ترایبکا پنجشنبه شب در کانراد نیویورک در نیویورک معرفی شدند و فیلم استرالیایی «موشک» (The Rocket) در بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جایزه موسسان را دریافت کرد.
 

در همین حال، داوران جشنواره ترایبکا که تا 28 آوریل (8 اردیبهشت) ادامه دارد، «تیم قتل» ساخته دان کراس را به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه مستند سینمای جهان معرفی کردند. این فیلم درباره سربازان جوانی است که برای جنگ آموزش می‌بینند. «تیم قتل» همچنین یک جایزه نقدی 25 هزار دلاری دریافت کرد.
 

«موشک» هم که داستان یک خانواده آواره در لائوس است، برنده یک جایزه‌ نقدی 25 هزار دلاری شد. سیتهیپهون دیساموئه بازیگر غیرحرفه‌ای فیلم هم جایزه بهترین بازیگر مرد بخش مسابقه داستانی سینمای جهان را برد.
 

در این بخش «Stand Clear of the Closing Doors» به کارگردانی سام فلایشنر تقدیر شد.
 

ویرل بائتنز هم برای «The Broken Circle Breakdown» جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه (کارول جوس و فلیکس فان گرونینگن) هم برنده شد.
 

جایزه بهترین فیلمبرداری به ماریوس ماتزو گالبراندسن برای فیلم «پیش از بارش برف» ساخته هشام زمان رسید.
 

جایزه بهترین کارگردان جدید به امانوئل هاس-دسماریاس برای فیلم کانادایی «Whitewash» اعطاء شد. امیر بیگازین کارگردان قزاقستانی برای «درس‌های هارمونی» از سوی داوران تقدیر شد.
 

از سوی دیگر، در بخش مسابقه مستند سینمای جهان، «اکسیانا» به کارگردانی شان دان تقدیر شد. دان همچنین در این بخش جایزه بهترین مستندساز جدید را برد.
 

نلس بانگرتر در بخش مسابقه مستند سینمای جهان برای فیلم «بگذار آتش زبانه کشد» جایزه بهترین تدوین را از آن خود کرد. جیسن آسدر کارگردان این فیلم هم تقدیر شد.
 

در بخش مسابقه فیلم کوتاه، «شب‌کاری مال ستاره‌هاست» ساخته ادواردو پونتی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را برد و جایزه بهترین مستند کوتاه به «Coach» به کارگردانی بس کارگمن اعطاء شد.
 

جایزه نورا افرون هم که از امسال به فیلمسازان زن اعطاء‌ می‌شود، به میرا منون نویسنده و کارگردان تازه‌کار (Farah Goes Bang) تعلق گرفت. او برای دریافت جایزه 25 هزار دلاری با هفت فیلمساز دیگر رقابت داشت.
 

امسال فیلم‌هایی از 30 کشور در جشنواره ترایبکا به نمایش درآمد که در میان آن‌ها 53 فیلم اولین بار در دنیا، 15 فیلم اولین بار در آمریکای شمالی، شش فیلم اولین بار در ایالات متحده و هشت فیلم اولین بار در نیویورک روی پرده رفتند.

درمجموع 113 کارگردان با فیلم‌های بلند داستانی خود در جشنواره حضور داشتند که در میان آن‌ها 35 نفر فیلمساز اول هستند. در میان این فیلمسازان 26 نفر زن هستند. فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره ترایبکا 2013 از میان 6005 فیلم متقاضی انتخاب شدند.

12 فیلم داستانی و 12 مستند در دو بخش سینمای جهان و مستند برای دریافت جوایز نقدی که در مجموع 180 هزار دلار است، رقابت کردند.

دوازهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا 17 آوریل (28 فروردین) آغاز شد. فیلم ایرانی «تابور» ساخته وحید وکیلی‌فر فیلمساز کرمانشاهی یکی از 14 فیلم بلند داستانی بخش دیدگاه‌ها بود.

جشنواره ترایبکا در واکنش به حادثه 11 سپتامبر راه‌اندازی شد. ترایبکا نام محله‌ای نزدیک محل سابق برج‌های دوقلو در نیویورک است. رابرت دنیرو بازیگر آمریکایی از موسسان این جشنواره است.
 

هالیوود ریپورتر / 25 آوریل / ترجمه: علی افتخاری
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =