۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «چرا اصولگرایان از کاندیداتوری هاشمی نگران هستند؟» نوشت:

اما اينكه چرا اغلب اصولگراياني كه احتمال كانديداتوري‌شان وجود دارد نسبت به آمدن هاشمي حساسيت ويژه‌يي دارند شايد به اين مساله برگردد كه با آمدن او خيلي از آنها نه تنها نمي‌توانند خيال رييس‌جمهور شدن را در سر بپرورانند كه حتي توسط خود اصولگرايان از گردونه انتخابات بيرون رانده خواهند شد و ديگر مجالي براي اينكه در قامت كانديداي رياست جموري بتوانند عرض اندام كنند هم نخواهند داشت. به بيان ديگر دليل اينكه امثال لنكراني در هر اظهارنظر انتخاباتي خود سخني عليه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بر زبان مي‌آورند يا سعي مي‌كنند جوي ايجاد شود كه شرايط براي آمدن او مهيا نباشد جز اين نيست كه آنها مي‌دانند اگر هاشمي پا به عرصه انتخابات بگذارد خود اصولگرايان اجازه نخواهند داد كه افرادي همچون باقري لنكراني، پورمحمدي، منوچهر متكي، سعيد جليلي، پرويز فتاح، غلامعلي حداد عادل و... به مصاف با او بروند. چرا كه اصولگرايان خوب مي‌دانند هيچ كدام از كانديداهاي متعدد فعلي نمي‌توانند رقيب هاشمي باشند. در صورت آمدن هاشمي اصولگرايان مجبور خواهند بود به سمت گزينه‌يي نظير محمد باقر قاليباف يا علي اكبر ولايتي بروند كه آنها براي رقابت با اكبر هاشمي‌رفسنجاني دست كم از وضعيتي بهتر نسبت به ساير كانديداهاي احتمالي اصولگرا برخوردارند.
ولايتي فرد شناخته شده‌يي است كه سال‌ها وزير خارجه هاشمي بوده و وزارت او در دولت سازندگي امتياز قابل توجهي مي‌تواند برايش باشد. قاليباف هم به دليل برآوردي كه اصولگرايان از مديريت شهري او در سال‌هاي گذشته دارند تصور مي‌كنند كه مي‌تواند به رقابت با سردار سازندگي بپردازد.
در واقع طبق اين تحليل، اصولگرايان در صورت آمدن هاشمي مجبورند با كانديدايي وارد ميدان انتخابات شوند كه راي‌آورتر باشد. گزينه‌يي مانند قاليباف اگرچه تا حدودي اين مزيت را براي آنها دارد اما قطعا گزينه مطلوبي براي‌شان نيست.
كانديداهاي ديگري هم كه فعلا نام‌شان در ميان اصولگرايان مطرح است گرچه بعضا نسبت به لنكراني از اين نظر وضعيت بهتري دارند اما در رقابت با هاشمي يا كانديدايي كه پتانسيل آن را داشته باشد كه به‌طور حداكثري مورد حمايت اصلاح‌طلبان قرار بگيرد، وضعيتي چندان بهتر از كامران لنكراني ندارند.
نگاهي به اظهارات اين كانديداهاي احتمالي مي‌تواند مويد ادعاي فوق باشد. از جمله اينكه حداد عادل چندي پيش در اظهاراتي گفته بود اگر جاي هاشمي بودم، كانديدا نمي‌شدم يا باهنر كه گفت كانديداتوري هاشمي را به صلاح وي نمي‌داند. پورمحمدي هم چندي پيش گفته بود صحبت كردن درباره هاشمي صحبت كردن درباره «تاريخ» است. فلاحيان هم طي سخناني ورود هاشمي و خاتمي به انتخابات را همراه با تنش مي‌داند. زاكاني هم از جمله كساني است كه براي كانديدا شدن در انتخابات رياست‌جمهوري احساس وظيفه كرده است و به تازگي در سخناني مدعي شد كه در دوران هاشمي آسيب‌هاي جدي به نظام وارد شده است. ظاهرا هر كدام از اين كانديداها معتقدند كه در انتخاباتي كه پيش رو است مي‌توانند حريف ديگري شوند. مثلا لنكراني تصور مي‌كند كه مي‌تواند بر متكي يا باهنر پيروز شود. يا زاكاني فكر مي‌كند توانايي پيروزي بر لنكراني و پورمحمدي را دارد. اما همه آنها خوب مي‌دانند كه هيچ يك ياراي رقابت با هاشمي يا كانديداي حداكثري اصلاح‌طلبان را نخواهند داشت.
/2929
کد خبر 290166

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    181 7
    مطالب درستی عنوان شده است
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    فقط قالیباف.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    157 8
    بسيار متين و منطقي بود.
  • معين IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    141 7
    احسنت . تحليل جالبي بود
  • دانشجو IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    شتر در خواب بیند پنبه دانه. مثل کبک سر خود را زیر برف کردن هنر نیست. آرای منفی آقای هاشمی از آرای مثبتش بیشتر است . خوب است به نتیجه انتخابات یک دهه اخیر (مجلس و ریاست جمهوری) نگاهی کرده و درصد محبوبیت آقای هاشمی را بسنجید. رفتار اطرافیان و نزدیکان هاشمی و سوء استفاده آنان از رانت قدرت و ثروت و بادمجان دور قاب چینها از اصلی ترین دلایل نارضایتی توده های مردم از ایشان می باشند.
    • بدون نام CH ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      اگه هاشمی نیومد تنها یکی از این 2 نفر (قالیباف یا ولایتی) صلاحیت اداره کشور رو دارن البته شانس قالیباف به مراتب بیشتره
    • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      87 7
      من از خبر آنلاین که غالب خواننده ها بر بی طرفی اون اذعان دارند تقاضا می کنم در مورد هاشمی و اصولگرایان(هر کسی) یک نظرسنجی انجام دهد ببینیم هاشمی منفی بیشتر داره یا اصولگرایان... این سر در برف فرو کردن دقیقا کاری که شما اصولگرایان دارید انجام میدهید و با این اوضاع شدید اقتصادی خودتون رو محبوب ملت و تبرئه از مسایل میدانید.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      79 8
      دوست عزیز شما به عنوان یک مخالف حضور آقای هاشمی در ابتدا یک نظر به تعداد آراء منفی کامتت خودتون بیاندازید تا بلکه اوضاع تا حدودی براتون روشن بشه
    • بیات IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
      0 1
      اقی دانشجو با این اظهار نظر شما موافق نیستم معلوم شد اطلاعات بسیار ضعیفی در مورد اقای هاشمی دارید لذا توسعه میکنم در مورد شخصی که شناخت نداری اظهار نظر نفرمایید
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    62 7
    به جای کیش مات کردن ها باید دید کدام کاندیدای صلاحیت تایید شده می تواندحد اقل طی یک دوره اوضاع اقتصادی، سیاسی و روابط بین المللی رادرسطح واقعی و مطلوب به دور از هیاهوهای فرسایشگردودوره قبل برساند.
  • دکتر سید فرید IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    تحلیل شما هم در این مورد کاملا صحیح میباشد و باید قبول کرد سایر اقایانی که نام بردید به غیر از اقایان قالیباف و ولایتی( تا حدودی ) توانایی های لازم برای اداره کشور را ندارند و بهتر است هم تمامی مسئولین و هم مردم واقع بینانه فکر کنند و منافع فردی و جناحی را کنار گذاشته و منافع ملی را در نظر گرفته و کسی را انتخاب کنند که دارای تجربه و مدیریت لازم بوده و قادر باشد که در این موقعیت حساس و بحرانی کشور را اداره کند و من به نوبه خود به عنوان یک ایرانی مسلمان با وجود اینکه انتقاداتی نیز به دوران اقای هاشمی دارم در مقطع فعلی تنها راه را انتخاب اقای هاشمی میدانم و جسارتا حتی برای اقای هاشمی وظیفه و تکلیف میدانم که بعد از عمری تلاش در این مقطع تاریخی تنها منافع ملی را در نظر بگیرند و حتما کاندید شوند.
    • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      کاملا موافقم.من خودم دردودوره گذشته به احمدی نژادرای دادم ولی الام میفهمم که اون زمانهافقط گول تبلیغات روخوردم ولی الان هرلحظه پیگیرهستم که هاشمی میادیانه واگه نخواست بیادقطعادرانتخابات شرکت نخواهم کرد
    • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      1 2
      اگر حضرات اصلاح‌طلب کمترین اعتقاد و یا حتی علاقه‌ای به حضرت امام (ره) داشتند، چرا در دوره‌ی صدارت و حتی بعد از آن، این هم تلاش برای حذف «ولایت فقیه» و براندازی نظام کردند؟!‌ سفرهای مکرر خاتمی پس از ریاست جمهوری به کشورهای اروپایی برای چه بود؟ ماجرای تأسیس شرکت پتروپارس در آلمان چه بود؟ راستی قضیه‌ی قتل‌های زنجیره‌ای که در دوره‌ی ایشان طراحی شده بود، به کجا رسید؟ آیا اعترافات آقای ابطحی رئیس دفتر ایشان که در دوره‌ی قدرت می‌گفت: «خاتمی را ما سوار قطار اصلاحات کردیم، اگر همراه نیاید پیاده می‌کنیم»، درست است؟ پس، همان طور که بیان گردید، در دوره‌ی خاتمی نه تنها یاد و خاطره‌ای مطرح نبود، بلکه همه‌ی تلاش‌ها در جهت زدودن خط امام، اندیشه‌ی امام، ارزش‌های مطروحه توسط ایشان که همان اسلام ناب است، تضعی
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    53 7
    چو رستم نباشد تن من مباد
    • بدون نام EU ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      15 2
      صحیح (به سبک مرحوم گل آقا)
  • سياستمدار IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    10 66
    سياستمدار بخصوص رئيس جمهور و نخست وزير بايد 75 سال سن داشته باشد
  • ali IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    81 10
    براي ما عزيز هستي . اگر آمدي قدمت روي چشم . اگر نيامدي با هم اصلاحات را در عرصه مدني ادامه مي دهيم . بحث شكاف بين سنت ومدرنيسم، اصلاحات ديني ، مبارزه با خرافات ، جدايي نهادهاي ديني از نهادهاي سياسي ، روشنگري ديني ، شفافيت و پاسخگويي نهادهاي قدرت ، انتخابي بودن، رقابتي و شايسته سالاري درتمام سطوح قدرت ، زماندار بودن حكمراني ، انتخابات و رسانه هاي آزاد ، درك تغييرات جهاني ، گفتگو و تعامل مثبت با دنيا ، احترام به دانش و هنر ، احترام به دانشمندان و هنرمندان ، درك كرامت مردم و صاحب اصلي قدرت بودن آنها ، حقوق بشر اعم از حق انتخاب دين ، لباس ، شغل ، مسكن و... ايجاد اقتصاد مولد ، بخش خصوصي واقعي ، حذف رانتها و شرايط ويژه ، عدالت و برابري همه در برابر قانون ، توسعه فناوريهاي كاربردي ، زيست محيطي و
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    89 11
    باید بیاید.امید ما به ایشان است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    61 11
    تو متن محسن رضایی فراموش شده که ازش نام برده بشه که اصولگراها میتونن روش ائتلاف کنن. ولی در کل اگه آقای هاشمی بیاد، به جز اونایی که گفتین آقایان رضایی و ولایتی هم به نفع آقای هاشمی انصراف میدن و در واقع رقابت میشه قالیباف-هاشمی.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    9 98
    دکتر قالیباف که شکر خدا چیزی نگفته....پس چه هاشمی و خاتمی باشه چه نباشه فرقی نمیکنه...ما حرفمون را تو میدون رقابت میزنیم...فقط قالیباف
    • یکی از دانشجویان محروم از تحصیل IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      1 0
      دوست عزیز جناب قالیباف که من براشون احترام قائلم یک سیاستمدار نیست رئیس جمهور سمتی فراتر از یک کارگزار کارامد هست. فردی باید سکان مدیریتی کشور رو به دست بگیره که از روابط بین الملل، مدیریت سیاسی، تعامل با گروههای رقیب،و به خصوص در این شرایط که جامعه دو قطبی یا چند قطبی شده و کینه و دشمنی های گروهها از هم بسیاره بتونه آرامش رو به کشور برگردونه.. نتیجه ی یک سویه و فقط جناحی فکر کردن و حمایت ناآگاهانه از یک کاندیدا رو ما تو این هشت سال به تلخترین وجه ممکن دیدیم، این بار کمی به دور از احساسات و ناپختگی و با این توجه ویژه که رای ما سرنوشت هفتادمیلیون رو مشخص میکنه رای بدیم.
  • علی س IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 1
    درود بر هاشمی ، تحلیل بسیار کارشناسانه ای بود . امیدوارم که آقای هاشمی که نشان داده مرد بحران هاست مرعوب بد اخلاقی های سیاسی کاندیداهای دیگر نظیر ولایتی و امثالهم نشوند و یک نکته مهم خطاب به آیت اله هاشمی : مگر امام در مورد شما نفرمودند که هاشمی ذخیره انقلاب است پس اکنون که بی چیزیم وقت خرج کردن ذخیره است ، شما نمی توانید نیائید واز بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنید . منتظر اعلام رسمی کاندیداتوری شما هستیم. درود بر هاشمی بزرگ که از وقتی شما گفتید من نمیگویم نمی آیم وآن سخنرانی شما را خواندم تصمیم گرفتم که در انتخابات شرکت کنم و سخنان شما آنجنان مرا امیدوار کرده که میتوانم سختی های این 8 سال را نادیده بگیرم و باز هم درود بر هاشمی بزرگ
  • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 1
    واقعا برای اصولگراها متاسفم ، آیا اصولگرایی شما در این است که شخصی را آنقدر حمایت کنید تا رئیس جمهور شود، هر تصمیمی گرفت دفاع کنید حالا همه تون خودتون از ایشون جدا کنید و راحت مسئولیت تصمیمی که برای اداره مملکت گرفتید قبول نکنید، 8 سال اداره مملکت با تفکر اصولگرایی نتیجش چیزیه که داریم می بینیم ، دیگه شما در انتخاب ملت ایران جایی ندارید، کما اینکه هیچ کاندیدادی اصولگرایی جرات حمله مستقیم به آقای خاتمی و یا آقای هاشمی رو نداره ، حوادث 88 دیگه تکرار نخواهد شد.
  • لهراسب IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    توجه کردید اصرار برنیامدنها یک سویه است!چرا؟
  • ناهید IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    12 0
    من در همه ی سایتها بدون نظر سنجی دقیق همه تمایل به امدن هاشمی و خاتمی دارند فکر کنم با یک نظرسنجی کلی همه چی روشن شود چون فقط این دو با بینش سیاسی و تجربه ی بالا میتوانند کشور را از این بحران نجات دهند چون اینان از بزرگان نظام و مورد اطمینان اکثریت مردم هستند این دو رجل سیاسی هستند
  • کاکتوس IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 14
    چرا اصولگرایان از کاندیداتوری هاشمی نگران هستند؟ جواب : زیرا اولین کاندیدی که بتواند با هاشمی سرشاخ شود برنده انتخابات است .
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    نیومدن هاشمی مانع ازبین رفتن مابقی اعتبارش میشود ماچقدربدبختیم که دنبال افرادکهنسال رفتیم درصورتیکه سبزه جای دگراست

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین