۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷

بورس سهام تهران تحمل بخش خصوصی را ندارد.

نرگس رسولی: بالاخره پس از یک ساله پیگیری شکایت محمد جابریان به نتیجه رسید وبار دیگر نام وی که در تیر ماه 87 در سطر خبرگزاری‌ها وسایت‌های خبری به جهت خرید 30.5 درصدی سهام شرکت فولادخوزستان به عنوان بزرگترین خریدار بخش خصوصی  قرار گرفته بود امروز بار دیگر و به جهت عکس در سطر خبرها قرار گرفت .

محمد جابریان تنها خریدار بخش خصوصی، هشتم تیرماه سال گذشته و پس از 9 روز رقابت بلوک 30.5 درصدی شرکت فولاد خوزستان را با مبلغی بسیار بالاتر از قیمت تابلوی آن روز به‌نام خود ثبت کرد تا بتواند ازاین محل سود سرشاری را نصیب خود کند ولی تنها پس از چند وقت  که قیمت فولاد در سطح جهان کاهش یافت خواستارابطال معامله انجام شده، شد تا به دلیل بحران جهانی که گریبان فولاد جهان و به خصوص ایران را گرفته است ضرری متوجه وی نشود.

وی که در ان زمان  معتقد به  سالم بودن فضای سرمایه‌گذاری در ایران بود و حاضر شد چند برابر قیمت سهام این شرکت را بخرد دیری نپایید که با هرماه شدن کاهش قیمت فولاد و عدم اجازه ورود خود به عنوان یکی از سهامداران عمده به جلسات هیات مدیره تصمیم گرفت تا اظهار نارضایتی خود را به گونه ای دیگر نشان دهد پس اقدام به طرح شکایت برای ابطال بلوک کرد اما هیات‌داوری در آبان‌ماه سال جاری رای را به‌نفع سازمان خصوصی‌سازی صادر کرد.

جابریان اما کوتاه نیامدوشکایت دیگری رابه دادگاه شعبه 19 برد و این دادگاه بالاخره  رای به ابطال این معامله داد تا تنها خریدار بخش خصوصی بورس ایران نیزازصحنه بورس ایران حذف شود.بنابراین سهم 30.5 درصدی جابریان دوباره به دولت مرجوع شد.

هرچند که عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی می گوید که سهامداران فولاد خوزستان از10روز پیش از ابطال این معامله باخبر بوده اند  ولی شریفی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از این موضوع  اظهار بی اطلاعی می کند که  البته توجه به تاثیر پذیری ابطال این معامله در بورس خود جای تعجب دارد به گونه‌ای که با توجه به میزان سهم جابجا شده باید ابطال آن بربازار سهام نیز تاثیر گذارباشد البته این موضوعی است که از سوی مسولان بورس رد شده است و این گروه معتقدند که هیچ اعلامی از سوی سازمان خصوصی ‌سازی  در این باره نشده است.و این نکته جالبی است که این سوال را طرح می کند که اگرمدیران بورس از ابطال این معامله با خبرند چرا نماد معاملاتی این شرکت را متوقف نشده است؟ و البته انحراف 50 درصدی در واریز درآمد حاصل از واگذاری‌ها به خزانه که بخشی از آن به عدم بازپرداخت اقساط معامله بلوکی فولاد خوزستان اختصاص یافته بود اینک با ابطال این معامله همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

البته  حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار دراین باره گفت:" تاکنون هیچ حکمی از دادگاه به دست شرکت بورس نرسیده است و البته خود سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرد که از سوی دادگاه هیچ حکمی به آنها ابلاغ نشده است همچنین شرکت بورس نیز تا زمانی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی و یا دادگاه حکمی برای ابطال معامله دریافت نکند نمی‌تواند ابطال معامله فولاد خوزستان را به سهامداران اعلام کند. "

وی افزود:"حکم دادگاه می‌بایست به شرکت سپرده گذاری مرکزی، سازمان خصوصی یا شرکت بورس اوراق بهادار ابلاغ شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است البته احتمال ابطال این معامله وجود دارد چرا که تاکنون ابطال معاملاتی از این قبیل در بازار سرمایه رخ داده است. شرکت بورس تنها به حکم سازمان بورس اوراق بهادار این معامله را ابطال خواهد کرد و تا زمانی که سازمان بورس که یک نهاد ناظر است صلاحیت حکم دادگاه را تایید نکند، شرکت بورس اوراق بهادار نیز اقدامی نخواهد کرد. "

قالیباف البته به اختلافات فی مابین جابریان و سازمان خصوصی سازی اشاره کرد و گفت:" به دنبال این معامله ادعاهایی از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام شد مبنی بر اینکه خریدار به موقع پول خود را پرداخت نکرده و خریدار نیز (جابریان) به موجب این که تاکنون در هیات مدیره فولاد خوزستان نماینده نداشت با سازمان خصوصی سازی به مشکل برخورد. البته ابطال این معامله در سهام این شرکت تاثیر زیادی نخواهد داشت چرا که تاکنون بخش‌خصوصی در فولاد خوزستان فعال نبوده است. "

 

در این موضوع البته حاجی نوروز مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی cds نیز موضعی همچون مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به خود گرفته و اعلام کرد:" تا کنون به شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی دادگاه هیچ حکمی برای ابطال معامله فولاد خوزستان ابلاغ نشده است. "

همچنین سلطان نژاد عضو هیات داوری بازار اوراق بهادار نیز در تایئد نظر رییسش اعلام کرد:" به شرکت سپرده‌گذاری حکم دادگاه ابلاغ نشده البته شکایت جابریان زمانی که در هیات داوری اصل 44 مطرح شد در این هیات رد شد، اما جابریان برای آنکه به نتیجه برسد به دادگاه مراجعه کرد و اقدام ابطال معامله را از طریق دادگاه پیگیری کرد. تا زمانی که حکم دادگاه به دست هیچ یک از مراجع نرسد نمی‌توانیم نظری برای ابطال معامله فولاد خوزستان اعلام کنیم. "

 در حال حاضر از 170 میلیارد تومان به حساب جابریان بازگشت تا رقم انحراف از مبلغ این واگذاری افزایش یابد. براساس آخرین اطلاعات منتشره از سازمان بورس به غیر از حدود 31 درصد از سهام فولاد خوزستان که در حال حاضر بدون مالک است، 30 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت کارگزاری سهام عدالت، 20 درصد متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 10 درصد سایر سهامداران، چهار درصد سازمان تامین اجتماعی، یک درصد سازمان بازنشستگی کشوری، یک درصد سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و یک درصد متعلق به سازمان بیمه خدمات درمانی است.

بنابه اخرین گزارش از وضعیت این شرکت به نقل از شریفی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ، آخرین پیش‌بینی عملکرد این شرکت برای سال 88 نسبت به سال مالی 87 از نظر فروش 23 درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته سه درصد کاهش، سود عملیاتی 81 درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات 87 درصد کاهش نشان می‌دهد.این در حالی است که داستان قیمت خرید سنگ آهن از شرکت چادرملو و گل گهر هنوز ادامه دارد و خریدار سنگ آهن که دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان هستند قیمت این محصول را با 30 درصد کاهش و فروشنده این محصول یعنی دوقلوهای بورس (چادرملو و گل گهر) قیمت سنگ آهن را با 10 درصد افزایش پیش‌بینی در نظر گرفته‌اند. باید دید پس از انتشار خبر ابطال این معامله تا چه حد بر کاهش قیمت سهام این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

حال نکته اساسی این است که با توجه به وضعیت مالی دولت وگزارشات مالی از وضعیت خزانه دولت مشخص نیست که دولت چگونه می تواند مبلغ 170 میلیارد تومان جابریان را باز پس بدهد چرا که در حال حاضر و با توجه به واریز شدن این مبلغ به درامد دولت و خزانه دولت تنها پاسخ گوی باز پرداخت این مبلغ خواهدهیچ گزارش وضعیتی تا کنون از میزان و نحوه هزینه کردن فروش سهام های دولتی از سوی نهادهای رسمی اعلام نشده است .

 

  

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • masoud CH ۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    0 0
    biya inam az khosoosi sazi too in mamlekat,khoobe man gool nakhordam poolama nayvordam iran,,,khodaya shokret