۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶

انتشارات «پرسمان» دو کتاب «از کجا به کجا» با محوریت مبانی پژوهشی دینی و اسلامی را به قلم یدالله قائم پناه و «اسلام و دموکراسی» مقالات متعددی در زمینه سازگاری یا ناسازگاری اسلام و دموکراسی روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاين، «از کجا به کجا» در سه بخش تنظیم شده بطوری که مقالات بخش اول اغلب رهیافت اسلامی دارد و مقالات بخش دوم به نقد و بررسی کتبی که کم و بیش با دین مرتبط هستند می پردازد. بخش پایانی آن نیز شامل مباحثی است که با ادیانی سوای اسلام در ارتباط است. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است که این کتاب بر محور دین استوار است و «از کجا به کجا» نام گرفته تا هم گویای اختلاف تاریخ نگارش مقالات باشد و هم بیانگر اختلاف موضوعات باشد.
 

همچنين كتاب «اسلام و دموكراسي» شامل مقالات متعددي در زمينه سازگاري يا ناسازگاري اسلام و دموكراسي به قلم انديشمنداني همچون «آمارتياسين»،‌ »چارلز كوزمن»،‌ «عمر جاهه»،‌ »بابي سعيد»،‌ »اصغر علي انجينير»، «رضوان مصمودي» و ... است كه توسط «دكتر مهدي حجت» گردآوري و ترجمه شده است. در مقدمه اين كتاب نيز آمده است: «بر خلاف گفتمان سنت كه حكومت ها ارباب و مردم رعيت بودند امروزه در گفتمان مدرن و در نظام هاي دموكراتيك اين دولتها هستند كه رعيت مردمند و هر گاه به وظيفه خود مبني بر تامين حداقل زندگي اين جهاني آنها به نحوي مطلوب عمل نكنند عزل خواهند شد.رابطه دين و دموكراسي از مباحث داغ و بسيار مهم جوامع ديني است و جامعه ما نيز از آن مستثني نيست. ديدگاههاي مختلفي در اين خصوص وجود دارد. گروهي دموكراسي را بر نمي تابند زيرا آن را مخالف موازين ديني مي پندارند. برخي ديگر آن را تنها نظامي مي دانند كه ارزشهاي ديني در آن امكان تحقق دارند.»

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =