کاربران خبرآنلاین به گزارش فروش کم ناشران در نمایشگاه و خلوتی این روزهای نمایشگاه کتاب واکنش نشان داده و نظرات‌شان را به شکل کامنت مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه کتاب به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، نمایشگاهی که خیلی‌ از ناشران از فروش‌شان راضی نیستند. کاربران خبرآنلاین درباره گزارش‌های پایین آمدن فروش کتاب(اینجا) و (اینجا)  گرانی آن نظرات‌شان را به شکل کامنت مطرح کرده‌اند. تعدادی از نظرات کاربران را در زیر می‌خوانید.
 وقتی ملت پول گوشت و برنج ندارند چطور کتاب بخرند!
 
یکی از کاربران نوشته است:«من نمیدونم چرا فروشندگان محترم و کلا در سطح کشور مسوولان عزیز مرتب به قیمت اجناس در اروپا اشاره می‌کنند که مثلا بگن در مقایسه خیلی همه چیز این‌جا ارزان هست!! چرا به سطح درآمد مردم توجه نمی‌کنید؟!! مگه درآمد مردم ما با مردم اروپا در یک سطح هست؟»
 
یکی دیگر از کاربران هم به گرانی همه کالاها اشاره کرده و گفته که این موضوع مختص کتاب نیست. او نوشته است:«آخه ملت اول باید پول گوشت و برنج و روغن و اجاره و دوا و درمان و ماشین و .....رو بدهند اگه از عهده این‌ها بر آمدند و چیزی تهش ماند که نمی‌ماند، اونوقت میرن سراغ کتاب.»
 
مبین کاربر دیگر هم درباره فروش کم کتاب و خلوت بودن نمایشگاه گفته است:«خب معلومه باید هم این‌طوری باشه، قیمت‌ها که زیاده و هیچ‌کس نمیتونه زیاد خرید کنه. از طرفی دیگه این زمان بدترین موقع برای برگزاری نمایشگاه است حداقل برای دانش‌آموزان که پایه ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستند.»
 
یکی از کاربران هم به تخفیف ندادن بخش دانشگاهی اشاره کرده و نوشته است:«من چهارتا کتاب مرجع خریدم شد 60 هزار تومن، در صورتی که تا دو هفته پیش همین چهار کتاب قیمتش نصف این می‌شد!!! با این وجود چه جوری انتظار می‌شه داشت بتونم کتاب بخرم؟»
 
بن‌هایی که تمام شد
 آرش کاربر دیگر نیز اشاره کرده که به دانشجویانی که جزء خریداران اصلی و ثابت نمایشگاه کتاب هستند، 25 هزار تومان بن می‌دهند که در بهترین حالت قیمت یک جلد کتاب معمولی هست. تازه روز اول هم شعبه‌های بانک صادرات اعلام می‌کنند که بن‌هایمان تمام شده. خود من برای دریافت بن ثبت نام کردم اما نتوانستم دریافت کنم. چرا این بخش ماجرا با فوب خلیج فارس!!! مقایسه نمی‌شه؟!
 
همچنین یکی دیگر از خوانندگان گفته است که اصلا نباید مساله قیمت را نادیده گرفت و اشاره کرده است: «خداییش ، چی هست که بخریم؟ امسال واقعا نمایشگاه خالی بود. کتابی که چنگی به دل بزنه توش نبود. یک چیزی اونورتر از پاستوریزه. من دنبال کتاب‌های بودار نیستم. اما کتابی که توش حرف جدید یا فکر و ایده جدیدی توی رشته خودم یا فلسفه یا جامعه شناسی .... نبود. یک جوری تکرار مجدد همان کتاب‌های سال‌های گذشته بود.»
 
یکی از کاربران نیز درباره مقایسه قمیت کاغذ با اروپا گفته است:«خواستم به اون عزیزی که میگن قیمت کاغذ در اروپا پایین است بگم استاد قبول که کاغذ در اروپا پایین است ولی نسبت به درآمد خودشون مثلا اگه اونا با درآمد یک ساعت‌شون بتونند 100 کیلو کاغذ با قیمت بین المللی بخرند ما این‌جا با درآمد ریالی یک روزمون شاید بتونیم 10 کیلو کاغد بخریم چرا مغلطه و سفسطه می‌کنی استاد گرانقدر؟ شما که خودت ناشری چرا این حرف را می‌زنی؟»
 
مردم با کتاب قهر کرده‌اند
کاربران خبرآنلاین همچنین در واکنش به گزارش بعد از ۲۵ سال رفاقت، آیا مردم با یار مهربان قهر کرده‌اند؟ نظرات خود را در قالب کامنت بیان کرده‌اند.
 
یکی از کاربران دلیل پایین آمدن فروش کتاب در نمایشگاه امسال را قهر مردم با سانسور و نشر کتاب‌های سفارشی عنوان کرده است.
 
از سوی دیگر محمد نوشته است: «بابا تو دلت خوشه، مردم به نون شب محتاج هستن کی به فکر سانسوره، لبنیات و میوه و گوشت نمی‌شه خرید اجاره مسکن ندارن بدن.»
یکی دیگر از کاربران هم با تایید حرف محمد نوشته است:«مردم نون شب ندارن بخورن شما توقع دارین بیان کتاب بخرن؟همین بازدید کننده‌های کم هم نصف بیشترشون دانشجو دانش‌آموز هستن که با بن‌هایی که دارن اومدن خرید و مجبورن کتاب بخرن.»
 
کاربر دیگر خبرآنلاین نیز به وضعیت مدیریت نقد کرده است و بر این باور است:«ما همیشه انتظار داریم من درآوردی مدیریت کنیم و بعد نتایج عالی هم بگیریم.»
 
یکی دیگر از کاربران هم نوشته: «کجای دنیا نمایشگاه کتاب برگزار می‌شه؟ مگه عرضه کتاب راه‌های آسان‌تری نداره که باید یک صبح تا شب وقت بگذاری که آیا فلان کتاب رو بخری یا نه. اونایی که از شهرستان‌ها میان که دیگه ول معطلند. آیا نمی‌شه هرساله مدت زمانی را اختصاص بدهند به این‌که ناشران همه کتاب‌ها را با تخفیف ارایه کنند، آن‌هم در همه فروشگاه‌های کشور .الان با وجود اینترنت خیلی راحت‌تر می‌شه کتابی را پیدا کرد و خرید. این کار برای زمانی بود که هنوز اینترنت نبود ولی همچنان اصرار بر برگزاری این نمایشگاه‌ها داریم که باعث اتلاف وقت و انرژی و ترافیک و .... می‌شه.»
 
چرا باید نمایشگاه کتاب برگزار کرد؟
کاربر دیگر نیز دلیل کتاب نخریدن مردم را سانسور عنوان کرده و نوشته است:«کتاب‌های حل المسائل و راهنمای کنکور و غیره را قاطی نکنید. من سال 40 یک ریال یک ریال جمع می‌کردم کتاب می‌خریدم، تیراژ کتاب 10 هزار بود و حالا 500 تا است. این بلا را ارشاد و ممیزان کتاب سر نشر آورده‌اند. اثر کتاب نخواندن را 20 سال دیگر می‌شود دید . همان‌طور که شیر کافی نخوردن را کودکی پوکی استخوان در میان سالی را همراه دارد. سانسور کتاب به شعور مردم و مهمتر از همه توهین به حکومت است.»
 
کاربر دیگر نیز به وضعیت بد اقتصادی اشاره کرده و گفته است:«مردم خرج روزانه‌شان را ندارن او‌ن‌وقت بیان کتاب بخرن چه کار؟ کتاب گرونه  نمیشه خرید با 50 هزارتومان چه کتابی می شه خرید؟ فقط میشه جلد کتاب خرید.»
 
یکی دیگر از کاربران هم گفته است در شرایطی که فقط نام و خاطره‌ای از کتابفروشی‌ها باقی مانده ، آیا لازم است نمایشگاه کتاب برگزار کنیم ؟
 
 57244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس فرهنگی IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    هرسال به ما بن کتاب می دادند خودمان هم از جیب روی آن می گذاشتیم و کتاب می خردیم اما امسال با این که مسئولانمان دانشگاهی و پژوهشگر و سخنور هستند و مشی آکادمیک دارند، به ما بن کتاب ندادند !! یعنی ما به اصطلاح مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد هم هستیم؟؟!! کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات