به گزارش خبرآنلاين، متن کامل گفتگوي منتشرشده ماهنامه مديريت ارتباطات با آيت الله هاشمي رفسنجاني که بيش از سه سال از انتشار آن گذشته و در روي سايت اين نشريه نيز به طور کامل در دسترس همگان است و قبل از آغاز سال 92 نيز مجوز انتشار دريافت کرده و يکبار در دکه هاي مطبوعاتي توزيع شده، به دليل جالبي از نمايشگاه کتاب جمع آوري شد! دليلي که مطمئنا قبل از صدور مجوز بايد به طور دقيق بررسي مي شده و نه بعد از صدور مجوز و عرضه آن. علی اسماعیلی در گفتوگو با ایسنا، درباره مسأله کتاب «صراحتنامه» که ظاهرا تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم ارائه میشده است، گفت: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیتها آورده میشود و ما برای اینکه بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم اینگونه نقل قولها را از مراکز ذیصلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قولها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.او توضیح داد: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره کتاب اعلام وصول شود، میتواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. اسماعیلی درباره کتاب «صراحتنامه» نیز گفت: مراحل اعلام وصول و استعلام این کتاب نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است. او همچنین در پاسخ به این سؤال که کتاب یک بار منتشر و عرضه شده است، اظهار کرد: کتابی که در خانه کتاب اعلام وصول نشده باشد، طبق مقررات، اجازه عرضه پیدا نمیکند.
به گزارش خبرآنلاين، «صراحتنامه» متن گفتوگوی مفصلی با آیتالله هاشمی رفسنجانی در سال 89 است که در آن به پرسشهای متنوعی در حوزه مدیریت ارتباطات سیاسی و فرهنگی و همینطور زندگی شخصی خود پاسخ داده است.
این کتاب متن گفتوگو با آیتالله هاشمی رفسنجانی درباره نامه او به مقام معظم رهبری، دیدگاههایش در خصوص مناظرات انتخابات ریاستجمهوری سال 88، حضور تعدادی از مسؤولان سابق در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، آزادسازی ماهواره، فعالیتهای شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و بیبیسی و... است. به گفته تدوینکنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای اولینبار گفته که آماده کنارهگیری از قدرت است، اما میترسد اقدامش قهر تلقی شود. هاشمی در این کتاب دیدگاههای خود را در مورد مناظرات مشهور سال 88 کاندیداهای ریاستجمهوری تشریح کرده و نظراتش در مورد نوع فعالیت شبکهی خبری بیبیسی و حضور چهرههایی نظیر عطاءالله مهاجرانی در آن را اعلام کرده است.
نکته قابل تامل در خصوص جمع آوري اين کتاب اين است که کتاب در ماه هاي پاياني سال گذشته در دکه هاي مطبوعاتي عرضه شده بود و چاپ دوم آن به نمايشگاه آمده بود. مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق پيش تر در گفتگو با خبرآنلاين باتوضيح داده بود: پس از صدور مجوز انتشار کتاب «صراحتنامه» در دی ماه 91 به سرعت تلاش کردیم تا کتاب را چاپ و توزیع کنیم. در نهایت این کتاب در تاریخ 20 اسفند ماه از طریق کیوسکهای مطبوعاتی توزیع شد که اصلاً زمان مناسبی نبود و علاوه بر اینکه نتوانستیم اطلاعرسانی مناسبی برای توزیع کتاب داشته باشیم مردم هم درگیر کارهای پایان سال خود بودند. تقیپور با اشاره به اینکه، فروش این کتاب تا تاریخ اول اردیبهشت ماه از طریق کیوسکهای مطبوعاتی ادامه خواهد یافت ادامه داده بود: بعد از آن نیز فروش کتاب از طریق فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی و کتابفروشیها آغاز خواهد شد.
در بخشی از این مصاحبه که متن کامل آن در سايت ماهنامه مديريت ارتباطات منتشر شده، می خوانیم:
نظر شما به عنوان شخصیتی که هم تجربه اش را و هم مدیریتش را داشتید و همین الان هم در رأس بالاترین نهاد مشورتی نظام نشسته اید، در مورد فضای رسانه ای چیست؟
باید اولاً واقعیت محیط و مخاطب را بشناسیم. ثانیاً حرفهایی که مخاطب را فراری بدهد، نگوییم و حرفهایی بزنیم که وجدان طرف را قانع کند. البته اگر کسی خودش عقیده ای دارد، حرفهای خودش را هم در آن قالب می تواند در بیاورد. ما توقع نداریم بی بی سی بیاید سیاست کشور خودش را فراموش کند. سیاست آن کشور را در هر برنامه ای می بینید، حتی سیاست استعماری اش را. با شیوه ای حرفه ای خود را در مغز مردم جا می کند. ما باید با دانش روانشناسی، جامعه شناسی و پیش بینی آینده آشنا باشیم. الان خیلی چیزها در اطلاع رسانی شرط است.
فرض کنید آقای مهاجرانی به عنوان کسی که سالها معاون شما بوده، وقتی شما ایشان را در بی بی سی فارسی می بینید، چه احساسی به شما دست می دهد؟
مایل نیستم هیچ وقت از آن رسانه استفاده کنم. آنها خودشان می دانند و من نمی دانم چه دلیلی برای خودشان دارند. حرف خودم را هم نمی خواهم به آنها تحمیل کنم.
این رسانه های حرفه ای خارجی که اشاره کردید، فکر می کنید در مدیریت افکار عمومی داخل کشور ما در مقایسه با رسانه های داخلی، چه وزنی دارند؟
مردم فرق می کنند. خیلی از مردم هستند که پیشداوری دارند و خیلی به حرفهای آنها توجه نمی کنند و گوش هم نمی دهند. ولی بخشی هم هستند که فقط همانها را می گیرند. بخش دیگری هم هستند که هر دو را می گیرند و مقایسه می کنند.
فکر می کنید مدیریت رسانه موجود در کشور ما چه مقدار در پیدایش عمق اتفاقات پس از انتخابات تأثیرگذار بود؟
من از سبکی که دارد عمل می شود، راضی نیستم. باید خیلی حرفه ای تر از این، واقعی تر و مخاطب شناس تر و حقیقتگوتر باشد. ما نیاز به رسانه ای داریم که واقعاً مورد اعتماد مردم باشد و مردم حرفش را بفهمند و قبول کنند. این دور از دسترس نیست و قابل تأمین است.
فرمایشات شما در مورد رسانه ملی است یا مجموع رسانه ها؟
همه رسانه ها، به خصوص رسانه ملی که تأثیرگذاری بیشتری دارد.
6060
نظر شما