رئیس بانک مرکزی آمریکا نگران ایجاد حباب مالی متعاقب بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش شاخص‌های سهام است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ تریبون، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در یک سخنرانی پیرامون افزایش شاخص‌های بورس آمریکا اعلام کرد: بازیگران بازار‌های مالی در وضعیتی که شرایط اقتصاد کلان کشور نسبتاً باثبات شده، تمایل دارند ریسک‌های بزرگی در آن به وجود آوردند. وی افزود: این احتمال وجود دارد پس از یک دورۀ طولانی نسبتا باثبات، اثرات منفی بدی منتظرمان باشد.
گفتنی است متعاقب تزریق پول از سوی بانک مرکزی آمریکا به بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران طی روزهای اخیر، شاخص بورس وال استریت را به رقمی تاریخی رساندند و در مقابل احتمال بروز حباب مالی در ایالات متحده آمریکا را افزایش داده‌اند، کشوری که همچنان مشکلات زیادی برای جدا شدن از وضعیت فعلی دارد. روز چهارشنبه بزرگترین شاخص‌های وال استریت، داو جونز، اس‌اندپی500(S&P 500) به بالاترین میزان خود رسیدند.
برنانکی افزود: با توجه به پائین بودن نرخ بهره، ما با دقت فراوان روند موجود و احتمال سایر ریسک‌ها را تحت مراقبت قرار می‌دهیم، مسئله‌ای که می‌تواند بر قیمت سهام و همچنین سایر بخش‌های اقتصادی تأثیر داشته باشد. برنانکی می‌گوید: بانک مرکزی آمریکا بیش از همه نگران تغییرات ناگهانی قیمت سهام است تا ارزش متوسط آنها در یک دورۀ زمانی خاص.
به اعتقاد برنانکی نظام بانکداری سایه (shadow banking) از مهمترین خطراتی است که ثبات مالی را تهدید می‌کند.(بانکداری سایه مجموعه‌ای از واسطه‌های مالی غیربانکی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازارهای سهام و رسانه‌های سرمایه‌گذاری سازمان یافته است که به بانک‌های سنتی ارایه خدمت می‌کند) رئیس بانک مرکزی آمریکا می‌گوید: هر چند بخش بانکداری سایه امروز در مقایسه با دیروز از اهمیت کمتری برخوردار است، اما تنظیم‌کنندگان، عاملان و بخش خصوصی باید عوامل شکنندگی موجود را از میان بردارند. 
3152
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =