عضو هیات علمی دانشگاه حقوق دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: تا زمانیکه نقص‌های قانون انتخابات در زمینه تبلیغات رفع شود، شورای نگهبان باید اراده جدی، منصفانه و بی طرفی در برخورد با تخلفات کاندیدا از خود داشته باشد.

علی اکبر گرجی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اینکه برخی رفتار کاندیداهای در برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی، سفرهای استانی و دیدار با اقشار و اصناف مختلف مصداق بارز تخلفات انتخاباتی است، گفت: زمانی کارگزاران اجرایی انتخابات شرایط را برای همه کاندیداها به شکلی مساوی فراهم می کنند این متفاوت است از حالتی که امکانات برای همه کاندیداها برابر نیست. جالب تر اما آنجاست که شرایط فعلی وضعیتی است که در آن همه کاندیداها به صورت برابر از این فضای غیرقانونی استفاده می برند.
وی با اشاره به اینکه رعایت اصل «بی طرفی» مهمترین اصل در برگزاری یک انتخابات سالم است، افزود: رعایت این اصل از سوی مقامات اجرایی و نظارتی کشور از اهمیت چندین برابر برخوردار است. ولی متاسفانه رفتارهایی که دولتمردان آگاهانه و ناآگاهانه از خود نشان می دهند به عنوان مجری انتخابات ناقض اصل بی طرفی است.
این استاد حقوق به حضور رییس جمهور در وزارت کشور در زمان ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به هیچ عنوان تردیدی نیست که این اقدام خلاف قانون بود و نهادهای نظارتی باید برخورد لازم با این رفتارها را دستور کار داشته باشند.
گرجی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر شاهدیم مجاز بودن برخی تخلفات برای کاندیداهای دولتی است، گفت: معتقدم این رفتارها قابل نقدتر است تا حرکاتی که دیگر کاندیداها انجام می دهند. البته از منظر حاکمیت اندیشه قانون هر تخلفی در جای خود قابل نقد، برخورد و پیگرد است و من نمی‌خواهم قبح این تخلفات را من بشکنم اما از کسی که متولی و مجری صیانت از قواعد حاکم بر رقابت‌های انتخاباتی است از اینها انتظار رعایت قانون بیشتر است.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وجود برخی نقص ها در قانون انتخابات، اظهار داشت: مسلما نقص‌هایی در قوانین انتخابات خصوصا در بخش تبلیغات وجود دارد منتهی تا زمانیکه یک قانون جامع و مانع و یک قانون کارآمد انتخاباتی خصوصا در زمینه تبلیغات و هزینه کردهای انتخابات داشته باشیم باید شورای نگهبان اراده جدی، منصفانه و بی طرفی از خود نشان دهند و برخوردهایی را در مقابل این رفتارها داشته باشد.
وی ادامه داد: درست است که در حال حاضر این نقصان وجود دارد اما این به معنای آن نیست که اگر شورای نگهبان اراده کند نمی‌تواند هیچ نظارت و برخوردی با این تخلفات داشته باشد.
گرجی با اشاره به اینکه از منظر حقوقی این رفتار رییس جمهور مصداق بارز تخلف انتخاباتی بود، خاطرنشان ساخت: ممکن است رییس جمهور اهدافی که برای خودشان اهداف محترمی است را مدنظر داشته باشند اما از منظر نظام حقوقی حاکم ما این عمل را یک نقض صریح قانون اساسی و اصل بی طرفی می دانیم و برای من هنوز نمی دانم که مقامات ناظر بر سلامت انتخابات چه برخوردی را با این تخلفات و تخلفات مشابه خواهند داشت.
این استاد حقوق در ادامه با بیان اینکه تخلفات دولت در امر تبلیغات انتخاباتی در مقایسه با دیگر کاندیدا بیشتر بوده است، اظهار داشت: تخلفات انتخاباتی از سوی کاندیداها یکی دوتا هم نیست و در چند ماه معطوف به انتخابات تخلفات فراوانی را از طیف های گوناگون بویژه از طیف‌هایی که دستی در قدرت دارند مشاهده کردیم. و اینکه آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مشخصا در مورد تخلف رییس جمهور اعلام کردند که برخورد خواهد شد، اما هنوز خیلی برای من روشن نیست که ضمانت اجرای این گفته چیست اما در عمل امیدواریم ضمانت اجرا را مشاهده کنیم.
گرجی تاکید کرد: شورای نگهبان در گذشته نشان داده که توانایی برخورد با مسائلی از این نوع، خصوصا در حوزه تخلفات را دارد و به نظر می رسد که شورای نگهبان و قوه قضاییه از توانایی لازم برای پیشگیری از تخلفات برخوردار هستند ولی این مسائل را باید در عمل مشاهده کرد.
وی همچنین درخصوص تجمع هواداران کاندیداها در زمان ثبت نام و تخلف بودن یا نبودن این اقدام، اظهار داشت: اگر این حضور هواداران از قبل توسط خود کاندیداها برنامه ریزی شده باشد مصداق تخلف است ولی بسیاری از اعمال انتخابات خودجوش و بدون هماهنگی ممکن است رخ داده باشد که باید این دو حالت را از هم تفکیک کرد
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    1 0
    چرا با متخلف بر خورد نمی شود هر کی که باشد