علی اکبر گرجی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی به منظور پاسخگویی به چالش های اختیارات ریاست جمهوری در کافه خبر حضور پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، محدوده اختیارت ریاست جمهوری همواره به عنوان یک چالش مطرح بوده است از یک سو قانون اساسی تصریح دارد که ریاست جمهور به عنوان دومین مقام عالی کشور، مسئول اجرای قانون اساسی است و از سوی دیگر مجلس، نظارت بر کار دولت را وظیفه نظارتی خود برمی شمرد. از سوی دیگر، قوه قضاییه با استناد به اصل تفکیک قوا بر ضرورت خط کشی بین وظایف و مسئولیت ها اصرار دارد.
البته این چالش همواره در قانون اساسی ما وجود داشته است. تمام روسای جمهور ایران همواره از کمبود اختیارات برای اجرای قانون اساسی گله کرده اند برخی ازروسای جمهور،برای رفع این معضل راهکارهایی نیز ارائه کردند به ترتیبی که سید محمد خاتمی لوایح دوگانه ای را به مجلس فرستاد.
وجود این دغدغه موجب شد تا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی میهمان کافه خبرشود و به ارزیابی چالش های اختیارات ریاست جمهوری بپردازد.
نشست بررسی چالش های اختیارات ریاست جمهوری روز سه شنبه 28 آذر ماه راس ساعت نه و نیم برگزار می شود. شما کاربر گرامی نیز می توانید برای مشارکت در این بحث سوالات خود را در قالب کامنت مطرح کنید.  
/27214
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    11 0
    میهمان محترم کافه خبر به کذام جناح گرایش دارند. چون تفسیر و برداشت هرکس تحت تاثیر خط فکری خود قرار دارد.
  • حسین IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    5 1
    من یکی از مخالفین جدی احمدینژاد هستم.اما معتقدم که از وقتی پست نخست وزیری حذف شده واقعا اختیارات رییس جمهور در مقابل مسئولیتاش کم شده.مثلا از یک طرف همه رییس جمهور رو در مورد سیاست خارجی بازخواست میکنن اما از طرف دیگه بعضیا میگن که مذاکره با آمریکا دراختیارات رییس جمهور نیست.به نظر من کسی که با رای مستقیم مردم انتخاب میشه باید بتونه بیشترین اختیارات رو و به موازات اون بیشترین پاسخگویی رو داشته باشه.
  • حسین IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 0
    خواهش میکنم خبرانلاین یه نظرسنجی دراین مورد بزاره.(البته بعید میدونم جرات اینکارو داشته باشین)
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    آقاي گنجي از نظر حقوق بين الملل در حكومت هاي مردم سالار و قوانين ايران چه تناسبي بايد بين اختيار و مسوليت باشد؟ ايا اين تناسب در ايران رعايت مي شود(منظورم همه ارگانها و مقامات است نه فقط رئيس جمهور)
  • جم IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    2 0
    باید به کسی که مسئولیت میدهی اختیارات هم داد تا بتوان او را بازخواست نمود.